Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
Direct Toegang
X
Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
50% Complete

Page content

Burnout of overspannen? De verschillen:

Burnout of overspannen? De verschillen:

Burnout, overspannen, chronisch gestresst of gewoon stress en moe? De termen worden veelvuldig door elkaar heen gebruikt. Dit artikel laat zien wat de verschillen zijn tussen deze termen.

Als je last hebt van stress, vaak vermoeid bent of een burnout hebt, lees dan per onderdeel aandachtig door wat voor jou het beste is om hiervan te herstellen.

5 fasen

Om te beginnen een overzicht van 5 fasen:

Verschillen burnout en stress

Vermoeid

Aan normale vermoeidheid is een hoop te doen. Verandering van leefstijl, aanpassingen in werk en privé situaties en keuzes in datgene wat je doet helpt je om energie over te houden. We hebben een blog geschreven met 7 tips om meer energie over te houden

Kenmerken:

  • Knorrig
  • Humeurig
  • Na een nacht goed slapen voel je je weer goed

Overbelast

Overbelast raak je wanneer je een lange tijd achtereen eerder weer inspanningen van je zelf vergt dan dat je uitgerust bent. Doordat je te weinig tijd neemt voor een gezond herstel, neemt het hersteltekort toe. Maar nog steeds zijn aanpassingen in leefstijl de mogelijkheid om hier vanaf te komen.

Kenmerken:

  • Wisselende stemmingen
  • Snel reageren
  • Overtrokken reacties
  • Na een week rust voel je je weer goed

Stressklachten

Stress is wel een serieuzer probleem aan het worden. Slaap wordt minder, ontspannen lukt minder, je zit echt in een neerwaartse spiraal die doorbroken moet worden. De weg terug vraagt om stevigere keuzes in de balans tussen ontspanningen en inspanning.

Kenmerken:

  • Slaapproblemen (piekeren)
  • Concentratie problemen
  • Vergeetachtigheid
  • Ups en downs
  • Uitbarstingen

Overspannen

Bij overspanning ben je de grens over. Je moet nu echt op gaan passen voor volledige uitputting. Deze fase kenmerkt zich door chronische stress: je lijf zit in een constante vecht of vlucht modus en gaat dus slecht herstellen.

Deze fase kenmerkt zich door:

  • Continu moe en gespannen
  • Zenuwen op scherp
  • Ontspannen lukt niet
  • Emotioneel somber
  • Rust en slaap werken niet
  • Een vakantie lijdt tot stress
  • Hormonaal stelsel wordt ontwricht: het lichaam houdt zelf de stress in stand.

Burnout

Bij een burnout slaat het hele lijf op slot. Niks wil meer, het lichaam is op. Er is een complete hormonale uitputting opgetreden die alleen met de juiste ontspanning en rust weer op te heffen valt.

Deze fase kenmerkt zich door:

  • Volledige lamlendigheid
  • Depressief
  • Angstig
  • Nadenken lukt niet
  • Concentratie is onmogelijk
  • Geheugen is slecht
  • Emoties niet de baas
  • Belachelijk moe

 

Wat direct te doen bij een burnout?

Zeker de eerste fase in een burnout is lastig. De uitweg zie je vaak niet en niks lukt.

  • Accepteer dat het niet lukt: Hoe harder je werkt om beter te worden, des te zieker je wordt. Accepteer dat je ziek bent, wandel een stukje en rust vooral goed uit.
  • Vermijd overbelasting. Blijf weg bij overbelasting. Wees deze periode heel lief voor jezelf. Ook emotioneel. Dat kan betekenen dat je een poosje niet voor je naasten kunt zorgen. Hoe meer tijd je besteed aan rust, hoe eerder je weer de oude bent.
  • Hou rekening met je onvermogen: Je hoofd zit vol watten, maak daarom geen keuzes. Wacht tot je beter bent met het zoeken naar oorzaken, ander werk, etc.
  • Heb een veilige omgeving. Zoek een omgeving waarin je je even terug kunt trekken als het je teveel wordt. Dit zal je herstel bespoedigen.

Professionele hulp

Zoek professionele hulp bij het beter worden. Lichaamsbeweging is cruciaal in deze fase. Beweging gaat stressreacties in het lichaam tegen namelijk. Met deze wetenschappelijke achtergrond hebben we dit programma ontwikkeld (neem er vooral een kijkje!)

 

Vergroot je kennis

Leer te begrijpen wat er gebeurd in je lijf. Wellicht heb je wat aan de volgende artikelen:

Wat is een burnout?

Oorzaken burnout. De dieperliggende redenen

Hoe werkt herstel? 7 tips die je energie geven!

Hoe voelt iemand zich met een burnout?

Depressie door burnout

Schuldgevoel bij Burnout

Partner met Burnout, hoe ga je er mee om?

 

Vragen?

Als je vragen hebt, neem dan vrijblijvend (en gratis) contact met me op. Wellicht kan ik iets voor je doen waarbij je je net iets beter voelt.

    Comment Section

    0 reacties op “Burnout of overspannen? De verschillen:

    Plaats een reactie


    *