Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Faalangst of bang niet goed genoeg te zijn?

article content

Faalangst of bang niet goed genoeg te zijn?

Faalangst is de angst iets dat je belangrijk vindt helemaal te verprutsen. Je voelt het wanneer je een spannende gebeurtenis hebt waarbij je moet presteren, maar zoveel aan jezelf twijfelt dat het je hele functioneren beperkt.

Je twijfelt aan jezelf, je eigen vermogens en het liefst zou je je omdraaien en met een kleed op de bank gaan zitten.

Toch ervaart niet iedereen faalangst als hetzelfde. Sommigen denken: 'ik ben niet goed genoeg'. Anderen zijn bang om afgewezen te worden. Maar of je nou faalangst hebt, niet goed genoeg denkt te zijn, of bang bent om afgewezen te worden: weet dat iedereen deze gevoelens in meer of mindere mate heeft.

Waarom faalangst?

Iedereen heeft de behoefte aan grootheid (Freud) en iedereen snakt naar gewaardeerd te worden (W. James). Iedereen wenst dus iets bijzonders te kunnen doen wat hem groot maakt. Voor velen betekent dat helemaal niet dat je de allerbeste bent, maar gewoon het gevoel te hebben dat je er bij hoort en bewonderd wordt om datgene wat je kunt.

In het streven hiernaar kunnen irreële verwachtingen ontstaan waardoor gevoelsmatig de kans op falen heel groot wordt. Op het moment dat de verwachting niet gelijk is aan de beleving ontstaat er stress, uit stress ontstaat chronische stress en uiteindelijk een burnout.

Is die twijfel erg?

De twijfel of je iets goed doet, is niet erg. Het laat juist zien dat je een mooi mens bent. Je wilt het immers gewoon heel erg goed doen! Je bent hiervoor te prijzen. De twijfel wordt ongezond wanneer het je hele leven in beslag neemt en het je lamslaat.

Uiteindelijk leidt dat tot:

 

De omgeving

Sta je wel eens stil bij jouw omgeving? De omgeving bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van jouw prestatie. Stel je bent een profvoetballer. Jarenlang heb je niet alleen heel hard getraind, maar ook je complete leven geweid aan het halen van jouw doelen en je bent goed, echt super goed! Je wordt door iedereen gezien als de held van het veld en elk schot op doel eindigt in een doelpunt.

Vraag je dan nu eens af: Welke waarde heeft deze prestatie op het moment dat je in een oorlogssituatie terecht komt? Je wordt waarschijnlijk herinnerd als een goede voetballer, maar de prestatie wordt niet meer gewaardeerd.

Of anders:

  • Het halen van jouw salesdoelstellingen op miraculeuze wijze worden niet begrepen op de boot van Greenpeace
  • Het uitvoeren van een keizersnede op de steppe in Zuid-Afrika is geweldig, maar wordt in het ziekenhuis in Den Haag als normaal beschouwd
  • Het aankopen van een dure, klassieke, maar trage oldtimer wordt niet begrepen door de oud student die net zijn nieuwe lease auto mag uitzoeken.

 

Het gevoel dat je ervaart wanneer je jezelf geweldig voelt, komt doordat je dit kunt spiegelen aan je omgeving.

Met andere woorden:

De context bepaalt de beleving

 

Stappenplan voor een geweldig gevoel:

Stap 1: Maak keuzes

Je hoort wel eens dat wanneer je overal goed in bent, je nergens echt goed in bent. Zo is het maar net: Door op elk front te willen presteren, ga je nooit de voldoening halen die je wilt. Let op: dit is echt lastig! Vaak hebben mensen meer dan voldoende ideeën, maar durven ze geen afscheid te nemen van oude keuzes.

Als je een keuze hebt gemaakt ga je je hier ook aan houden. Ook al zit het tegen, ook al vindt niemand het een goed idee, ook al heb je zo af en toe enorme twijfels, gewoon doorgaan.

Om een paar voorbeelden te geven van mensen die 'gewoon door zijn gegaan': Jobs, Ghandi, Mandela, Gates, Laura Dekker (het zeilmeisje)

Stap 2: Een plan

Maak een plan met welk succes jij over een jaar gaat vieren. Bedenk vervolgens: als ik dit doel wil halen, wat betekent dit dan over een half jaar? Een kwartaal? Een maand? Een week? En welke keuze ga ik maken binnen een uur?

Bedenk ook wie jou kan helpen bij het volbrengen van dit plan

Stap 3: Zet de eerste stap

De eerste effectieve stap is het lastigst. Het is alsof je in je eentje een stoomtrein op gang moet helpen. Dit kun je, maar het kost kracht en doorzettingsvermogen. Als hij eenmaal rolt, gaat het een stuk gemakkelijker.

Natuurlijk is het eng en onzeker. Maar bedenk dat faalangst ook geen prettig gevoel geeft

Kortweg heb je drie manieren om te leren: Een traumatische ervaring (niet aan te raden) je omgeving te veranderen door alle schepen achter je te verbranden (ook niet aan te raden) of stapje voor stapje voorwaarts te gaan en dingen bereiken (zeker aan te raden!) Hoe meer stapjes je durft te zetten, des te groter jouw gevoel van eigenwaarde gaat worden

Stap 4: Zoek de juiste omgeving

Ga op zoek naar gelijkgestemden die je inspireren. Doordat jouw intrinsieke motivatie gelijk is aan die van hen, komt je leercurve op de springplank. Je leert vele malen sneller, je verdiept je makkelijker en je weet het geleerde beter toe te passen. Kennis is macht zeggen ze dan. Wat zou deze kennis gaan doen met jouw faalangst?

Stap 5: Vier jouw succes uitgebreid

Elke stap die een succesje behaald, vier je. Ook al snapt niemand jouw blijdschap: gewoon lekker vieren. Spring in de lucht, juich onder je bureau, omhels de hond, zoen je moeder, doe iets om je blijdschap te kunnen uiten!

 

OK: je wilt het!

Ik weet nog toen ik begon met mijn bedrijf en beweging in de natuur ging toevoegen aan burnout coaching. Ik werd nog net niet voor gek verklaard, maar er waren nogal wat twijfels bij mijn ideeën door sommigen. En dit terwijl alle ingrediënten goed waren: de juiste opleiding, de juiste ervaring, sportieve achtergrond en er nog tijd voor ook!

Nu het allemaal lukt, krijg ik regelmatig te horen dat het een hele logische beslissing is geweest van me. Best wel vreemd toch?

Ik zou jou graag willen helpen ook keuzes te maken en stappen te zetten. Ik bied je een gratis gesprek aan van 1 uur (uiteraard in de natuur) om jou een eindje op weg te helpen

Je kunt dit gesprek hier aanvragen.

 

Ik hoop je spoedig te ontmoeten

Ruud

Comment Section

0 reacties op “Faalangst of bang niet goed genoeg te zijn?

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars! Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken