Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Hoe verlaag je cortisol?

Hoe verlaag je cortisol?

Bij stress wordt cortisol aangemaakt, wat ervoor zorgt dat je langere tijd op 110% van je kunnen kunt bewegen.

Om cortisol en de negatieve gevolgen ervan te verlagen is het belangrijk het probleem bij de bron aan te pakken. Hoewel iemand te prijzen is voor een tomeloze inzet, is het voor niemand gezond om lange tijd boven zijn kunnen te moeten bewegen. Van een auto die dagelijks te zwaar belast wordt, bezwijkt op een gegeven moment de motor. Je zou de motor dan de schuld kunnen geven, en die proberen te versterken, of accepteren dat de auto gewoon niet harder kan.

Zo is het ook met het lichaam: Lange tijd verwachten dat 110% gepresteerd wordt is een illusie. Een lange tijd kan wel 10 tot 15 jaar bedragen, waarbij de klap waarmee het 'over is' serieus hard aankomt.

Cortisol verlagen

  • Bewegen/ Sporten: Tijdens sporten worden hormonen aangemaakt als endorfine. Deze hormonen reguleren de aanmaak van cortisol. Daarnaast zorgt beweging ervoor dat je lichaam en geest sterker en veerkrachtiger worden zodat je nieuwe stresssituaties beter de baas bent.
  • Plezier maken: ook tijdens plezier maken ontstaan er de juiste hormonen. Tevens denk je tijdens plezier maken aan leuke dingen, in plaats van de stressvolle, negatieve dingen.
  • Ademhalingsoefeningen: Veel mensen hebben niet in de gaten dat hun ademhaling verkeerd is. Een verkeerde ademhaling is te snel of te oppervlakkig. Stress is hier vaak de oorzaak van, maar door juist op een goede manier adem te halen kun je stress verminderen. Zelf maak ik gebruik van een hele simpele ademhalingsoefening: in door je neus, uit door je mond, rust. Een normale ademhaling gebeurt zo'n 8-10 keer per minuut. Tijdens een ademhalingsoefening is 4 - 5 keer voldoende, maar per persoon weer verschillend.
  • Voeding: koffie, alcohol en veel vet eten dragen bij aan hoge cortisol waarde. Mijn tip wat betreft voeding: Wees verstandig. Ga niet diëten door voedingsstoffen weg te laten (zeker niet als je een burnout hebt) maar zorg voor een gezonde, evenwichtig voedingspatroon.

De oorzaak

Het allerbelangrijkste is dat je op zoek gaat naar de oorzaak van stress. Je kunt jezelf versterken door bovenstaande tips ter harte te nemen en een evenwichtige levensstijl te verkrijgen. Echter: als je ontzettend veel stress hebt, is het heel lastig om 2 a 3 keer per week te gaan sporten/ bewegen, wordt koffie met het uur noodzakelijker, ademhaling oppervlakkig en een fastfoodrestaurant aantrekkelijker. Doorbreek die vicieuze cirkel door de tips, en ga actief aan de gang met de oorzaak van stress.

Hoe verlaag je cortisol?

Lukt het je niet om van stress af te komen en vraag je jezelf nog steeds af: Hoe verlaag je cortisol? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

    Comment Section

    0 reacties op “Hoe verlaag je cortisol?

    Plaats een reactie


    *