Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Verkeerde ademhaling door stress. Even op adem komen!

article content

Verkeerde ademhaling door stress. Even op adem komen!

Flink doorwerken, veel werk verzetten en daarbij in een hoge versnelling functioneren is op zich helemaal niet erg. Als je het maar voldoende en regelmatig weet af te wisselen met letterljik en figuurlijk even op adem te komen.

Ademhaling is voor ons allen zó vanzelfsprekend dat we niet realiseren hoe óngelofelijk belangrijk en bepalend onze ademhaling is.  Stop nu eens 2 minuten met ademen ……..en je merkt gelijk het levensbelang van je ademhaling. Als je structureel in een te hoge versnelling zit, zal ook je ademhaling in een hogere versnelling geraken, zelfs als je stilzit of op bed ligt. Wanneer je lichaam daar aan gewend raakt kun je daar ´ziek´ van worden. Inspanningsfysiologe Stans van der Poel beschrijft in haar boek ´Chronische Vermoeidheid nooit meer!’ hoe een ontregelde ademhaling op de langere duur zelfs leidt tot een fysieke burn-out, fibromyalgie, chronische vermoeidheid of M.E.

Verkeerde ademhaling door stress Verkeerde ademhaling door stress

Je manier van ademhalen kan je veel vertellen over de versnelling waar je nu in zit. Hoe werkt dat dan?  Wanneer je ergens tegenop ziet of je je ergens druk over maakt reageert je lichaam daarop. Je merkt dit aan een verhoging van je hartslagfrequentie, bloeddruk én verhoging van je ademhaling, Je ademt dan relatief meer met je borstkas en met een te hoge frequentie. Deze manier van ademhalen is heel handig wanneer je in actie moet komen (vechten of vluchten) want dat moet er meer zuurstof worden opgenomen en meer koolzuur worden uitgestoten. Maar als je in rust ook een dergelijke ademhaling kunt constateren dan is het van belang hier iets aan te doen, om te voorkomen dat deze ontregelde ademhaling een structureel energielek wordt.

Een normale ademhaling

Tel bij jezelf in rust eens het aantal ademhalingen per minuut (een inademing + uitademing telt voor 1). Wanneer je meer dan 15 ademhalingen per minuut telt dan is er sowieso werk aan de winkel!

Weer normaal gaan ademhalen

Je ademhaling geeft je niet alleen informatie over de ‘versnelling’ waarin je lichaam nu blijkbaar staat.  Diezelfde ademhaling is ook het ideale middel om terug te ‘schakelen’. Middels het verlagen van je ademhalingsfrequentie en verlengen van je uitademing (bij voorkeur met een korte pauze ná de uitademing) kun je jezelf in verrassend korte tijd in een lagere versnelling brengen. Met je eigen ademhaling heb je dus altijd en overal een bijzonder krachtig middel bij de hand om jezelf te helpen ontspannen!

Waarom moet je langer uitblazen?

Heel simpel: je inademing activeert het sympathische deel van je autonome zenuwstelsel – oftewel het gaspedaal. Je uitademing activeert het parasympathisch deel van je autonome zenuwstelsel – de rem. Dit instant effect kun je checken door je pols (hartslag) te voelen en te ontdekken dat je hartslag iets sneller gaat kloppen bij inademen, en weer iets gaat vertragen bij je uitademing. Respiratoire sinusaritmie wordt dit verschijnsel genoemd. Langer uitademen betekent dus meer remmen dan gassen.

Aan de gang!

Zit je structureel in een te hoge versnelling en heb je een opgejaagd en onrustig gevoel?

Ga dan eens een week aan de slag met ademhalingstraining en ervaar wat dit je oplevert.

Oefening baart kunst en met de juiste informatie en begeleiding zul je merken hoeveel je dit gaat opleveren.  Wij helpen je daar graag bij.

Comment Section

0 reacties op “Verkeerde ademhaling door stress. Even op adem komen!

Plaats een reactie


*