Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Fasen tijdens burnout

Fasen tijdens burnout

Lijkt niks te lukken? Lijkt niemand om je heen mee te willen werken? En je hebt nergens meer zin in? Dit zijn de eerste tekenen van een (beginnende burn-out). De druk om de dingen die je eerst wel kon, en nu opeens veel moeite kosten maken dat er zorgen komen, slapeloosheid, en veel lichamelijke klachten als hoofdpijn, hartkloppingen en een hoge bloeddruk.

Het is niet vreemd te begrijpen dat bovenstaand depressieve reacties teweegbrengt. Het is daarom belangrijk dat burn-out klachten tijdig worden opgemerkt, en dat er serieus mee omgesprongen wordt. Een goede vakantie is hierin geen oplossing. De aanpak vraagt een meer gestructureerde aard.

Fasen tijdens burnout

Fase 1: 'Ziek worden'

‘Het lukt niet meer’ is veel gehoord. Maar daarnaast ook slapeloosheid, hoofdpijn, duizelingen etc. Zowel thuis als op uw werk ontstaan spanningen.

Het is ontzettend belangrijk om in deze fase actie te ondernemen en om hulp te zoeken! Een burn-out wordt namelijk vele malen erger als iemand er tegen gaat werken om het werk dat niet meer lukt, toch gedaan te krijgen. Mocht u dit herkennen, praat hierover met uw omgeving, en zoek (preventief) hulp. Het herstellen van een burn-out kan zomaar 2 jaar duren.

Klachten:

  • ‘Het wil niet meer’
  • Lichamelijke klachten als hoofdpijn/ duizelig
  • Je slaapt slechtt
  • Je meldt zich vaker ziek dan eerder
  • Je voelt je somber

Fase 2: 'Uitputting'

Je meldt je ziek omdat werken niet meer wil. Je voelt je uitgeput, en heeft moeite ‘s morgens op te staan. De pijnstiller tegen de hoofdpijn werkt niet meer. Met al jouw klachten beland je bij een huisarts of medisch specialist. Je kunt dan last hebben van depressieve gevoelens en angststoornissen. Tijdens deze periode wilt u het liefst met rust gelaten worden en slapen

Klachten:

  • Totale uitputting
  • Na alles wat je doet ben je moe
  • Zelfs het bed uitkomen kost moeite
  • Depressieve gevoelens
  • Irritatie
  • Lichamelijke beperkingen

Fase 3: 'Herstel'

Je begrijpt dat je Burn-out bent. (Het zou niet vreemd zijn dat u pas in deze fase, deze website bezoekt) Je leert jouw grenzen te herkennen, en je leert (soms hardhandig) deze grenzen te respecteren. Je merkt dat je kleine stapjes maakt naar een herstel. Na verloop van tijd kunt jij jouw  werk weer bezoeken en eventueel dagdelen mee gaan werken

Kenmerken:

  • Je krijgt meer energie
  • De zon begint vaker te schijnen
  • Je voelt je beter
  • Herstel gaat met vallen en opstaan
  • Meer dingen lukken
  • Je merkt dat je bent veranderd

    Comment Section

    0 reacties op “Fasen tijdens burnout

    Plaats een reactie


    *