Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
Direct Toegang
X
Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
50% Complete

Page content

Overvol hoofd door stress

Overvol hoofd door stress

Een drukke baan, heen en weer gevlieg tussen werk en thuis, zorg voor kinderen en bejaarde ouders en studeren zijn factoren die voor aanhoudende stress kunnen zorgen. Helaas is het niet altijd mogelijk deze activiteiten te schrappen, waardoor je in een spagaat komt te zitten. Wat kun je doen om dit vol te houden?

Overvol hoofd door stress

Plan tijd in voor ontspanning

Ontspanning zorgt ervoor dat je weer ruimte krijgt in je hoofd. Je gunt je hoofd het broodnodige herstel. Je zult ook merken dat na ontspanning je de taken weer aan kunt en dat je een beter overzicht hebt van de belangrijke (en niet belangrijke!) zaken. Geestelijke ontspanning wordt vaak onderschat. De omgeving werkt hieraan mee: als je wilt ontspannen zorg dan voor een kalmerende, rustige omgeving waarin je kunt genieten van de dingen om je heen. (bos, hei, strand, de bergen, etc)

Stel goede prioriteiten

Maak een onderscheid in belangrijke zaken en durf onbelangrijke zaken helemaal niet te doen. Doe belangrijke, urgente zaken zelf, maar kijk bij andere minder belangrijke of urgente zaken of u daarvoor iemand anders kunt vragen.

Mocht het niet lukken om voldoende tijd over te houden, maak dan een weekdagboek, waar in je alles (ja echt alles!) opschrijft wat je in een week hebt gedaan. Het gaat je verbazen hoeveel tijd je over zou kunnen houden, en hoe goed je bent in prioriteiten stellen.

Ga simpeler leven

Iedereen is druk met zaken die komen door luxe: 2e auto naar de garage, onderhoud van een vakantiewoning, bijhouden van een grote tuin, maar ook een nieuwe smartphone, de wens naar een nieuwere auto, een extra vakantie etc. Tijd overhouden, en daarmee meer energie hebben, minder stress hebben, en gezonder leven zorgt voor meer geluk, meer innerlijke rust, en minder hectiek

Maak lijstjes (en hou je eraan)

Je hoofd kan overlopen met alles wat je nog moet doen. Dit vervelend knagende gevoel zorgt voor een hoop onrust en overlaadt je hoofd.

Maak een lijst van de dingen die belangrijk zijn, en van de dingen die je eventueel nog zou kunnen doen als je tijd overhoudt. Plan de belangrijke dingen, en deel ze met je gezinsleden. Zorg er dus voor dat je planning op een centrale plek in huis hangt zodat je iedereen de kans biedt je te ondersteunen.

Schrijf van je af

Door van je af te schrijven maak je je hoofd leeg. Je beleeft de dingen die je hebt meegemaakt nogmaals, en je rangschikt dit in je hoofd. Het zorgt ervoor dat je stopt met malen. Je kunt zodoende beter genieten van de dingen die er om je heen gebeuren. Het schrijven hoeft niet in volzinnen of grammaticaal correct te zijn. Schrijf gewoon, en ontdek de kracht hiervan.

Relevante artikelen

Lichamelijke klachten door oververmoeidheid

Wakker liggen door stress. Zorgen voor een goede slaap

 

    Comment Section

    0 reacties op “Overvol hoofd door stress

    Plaats een reactie


    *