Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Omgaan met onzekerheid

Omgaan met onzekerheid

Iedereen kent momenten van onzekerheid. Vroeger was dat een spannende spreekbeurt, heden ten dage een sollicitatiegesprek, een contract dat niet verlengd wordt, het ouderschap, een dominante leidinggevende, etc.

Vaak staat onzekerheid de ontplooiing van je eigen talent in de weg. Hoe ga je hier dan mee om?

Neem iemand in vertrouwen

Gedeelde smart is halve smart! Maar uit onderzoek is ook nog eens gebleken dat de steun van goede vrienden of familieleden een goede bescherming vormt tegen stressgerelateerde klachten. Neem dus een goede vriend, of familielid, in vertrouwen die naar je luistert. Je bent niet de enige die onzekerheid herkent!

Denk niet steeds aan wat er allemaal fout kan gaan

Gedachten die steeds maar bezig zijn met alles wat er mogelijkerwijze fout zou kunnen gaan, leiden tot emotionele uitputtig. Maar vaak gebeurt datgene waar je zo bang voor was juist niet! Druk maken om de dingen die komen gaan heeft dus geen zin, het kan nog zo vaak veranderen. Je doet jezelf een plezier dit te accepteren en er om te lachen.

Zekerheid bestaat niet

Door het tempo waarin de maatschappij zich ontwikkelt, en het feit dat mensen ziek worden en soms overlijden, is het niet mogelijk om op zekerheid te bouwen. Leren omgaan met de afwezigheid van zekerheid in het leven bepaalt hoe gelukkig je bent.

Schrijf op wat er gebeurt

Als je opschrijft wat er gebeurt zal je zien dat je in onzekere situaties toch prima kunt handelen. Je gaat erachter komen dat je eigen vaardigheden groter blijken te zijn dan dat je in eerste instantie dacht.

Stel redelijke doelen

Door perfectionistisch gedrag werk je onzekerheid in de hand. Je kunt simpelweg niet alles fantastisch doen. Kies redelijke doelen in de richting van waar jouw talenten liggen. Durf afscheid te nemen van dingen die jou onzeker maken.

 

    Comment Section

    0 reacties op “Omgaan met onzekerheid

    Plaats een reactie


    *