Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
Direct Toegang
X
Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
50% Complete

Page content

Spanning herkennen en bespreken in teams

Spanning herkennen en bespreken in teams

Stress is een belangrijk thema geworden in ons leven en in ons werk. We geven stresshormonen af als we geloven dat we niet aan de eisen van de buitenwereld kunnen voldoen, en merken dat onze tijd of onze kracht tekort schiet. Toch blijven we rennen om het te realiseren. Helemaal in een zakelijke context, waar de eisen die aan ons gesteld worden (het moeten) wel eens zwaarder wegen dan we op een bepaald moment aankunnen. Daarmee raken we uit balans en ontstaat er spanning.

Verschillende soorten spanning

Spanning is iets heel persoonlijks, voor iedereen verschillend en vooral verschillend per situatie. Stress heeft bij iedereen andere oorzaken en gevolgen. Als je meer weet van gedragsstijlen helpt dat om meer inzicht te krijgen in wat spanning veroorzaakt en welke stresssignalen de verschillende stijlen geneigd zijn te krijgen.

Een methode die daar bij kan helpen is LIFO®.

LIFO® is een afkorting voor Life Orientations. Een oriëntatie kan je zien als een venster op de wereld. Het is het referentiekader van waaruit je waarneemt, duidt en de ander tegemoet treedt. Aangezien de LIFO® methode is ontwikkeld voor gebruik in organisaties, richt ze zich specifiek op (zakelijke) interactie met anderen. De LIFO® gedragsmethode is duidelijk, toegankelijk en niet-normatief. De methode heeft een positieve, pragmatische insteek.

Stress herkennen en bespreken

Beter omgaan met stress in teams. De voordelen

  • Inzicht krijgen in hoe stress de verschillende LIFO® stijlen kan beïnvloeden: wat geeft stress, hoe reageer je op spanning, wat zijn valkuilen.
  • Het sneller herkennen van gedragsstijlen die kunnen leiden tot (langdurige) uitval, waardoor je uitval kunt voorkomen. Heel handig in een team om snel spanning te remmen. Heel handig ook voor leidinggevenden om snel te schakelen en snel te zien welke teamleden ondersteuning kunnen gebruiken.
  • Inzicht in hoe je teamleden die onder druk staan goed kunt benaderen, door effectief en constructief een gesprek te voeren met elkaar.
  • Op het juiste moment de deur van spanning sluiten en die van ontspanning openen.
  • Profiteren van de voordelen van spanning (hoge alertheid en concentratie).
  • Herkennen van de nadelen van stress zoals vermoeidheid, een kort lontje, concentratieproblemen, van je vandaan houden.
  • Tools die helpen om beter met spanning en druk om te gaan.
  • Ontdekken wat de meest effectieve manieren zijn om stress mentaal en fysiek te verminderen.
  • De juiste aandacht voor een gezonde leefstijl die past bij een ieder individu

Spanning bespreken in het team

Positief en praktisch, de LIFO® methode helpt om te begrijpen hoe de verschillende teamleden met hun unieke gedragstijlen omgaan met spanning. De eenvoudige methodiek helpt je om makkelijk met elkaar in gesprek te gaan over een lastig onderwerp als stress en werkdruk:

de LIFO® methode kent 4 basis gedragsstijlen

De Steungevende stijl

  • Je bekijkt je werk en leven vanuit een kwaliteitsbril.
  • Bij voorkeur wil je hoge kwaliteit leveren en je wilt kunnen helpen.
  • Je houdt ervan om samen een teamdoel te bereiken. Je werkt graag vanuit consensus en hebt oog voor het ontwikkelaspect in teams.
  • Graag word je gezien als een toegankelijke collega met verstand van zaken.

De Beheersende stijl

  • Je bekijkt je werk en leven vanuit een actiebril.
  • Bij voorkeur wil je actief ingrijpen en zo je eigen competenties laten zien door concrete resultaten te bereiken.
  • Je houdt van deadlines en een competitieve werksfeer. Je kunt goed knopen doorhakken en bereikt graag méér resultaat dan van tevoren is afgesproken.
  • Graag word je gezien als een actieve en competente collega die dingen voor elkaar krijgt.

De Behoudende stijl

  • Je bekijkt je werk en leven vanuit een analysebril.
  • Bij voorkeur wil je een situatie methodisch benaderen en via objectieve waarneming de juiste probleemanalyse stellen.
  • Je houdt van planmatig werken. Bovendien vermijd je het liefst risico’s en behoud je graag bestaande elementen bij verandering.
  • Graag word je gezien als een objectief en rationeel persoon die zaken methodisch en grondig aanpakt.

De Meegevende stijl

  • Je bekijkt je werk en leven vanuit een harmoniebril.
  • Bij voorkeur wil je werken in een harmonische sfeer en ben je op zoek naar verbinding met andere collega’s en teams.
  • Je houdt van harmonieuze verhoudingen. Bovendien wil je graag met plezier ergens aan werken en sta je van nature positief tegenover nieuwe ontwikkelingen.
  • Graag word je gezien als een persoon die men er graag in een (project)team bij wil hebben en die zorgt voor verbinding.

Stressfactoren herkennen Hoge uitval door burnout

Samenwerken met verschillende types of zelfs met types die op elkaar lijken kan leuk zijn maar kan ook druk opleveren. Elkaar niet begrijpen ligt vaak aan de basis van conflicten. Als je meer leert te kijken en te luisteren naar elkaars behoeften en elkaars spanningsmomenten, ontstaat er makkelijker een brug om op een andere manier samen te werken. Een team dat leert om te luisteren naar ieders persoonlijke stressfactoren gaat al snel beter presteren.

Een team dat leert om te luisteren naar ieders persoonlijke stressfactoren gaat al snel beter presteren

Een 'steungever' is iemand die hulpvaardig is en kwaliteit wil leveren. Steungevers zullen geneigd zijn om spanning te krijgen bij situaties waarbij ze geen steun krijgen of waarbij het team slecht kan samenwerken door bijvoorbeeld onduidelijke doelen of simpelweg slecht luisteren naar elkaar.

Wanneer je een 'beheerser' bent, ben je iemand die actief is en wil laten zien wat je kunt. Je zult eerder spanning krijgen bij het uitblijven van uitdagingen of wanneer je ervaart dat je teamleden je als niet capabel zien

Ben je een 'behouder', iemand die rationeel is en duidelijkheid wil, dan zul je geneigd zijn spanning te krijgen bij veranderingen of emotionele discussies in je team.

Als je een 'meegever' bent, ben je iemand die verbondenheid wil ervaren en vooral ook gevoelig is voor sfeer en flexibiliteit. Je zuldt dan geneigd zijn om spanning te krijgen bij situaties waar je het gevoel hebt kritiek te krijgen of als je ervaart dat het team draait op routine.

Stresssignalen herkennen

Iedereen krijgt weer andere signalen wanneer de spanning hoog oploopt. Stress uit zich op diverse manieren in je lijf. Je merkt stress lichamelijk, emotioneel, mentaal en ook in je gedrag zal zichtbaar kunnen zijn dat je stress ervaart.

Lichamelijke klachten

Emotionele klachten

Mentale klachten

Gedragsveranderingen

  • Contacten vermijden, je team niet meer opzoeken
  • Minder creatief worden in het verzinnen van oplossingen
  • (meer) Overwerken
  • Niet kunnen ontspannen
  • Meer klagen
  • Cynische opmerkingen maken
  • Meer ziek melden
  • Mentaal verzuim: je bent er wel, maar niet met je gedachten.

Iedere gedragstijl heeft min of meer specifieke stresssignalen. Een 'steungever' is introvert en relatiegericht en zal eerder gaan piekeren en last van hoofdpijn krijgen dan iemand die actiegericht is (de Beheersende stijl). De 'beheerser' zal door zijn actiegerichtheid niet meer stil kunnen zitten, kan niet meer relaxen en heeft eerder last van spierspanningen. Ben je 'behoudend', dan heb je de neiging steeds meer te vertragen, niets te doen, minder te bewegen waardoor buikkrampen door slechtere spijsvertering de kop op kunnen steken. De 'meegever' is heel gevoelig en ervaart bij spanning meer pijn en vermoeidheid.

Wat kun je het beste doen bij spanningen?

Een algemene stelregel bij spanningen is weten wat je spanning veroorzaakt en daar dan ook iets aan doen. Kom in beweging, zelf, en ook samen met je team. Kijken we weer meer specifiek naar de vier verschillende stijlen van LIFO® dan zijn als eerste acties mogelijk:

  • Steungevend:               geef je grenzen duidelijk(er) aan
  • Beheersend:                 stop, denk en doe dan pas
  • Behoudend:                 stap voor stap vooruit gaan
  • Meegevend:                 stel een doel voor ogen en bespreek het in je team

Hoe kun je elkaar helpen bij spanning?Effectiviteit vergroten van teams

Je teamgenoot is steungevend

  • Leg persoonlijk contact
  • Wen geduldig

Het teamgenoot is beheersend

  • Praat over resultaten op korte termijn
  • Wees concreet, kort en bondig

Je teamgenoot is behoudend

  • Geef voldoende tijd
  • Besteed aandacht aan feiten en details

Het teamgenoot is meegevend

  • Wees open en vriendelijk
  • Vraag naar haar/zijn mening

Spanning uit het team halen

De LIFO® methode helpt om je eigen natuur te ontdekken, weten waar je voor staat, zijn wie je bent, en de dingen doen die er toe doen. Wil je met je team eens anders in overleg gaan, meer uit de spanning en in ontspanning met elkaar doelen bepalen en afspraken maken?

Je kunt nergens beter in de leer gaan dan bij de natuur als het erom gaat hoe je met complexe systemen en processen om kan gaan. Dit is niet zweverig, het biedt juist deze voordelen:

  • De natuur laat veel zien, balans, actieve en rust periodes, uitzicht, langzamer tempo, gevoel van ruimte, stilte. Het legt daardoor veel pijnpunten in een team bloot
  • De natuur is vrij van oordelen, emoties, anders moeten zijn dan het is. Het herstelt de balans in teams
  • Door stilte, verlagen van tempo kom je meer in contact met behoeften, gevoelens en kracht. Het creëert overzicht in een team.
  • Zintuigen worden in de natuur meer geprikkeld, en zintuigen zijn de poort naar het stresssysteem (meer stilte, groen, rust = kalmerend = minder stress). Teamleden weten zo hun hoofd leeg te maken
  • De natuur helpt beter waar te nemen.
  • Meer zuurstof, meer ruimte in hoofd en lijf, meer ruimte om te ontspannen.
  • Spanning in je hoofd gaat lastig samen met een open natuurlijk beeld, gedachten komen tot rust. Rust zal een team te helpen om overzicht te krijgen en te houden
  • Lichaamsbeweging in de natuur zorgt ervoor dat er endorfine aangemaakt wordt, endorfine kalmeert het stresssysteem en zorgt ervoor dat je je blij voelt.

Concreet aan de slag Beter presteren met collega's

Wees welkom om onze unieke manier van teamcoaching te ontmoeten. Veelal zetten we deze vorm van coaching in bij teams die:

  • Beter kunnen communiceren
  • Teveel aan het 'brandjeblussen'  zijn
  • Geen duidelijkheid hebben
  • Veel strubbelingen kennen
  • Effeciënter kunnen werken
  • Veel ziekteverzuim kennen

Wil je hier meer info over? Bezoek de pagina: Stresscoaching voor teams, of neem contact op d.m.v. onderstaand formulier:

Contact

 

 

    Comment Section

    0 reacties op “Spanning herkennen en bespreken in teams

    Plaats een reactie


    *