Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Wordt add erger bij stress?

Wordt add erger bij stress?

Iedereen heeft weleens last van stress, hoe oud je ook bent, hoeveel levenservaring je ook hebt en wat je ooit ook hebt meegemaakt. Stress komt altijd van binnenuit. Dat wil zeggen dat stress iets is dat van binnen ontstaat. Maar wat nou als er binnen in je iets huist dat het leven soms een stuk leuker maakt, maar vaak ook wel lastiger. Als je bijvoorbeeld last hebt van concentratieprobleem en het je niet op is gevallen dat het woordje ‘een’ voor concentratieprobleem is weggelaten in deze zin.

Wanneer heb je een concentratieprobleem?

Je hebt pas een probleem als je ergens last van hebt. Dus: als je het niet zo erg vindt dat je je niet zo goed kunt concentreren, heb je geen probleem.

Het wordt pas lastig wanneer je merkt dat je:

  • Niet mee kunt komen met de rest.
  • Je werk of school leidt onder een gebrek aan concentratievermogen.
  • Als iedereen denkt dat je dom bent.
  • Als mensen denken dat je geen interesse in ze hebt, omdat je in je hoofd continu afdwaalt.
  • Als vriendschappen er onder leiden terwijl je voor iedereen veel over hebt
  • Als je de chaos probeert te compenseren door perfectionistisch gedrag (zie je wel! ik kan het wel!)

Als je last hebt van ADD zijn dit veel voorkomende problemen. Het is niet gek dat je dan vaker dan normaal gesproken last hebt van stress.

Ontstaan van stress bij ADD

Ik kan het niet

Misschien ben je in het verleden vaak teleurgesteld. Doordat je zo’n chaos in je hoofd hebt zijn een hoop dingen niet gelukt, maar naïef als je bent, zie je alweer een heleboel creatieve oplossingen om alles wat niet geluk is te gaan compenseren.

Echter: na een hoop mislukkingen gaan ook bij jou de radertjes draaien en ben je op ten duur bang dat het volgende ook niet gaat lukken. Bovendien zal je omgeving, die je vaak niet snapt, je niet zo snel helpen bij het succesvol afronden van een van je creatieve ideeën. Ze hebben liever dat je gewoon normaal doet.

Een gevoel van ‘ik kan het toch niet’ zorgt er vaak voor dat je niet bereikt wat je kunt, met als gevolg dat je ver onder je niveau werkt. (Er zijn tig voorbeelden van mensen die pas op een latere leeftijd er achter komen dat ze ontzettend veel kunnen met ADD, om vervolgens erg succesvol te worden) Wanneer de uitdaging groot is, maar de vaardigheden er nog niet zijn ontstaat er stress. Vaardigheden zijn aan te leren, maar bij ADD gaat dit op een andere manier.

Ik ben anders dan mijn omgeving

Ja dat is waar, met add ben je wat anders dan je omgeving. Je hebt een hoop fantasie, creatief, sociaal betrokken, etc. Negatief zou je kunnen vinden: dromer, snel afgeleid, chaotisch etc. Maar het anders zijn dan dat je omgeving is, zorgt vaak voor stress. Iedereen wil graag gewaardeerd worden om wie hij of zij is en liever geen buitenbeentje zijn. Het anders zijn, en daarmee niet je eigen uniekheid kunnen waarderen, zorgt uiteindelijk voor onthechting van jezelf. Dit is gevaarlijk omdat de kans op burnout dan vele malen groter is. Je gaat dan steeds harder werken om maar te voldoen aan de verwachting van de omgeving, terwijl je dit eigenlijk gewoon niet kunt.

Ik vergeet veel

‘Vergeten’, ‘niet aan gedacht’ of ‘het spijt me’: je zult ze als ADD-er nog wel eens zeggen. Je vindt het vervelend dat je zoveel vergeet. Misschien niet zo zeer voor jezelf, maar wel voor anderen. Je bent dan bang dat je anderen het gevoel geeft dat ze niet belangrijk zijn, of dat je ze niet aardig vindt. Niks is minder waar: je hebt het allerbeste met ze voor, maar je moest zoveel dingen tegelijk, dat je er helaas één vergeten bent.

Ook moet je vaak terug, of iets over doen om dat wat je vergeten bent weer op te halen. Sleutels, boodschappenlijstje, bril, portemonnee etc. etc. zijn voorbeelden van spullen die je makkelijk vergeet. Dit kost tijd en kom je in de knoop met andere dingen die je ook nog moest doen. Er ontstaat meer chaos, waardoor je weer meer vergeet, waardoor de stress meer toeneemt. Het gevaar hiervan is dat je dit wil compenseren met perfectionistisch, haast dwangmatig gedrag. Tassen worden dubbel gecontroleerd, evenals het gasstel of het gas uit is, het koffiezetapparaat, de printer, etc.

Ik ben erg naïef

Naïviteit kan erg vervelend zijn. Je flapt er, heel enthousiast, wel eens dingen uit waar je later weer spijt van krijgt. Ook denk je vaak dat het allemaal wel goedkomt en ga je vol vertrouwen van start, om later te moeten zeggen dat je het toch anders had moeten doen. Op school uit zich dat vaak door weinig leren voor een proefwerk, om vervolgens helemaal in tranen de onvoldoende in ontvangst te nemen. Op het werk uit het zich vaak door grote projecten aan te nemen en op ten duur moeten toegeven dat je het niet af gaat krijgen. Degene die je gaat ondersteunen begrijpt niks van de chaos en denkt dat je nog helemaal niks hebt gedaan. Dit geeft een ontzettend rot gevoel en leidt uiteindelijk weer tot extra stress: Deze keer ga je het echt goed doen!

Succesvol met ADD

Wil je succesvol zijn met ADD dan heb je daar alle mogelijkheden toe. Je bent creatief, je ziet veel mogelijkheden en je hebt een groot sociaal hart. Naast dat je een doorzetter bent, zijn dat eigenschappen die je helpen bij succesvol zijn of worden

Begrijp goed dat succesvol zijn niet altijd betekent dat je heel veel geld verdient. Je kunt ook succesvol buurvrouw, moeder, vakkenvuller of kapper zijn.

Wil je succesvol zijn met ADD doe je er goed aan om te werken aan je eigen uniekheid door zelfstandig de touwtjes in handen te gaan nemen. Neem contact op om hiermee aan de gang te gaan:

Vraag een gratis intake gesprek aan

 

Lees ook: Add en Burnout

    Comment Section

    0 reacties op “Wordt add erger bij stress?

    Plaats een reactie


    *