Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Partner met burnout? Laat je relatie niet verpesten!

article content

Partner met burnout? Laat je relatie niet verpesten!

Het is voor jou als partner van een ‘burn-outer’ een hele toer om je leven leuk te houden. Jij hebt de huishouding te runnen, je werkt, je maakt je zorgen over je partner en wellicht ook over jullie relatie. Dus als het moment in zicht komt dat je partner zich weer beter gaat voelen, meer gaat doen en jou meer aandacht kan geven, dan voel je je opgelucht. Eindelijk kun je even zelf op adem komen en genieten van de aandacht en zorg die je partner  weer aan jou kan geven.

Het eerste herstel vond ik zelf heel mooi om te volgen. Ik zag bij mijn partner dat er week na week meer terugkwam. Meer energie, meer rust, meer aandacht voor mij. Het mentale herstel ging een stuk trager. Voor hem was het een hele klus om patronen te zien, ze te accepteren, en er uiteindelijk wat aan te doen. Want bij doorgaan zoals hij deed, zou hij krijgen wat hij altijd kreeg. En dat was niet wat hij wilde. Die gesprekken met zichzelf, maar ook met mij, het urenlang praten over hoe anders terwijl hij voelde dat hij vastzat in zijn gedachten en gewoonten…. dat is pittig. Het lijkt een herhaling van zetten, alweer praten over steeds maar hetzelfde en daar zelf het gevoel bij hebben dat hij er niet verder mee komt. Maar het kost tijd, dat weet ik, het is een proces van kleine stappen. Geduld… ik zeg zelf ook altijd ‘life takes time’

Partner met burnout
Doodmoe partner burnout

Maar hoe vaak zou je niet willen schreeuwen ‘kom op! denk nou niet zo, doe nou niet zo!’ ‘Ik weet niet hoe lang ik het nog volhoud’ Zie je mijn moeheid niet?’
Je bent bang dat het nooit meer wat gaat worden samen, bang je partner te verliezen, bang om het niet aan te kunnen. Om vervolgens in je eigen wereldje te kruipen en te denken ‘zoek het maar even uit, ik ben er niet’… Of dit wat oplost? Natuurlijk niet! Het voelt even het fijn, maar constructief is het natuurlijk niet (maar soms wel verleidelijk)

Als je doet wat ik deed -uit angst mezelf af gaan schermen- maak je kans dat je jezelf overbelast. Dat wil je niet en dat wil je partner ook niet. Dat het anders moet voel je zelf ook aan, anders lig je straks allebei om!

Laat een burnout je relatie niet verpesten!

Je stresssysteem zorgt er voor dat jij in eerste instantie snel weggeleid wordt van dreigend gevaar. Heel effectief als je een grote beer tegenkomt in de wildernis, rennen of vechten, als je jezelf maar in veiligheid kan brengen. Een eerste reactie op de bedreiging van ‘hou ik het nog wel lang vol’ kan dus zijn dat je gaat vechten (ruzie maken) of vluchten (zoals ik deed, afzondering). Het is als een reflex, zelfbescherming… maar het is niet effectief als je vecht of vlucht voor een grote beer die toevallig wel je partner is.

  • Je focust op wat je niet wilt (geeft geen goed gevoel).
  • Je wordt nog meer alert op wat slecht gaat (je wordt nog banger en onzekerder).
  • Je lichaam reageert alsof je letsel kunt krijgen (bloedvaten vernauwen om bloedverlies te minimaliseren en je immuunsysteem gaat aan ter voorkoming van infecties, en dat is op den duur niet echt gezond).

Van samen stress naar samen gelukkig

Als je je realiseert dat je helemaal niet hoeft te overleven, maar dat je voor een (flinke) uitdaging staat, dan zal er in je gedachten en je lijf ook heel wat anders gebeuren.

  • Je focust op wat je wilt (er samen voor gaan, er sterker uitkomen, en dat geeft een goed gevoel).
  • Je aandacht is meer verdeeld en je bent meer bereid om contact te maken (elkaar steunen en zorgen voor elkaar).
  • Je lichaam reageert meer zoals het zou doen tijdens lichaamsbeweging (het is veilig, dus maximale bloedsomloop om energie te geven, bloedvaten blijven ontspannen, en dat is een stuk gezonder voor je lijf).

Probeer ook in de momenten dat jij het moeilijk hebt tijdens zijn herstel de positieve effecten te zien en ervaar dat je sterker kan worden van je ervaringen:

  • Hoe geeft het jou persoonlijke kracht? Denk je anders over jezelf en wat je allemaal aankan?
  • Kun je meer genieten van eenvoudige momenten? Ben je meer tijd gaan besteden aan de dingen die je plezier geven?
  • Heb je betere contacten gekregen met je vrienden / familie?
  • Zie je nieuwe mogelijkheden en richtingen in jullie leven?

Het is niet alleen zo dat je een partner met burnout hebt. Samen ondervind je de gevolgen van een partner met burnout. Ondanks de verminderde energie van de partner met burnout, heb je nog steeds samen een relatie.

De auteur

Kiki Voncken is burnout en stresscoach in de regio Brabant. Bovendien coacht ze partners van mensen met burnout (online)

Andere artikelen die ze schreef over dit onderwerp:

De gevolgen van burnout op je relatie. Hoe hou je het leuk?

Onmacht man met burnout. Waar doe je goed aan?

Mijn man heeft een burnout, hoe ga ik daarmee om? 5 tips

 

 

 

Comment Section

1 reactie op “Partner met burnout? Laat je relatie niet verpesten!


Door Marjanne op 17 februari 2017

Dikke knuffel😘

Plaats een reactie


*


Kiki Voncken
Kiki Voncken is burnoutcoach in de regio Brabant, Zeeland en Zuid-Holland. Naast haar specialisatie in burnout en stress, helpt Kiki regelmatig partners van mensen met een burnout. Kiki houdt van de natuur, wandelen en sporten.