Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Omgaan met stress

Omgaan met stress

Stress hoeft niet schadelijk te zijn. Zoals eerder omschreven is stress bedoelt om snel en goed te handelen in noodsituaties. Stress kan ook veroorzaakt worden door tijden van inactiviteit of te weinig geestelijke uitdaging.

Het gaat dus om de juiste balans die ligt tussen verveling en overspanning. Net als bij een gitaar klinkt het nergens naar als de snaren te los staan. Maar evengoed zullen de snaren knappen als ze te strak worden gezet.

Stress kan dus de doodsteek of juist de aanjager zijn van intens geluk in het leven. Het gaat er om hoe we met stress omgaan

Verschil in personen

Waar de één gestresst van raakt, heeft een ander helemaal geen last van. Persoonlijke verschillen tussen temparament en gevoel spelen een belangrijke rol.

Ook opvoeding, omgeving, ziekte spelen een belangrijke rol in hoe je omgaat met stress. Mensen die hun normale schema als dermate zwaar beschouwen dat ze het nauwelijks vol kunnen houden kunnen niet meer ontspannen of onverwachte dingen het hoofd bieden.

Net als omgeving, heb je onverwachte dingen niet altijd in de hand. Het is dus belangrijk te leren omgaan met stress

De verkeerde oplossing

Veel gezien is dat mensen proberen chronische stress te verlichten door (extra) te gaan roken, (meer) te gaan drinken, of zelfs drugs te gaan gebruiken.

Anderen ontwikkelen een abnormaal eetpatroon waarvan extreem ondergewicht of overgewicht het gevolg is. Weer anderen kiezen voor een passieve levensstijl waardoor ze, hangend voor de tv, het leed langs zich heen laten gaan.

Ze pakken dan niet de oorzaak van hun problemen aan. Sterker nog: ze verergeren het probleem op die manier juist!

Omgaan met stress vraagt een geschikte aanpak waarbij aandacht wordt geschonken aan voldoende beweging, en een juist eet en slaappatroon. (NIGZ)

 

    Comment Section

    0 reacties op “Omgaan met stress

    Plaats een reactie


    *