Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Omgaan met traumatische ervaringen

Omgaan met traumatische ervaringen

Vaak wordt er bij traumatische gebeurtenissen gedacht aan slachtoffers van zeer ernstige ongelukken, en ex-oorlogsslachtoffers. Maar er bestaan veel meer soorten van trauma’s. Iemand die een stevige burn-out heeft gehad bijvoorbeeld heeft vaak last van trauma’s, evenals moeders bij een zeer hevige bevalling, een bejaarde bij de dood van een partner etc. etc.

Geven aan anderen

Britse wetenschappers ontdekten in 2008 dat een manier om in periodes van hevige stress veerkrachtig te zijn, is door aan anderen te geven.

Praat erover

Praat over jouw diepe gevoelens met mensen in je omgeving die je vertrouwt. Accepteer steun. Maar geef ook aan als je er een keer niet over wilt praten.

De werkelijkheid

Om te voorkomen dat een verhaal steeds erger wordt, is het goed (in gedachten) terug te gaan naar de ervaring en deze op te schrijven. Gedachten zijn vaak erger dan de werkelijkheid en kunnen een groot beslag op uw vreugde leggen

Hulpverlener

Zorg voor een hulpverlener met wie het klikt en onderhoud een goed contact met deze persoon. Kom jouw afspraken na en durf de moeilijke vragen te stellen

Leef gezond

Een goede geest in een gezond lichaam. Ondersteun het lichaam (en daarmee de geest) door voldoende te sporten, gezond te eten en op tijd naar bed toe te gaan. Hanteer een schema van opstaan en naar bed gaan en hou je er aan.

Extra hulp als het niet lukt

Er zijn verschillende manieren om een trauma te verwerken. EMDR is hier een voorbeeld van. Er is Wetenschappelijk onderzoek gedaan naar EMDR en de resultaten die het biedt. Dit heeft aangetoond dat het een groot effect heeft bij volwassenen en kinderen. Mensen zijn vaak na een aantal sessies weer in staat hun leven weer op te pakken.

Klachten verminderen of verdwijnen en uit onderzoek blijkt dat dit resultaat blijvend is. Dat EMDR werkt bij trauma’s lijdt geen twijfel. Er bestaan inmiddels meer dan 23 gecontroleerde onderzoeken naar de effectiviteit van EMDR

Kies een gecertificeerde EMDR therapeut, eventueel in overleg met een huisarts

 

    Comment Section

    0 reacties op “Omgaan met traumatische ervaringen

    Plaats een reactie


    *