Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

BER-Methode

BER-Methode

 Tijdens het coachen van mensen met Burnout en Stress klachten hanteren we de BER-Methode. Deze methode is ontwikkeld door Meulenberg Training en Coaching en staat voor:

  • Bewegen
  • Eten 
  • Rust

We hebben bewust gekozen voor deze methode. Door lezen van boeken, volgen van cursussen, studies en natuurlijk eigen ervaringen en die van onze klanten zijn we er van overtuigd dat deze drie punten het meest effectief zijn in het succesvol uit een burnout te komen, of om te leren met stress om te gaan.

Bewegen: 

Bewegen in een natuurlijke omgeving zorgt voor een activerende prikkel blijkt uit onderzoek. Alarmerend is dat 75% van de mensen niet voldoet aan de norm van 30 minuten per dag bewegen. Gebrek aan beweging zorgt voor tweemaal zoveel doden in vergelijking met obesitas.

Beweging maakt stoffen aan die anti-ontstekend werken. Het zorgt ervoor dat het immuunsysteem tot rust wordt gebracht en het is goed voor botten, spieren en bindweefsels. Opvallend is de relatie tussen knijpkracht en de voorspelling in levensverwachting: bij mensen met een grote knijpkracht (spiermassa) is de levensvoorspelling groter.

Zeker bij burnout en stress moet bewegen leuk zijn. Gezond bewegen betekent dat je niet grenzen op gaat zoeken of er zelfs overheen gaat. Overtraind raken is namelijk gelijk aan burnout raken. Bewegen stabiliseert de hormoonproductie. De hormoonproductie is bij een burnout volledig van slag. Het gevolg hiervan is dat je in een eerste fase niet in staat bent iets te leren (het hoofd voelt overvol) . Door op een voorzichtige manier te gaan bewegen, ontspannen en ademen, onder begeleiding van een ervaren coach, raakt het hoofd leeg en wordt de basis voor herstel gelegd

Doordat de natuur een natuurlijk oplaadstation is, vindt coaching door ons altijd in de natuur plaats.

Eten: 

Eten neemt een belangrijke plaats in. Vaak zien we dat eten snel wordt klaar gemaakt, voor de tv wordt opgegeten of dat er te snel wordt gegeten en doorgeslikt. In de huidige moderne tijd zijn de opties legio om een 'snelle hap' te halen.

We adviseren op een niet-commerciële manier. Dat houdt in: we raden het af om een dieet te volgen, maar we adviseren om een gezond en gevarieerd voedingspatroon te hanteren. Goede vetten, niet te vaak eten op een dag, puur, suikervrij en wat het seizoen je biedt. Je merkt na verloop van tijd dat je hierdoor meer energie krijgt. Dit werkt erg motiverend, zeker als je leven gekenmerkt wordt door vermoeidheid en depressie.

Rust. 

Rust, of ontspanning houdt meer in dan naar bed gaan als je moe bent. Het betekent dat je bezig bent je slaap te optimaliseren en je ontspanning te plannen.

Onderstaande foto zal je helpen dit beter te begrijpen:

Oorzaken van een burn-out Een burn-out krijg je door een lange periode (fors) in je reserves te tasten waarbij je niet let op het herstel. Het ontstaat door een langdurig verstoorde relatie tussen belasting en belastbaarheid. Je overbelast je lichaam dus te lang en te hard. Hoe raak je opgebrand? Je lichaam kan op meerdere manieren overbelast worden: • Fysiek: Door overmatig sporten/ overtraindheid • Mentaal: Door bijvoorbeeld een drukke baan waarbij je veel moet denken • Psychisch: Door stress van targets of relatieproblemen • Immunologisch: Door het hebben van een (chronische) ziekte Grafiek: uitputting op lange termijn De grafiek geeft weer hoe een burn-out ontstaat: Zolang het herstel na een inspanning (werk/ stress periode/ ziekte/ beweging) gelijk is aan de inspanning zelf, is er niks aan de hand. Echter: op het moment dat gedurende een lange tijd het herstel te kort is om van de inspanning bij te komen, treed er schade op. Vaak gaat dit een aantal jaren goed, en lijkt het lichaam veerkrachtig te zijn. Tot op een zeker moment het plotseling ophoudt. Het lijf wil niet meer en vrijwel van de ene op de andere dag wil het niet meer: de voorraden zijn op, mentale kracht ontbreekt: iemand is opgebrand. Maatregelen bij een burn- out Er zit niks anders op dan de handrem aan te trekken en te stoppen met de dingen die veel energie vreten. Het proces hierheen wordt als zeer lastig ervaren. Feit is wel dat hoe eerder de serieuze signalen opgemerkt worden, en er maatregelen genomen worden, het herstel uiteindelijk vlotter verloopt en de diepgang minder groot wordt. Hoe ziek je wordt is afhankelijk van de tijd dat je hebt lopen doorzetten in maanden of zelfs jaren en de inspanning die je hebt moeten leveren. Gevoelens bij burn-out raken. Het Burn-out raken geeft veel gevoelens: depressiviteit, angst, stemmingswisselingen, etc etc. zijn veelgehoorde klachten. Merken dat je afglijdt is ook ontzettend vervelend. Trek daarom altijd aan de bel als je merkt dat het niet meer wil!

De grafiek laat zien dat na een inspanning (mentaal/emotioneel/fysiek) er een gedegen herstel moet zijn. Als je een inspanning vraagt van een niet herstelt lichaam, glij je langzaam af richting een burnout. Je merkt dan dat het niet meer lukt. (zie hiervoor ook fasen in burnout)

Rust betekent niet per definitie slapen. Het kan ook een ontspannen rondje in het bos zijn, een boottocht, een eenvoudig boek lezen etc.

 

Tijdens een coachingstraject dat uitgevoerd wordt door Meulenberg Training & Coaching, wordt je geholpen bovenstaande 3 punten te gaan toepassen zodat je beter en sterker uit je burnout komt.

Hoewel niet onze expertise, blijkt deze aanpak ook goed te werken bij depressies. We helpen je op deze manier ook om van je onzekerheid af te komen, assertiever worden

Overtuigd van onze aanpak? Lees verder hoe jouw persoonlijke begeleiding er uit ziet, of neem contact op

    Comment Section

    0 reacties op “BER-Methode

    Plaats een reactie


    *