Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Wat is bijnieruitputting?

Wat is bijnieruitputting?

Bijnieren zijn kleine organen die als kapjes op de nieren liggen, met een laag vetweefsel ertussen. De bijnieren hebben een belangrijke taak: het is hun functie om met moeilijke, stressvolle situaties om te gaan.

Er worden in de bijnieren twee belangrijke hormonen aangemaakt:

DHEA: Het hormoon dat je gelukkig maakt en waardoor je kunt herstellen van spannende gebeurtenissen

Cortisol: zet je aan tot actie om te kunnen presteren in moeilijke tijden.

Samen zorgen deze twee hormonen ervoor dat je je kind kunt redden van een aanstormende bus en vervolgens het kind kunt troosten en warmte kunt bieden. Thuis gekomen herstel je van het gebeurde, zolang er maar niet weer een dergelijk spannende gebeurtenis plaatsvindt.

De bijnieren hebben een belangrijke functie bij:

  • Reguleren van de stressreactie “vechten of vluchten”
  • Reguleren van je bloedsuikerspiegel
  • Tegengaan van ziekte en ontstekingen
  • Reguleren van balans tussen water en zout in je lichaam
  • Productie van testosteron en oestrogenen

Wat is bijnieruitputting?

Bijnieruitputting ontstaat doordat er een lange tijd teveel cortisol moet worden afgegeven als gevolg van: stress, boosheid, angst, etc. Bijnieruitputting ontstaat doordat stress continu aanwezig is.

Stress is bedoeld om snel te kunnen reageren in heftige situaties. Terug naar de tijd van de holbewoners: de enige zorg die je had was niet verscheurd te worden door een eng beest, of om te komen van de honger. Er was in die tijd niet heel veel meer waardoor je continu moest opletten

Tegenwoordig heb je je gezin, werk, targets, telefoons, email, de file, etc etc waardoor je continu in een staat van paraatheid moet staan om snel te kunnen reageren als het nodig is. Nu gaan jij en ik niet de wereld veranderen, dus moet de oplossing gezocht worden in iets anders. (zie hieronder)

Gevolgen van bijnieruitputting

Bijnieruitputting is zeer schadelijk voor je gezondheid. Vaak gaat het vooraf aan chronische stress en burnout

Bijnieruitputting is te herkennen aan:

Maar ook door:

  • De hele dag zin in koffie (opkikker nodig)
  • Allergieën
  • Weinig energie
  • Slecht herstellen van een simpele verkoudheid

Wat te doen bij bijnieruitputting?

Als je jezelf herkent in de bovenstaande kenmerken, wees dan eerst heel erg trots op jezelf. Je hebt namelijk de eerste stap gezet richting herstel. De tweede stap is misschien nog wel veel moeilijker: je moet er wat aan gaan doen.

Misschien kun je mijn hulp er bij gebruiken, maar waar je meteen aan kunt werken zijn deze drie dingen:

Zorg voor:

Rust: Slaap goed, maar wees niet bang voor een verstoorde nachtrust: dus als je niet slapen kunt, ga je dat de volgende nacht gewoon weer proberen. Ontspanning is ook rust overigens, dus pak je hengel, loop een eind over de hei (ook als het regent), stap op de fiets etc.

Voeding: Eet goede dingen. De meningen zijn hier eindeloos over maar baseer je voeding op het volgende: Eet wat het land biedt waar je woont: in NL: geen sla in de winter bijvoorbeeld. Beperk suiker, alcohol en cafeïne. Eet gevarieerd, kauw goed, niet te vet en wissel af.

Beweging: Beweging zorgt voor nivellering in het hormonale stelsel en zorgt voor de aanmaak van endorfine (het stofje dat je zo blij maakt) Heb je stress? Voel je je moe? Loop een eindje hard! In het begin voelt het tegenstrijdig, later ga je er van genieten.

 

Lees ook hoe je kunt Ontstressen na je werkweek

Of hoe stress schade toebrengt aan het immuunsysteem: Stress en schade aan het immuunsysteem

Denk je dat je een burn-out hebt? Hoe herken je een burnout?

 

Hulp nodig?

Neem vrijblijvend eens contact op!

    Comment Section

    6 reacties op “Wat is bijnieruitputting?


    Door FT Koopmans op 13 mei 2017

    Mooi beschreven, nooit geweten.



    Door Jannie Homan op 9 juni 2017

    Ik lees en hoor overal, dat bewegen zoals fietsen of wandelen, goed is. Maar daar is het bij mij juist mee begonnen. Ik was altijd een hele goede fietser, waar ik ook van genoot. Maar in begin 2015 kwam ik niet meer vooruit, had geen kracht meer in mijn lijf. Sindsdien niet meer op mijn fiets gezeten. Net als wandelen, dan word ik duizelig en heb het gevoel geen richting aan kan geven, zo'n ongecontroleerd gevoel. Toch wil ik het zo graag weer op pakken, maar wanneer weet ik, wanneer mijn lijf er weer klaar voor is?


    Door Ruud Meulenberg op 12 juni 2017

    Dag Jannie,

    Het kan goed zijn dat je door lichamelijke uitputting een burnout krijgt. In de sport heet dit overtraindheid (we hebben hier een artikel over). De basis is vaak gelijk aan die van burnout die vaak op de werkvloer ontstaat.
    Je zult aan de slag kunnen met het uitzoeken waarom je zo graag zo wilt presteren op de fiets om vervolgens weer op een rustig (voor jou langzaam) tempo te fietsen.
    Een stelregel is dat wanneer je lijf er weer zin in heeft (in plaats van angstig van wordt) je het vaak wel weer kunt (maar wel in een gedoseerde mate)


    Door Hilda de Jong op 7 juni 2017

    Herken er zoveel van! Geeft helderheid!
    Bedankt voor het delen!


    Plaats een reactie


    *