Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Grenzen aangeven. Waarom is dat zo moeilijk?

article content

Grenzen aangeven. Waarom is dat zo moeilijk?

Grenzen aangeven betekent dat je durft te zeggen wanneer iemand te veel van je verlangt, dingen vraagt die je niet wilt, tegen jezelf zegt dat het mooi genoeg is zo, of dat je erkent dat het je niet gaat lukken.

Grenzen aangeven wordt als lastig ervaren. Hoe kan dat?

Wanneer geef je grenzen aan?

Grenzen aangeven is niet lastig wanneer je precies weet wat de grenzen zijn. Als je de letterlijke grens oversteekt naar een buurland en je passeert daarbij een kenmerk (paal/ bord etc.) weet je dat je een grens overgaat. Echter: als je in een bos loopt, zonder markering, passeer je een grens zonder dat je er erg in hebt.

Dit maakt grenzen aangeven zo lastig. Vaak ben je een grens al voorbij zonder dat je het door hebt.

Vaak ben je een grens al voorbij zonder dat je het doorhebt

Dit komt doordat je omstandigheden continu wisselen. Neem als voorbeeld eens overwerk. Normaal gesproken ben je niet te beroerd om een uur over te werken. Je belt naar huis waar het ook geen probleem is iets later te eten. Je werkt een uur langer door, rond je werk af, iedereen is blij en met een tevreden gevoel ga je naar huis. Dit tempo kun je weken lang volhouden!

Laten we deze situatie eens als de normale situatie beschouwen.

Wanneer ga je nou je grens voorbij? Het uur overwerken is geen probleem voor je toch? Echter: deze morgen ben je slecht wakker geworden. ‘ik heb slecht geslapen‘ mompel je tegen je partner en vertrekt naar je werk. Het is chaos op de afdeling. Uitzendkrachten zoeken hulpeloos naar hoe ze iets moeten doen, je leidinggevende is op vakantie, bij de buurafdeling wordt gereorganiseerd en jouw mailbox is het afgelopen weekend ontploft. Een van deze mails bevat de vraag of je wilt overwerken. Wat doe je? Overwerken is toch nog nooit een probleem geweest voor je?

Waarom is grenzen aangeven zo moeilijk?

In zo’n situatie wordt het tijd om grenzen aan te geven. De gevolgen om in dergelijke situaties toch door te zetten leiden tot stress, chronische stress en uiteindelijk burnout.

Grenzen aangeven wordt vaak bemoeilijkt door gevoelens:

  • Je wilt een ander graag een plezier doen en gaat in op zijn wensen.
  • Je bent bang dat de ander je niet meer waardeert en doet toch wat zij vraagt.
  • Je bent bang om anders te zijn dan alle anderen die wel meedoen
  • Je bent bang voor een luilak-imago

Maar ook door normen en waarden:

  • Als ik niet overwerk ben ik een nietsnut
  • Als ik niet naar dat feestje ga ben ik asociaal
  • Ik moet het kunnen dus ik doe het (falen mag niet)
  • Ik moet gewoon doen wat er van me gevraagd wordt.

Waarom grenzen stellen belangrijk is

Wat zeg je in feite als je ‘nee’ zegt tegen iets dat je niet wilt, of op dit moment niet kunt? Je zegt dan ‘JA’ tegen iets wat je juist graag wel wilt, of heel belangrijk is voor je. Je bent geen luilak als je je werk afzegt om met je partner naar een feestje te gaan. Tevens ben je geen slechte zoon als je wat later bent op het etentje van je ouders. Het gaat om de juiste balans, die alleen jijzelf kunt verkrijgen. Door een duidelijk ‘ja’ tegen de dingen die je echt belangrijk vindt, voel je je tevredener, meer gewaardeerd en rustiger. Je hebt dan niet het gevoel continu nog iets te moeten.

De voordelen:

Door het stellen van grenzen:

  • Krijg je meer zelfvertrouwen: Door te doen wat je belangrijk vindt, krijg je meer zelfrespect en groeit je eigenwaarde
  • Heb je minder last van vermoeidheid: Doordat je niet iedereen het naar zijn zin hoeft te maken, hou je simpelweg meer energie over
  • Voel je je tevredener: Je doet wat je belangrijk vindt en dat voelt goed
  • Heb je minder stress: Je hebt minder op je bordje en overziet het beter

 

Hoe kun je grenzen aangeven?

Een handige dame die je kan helpen grenzen aangeven is Inge. Gebruik haar om grenzen aan te geven zonder dat je mensen schoffeert, of juist boven jezelf zet.

I: Ik: praat vanuit jezelf, dus: Ik heb het te druk, in plaats van: Jij gooit steeds meer op mijn bordje

N: Nu: Als je grenzen wilt aangeven doe het dan direct. Zeg niet: vorig jaar heb je mijn bordje ook al te vol gegooid. Dat komt niet over. Als de situatie er naar is, zul je direct grenzen moeten aangeven, anders ben je simpelweg te laat. Lukt het je niet, vraag dan om bedenktijd waarin je de zaken op een rijtje zet.

G: Gevolg: Geef het gevolg aan van als je iets toch zou doen: bijvoorbeeld dat je dan andere taken niet, of minder goed af gaat krijgen

E: Effect: geef aan welk effect de keuze op jou gaat hebben: ‘Het effect op mij is dat ik me hierdoor erg opgejaagd voel en dat er dan helemaal geen werk meer uit mijn handen komt’

Neem Inge met je mee en oefen hier een lange tijd mee. Je hebt grenzen aangeven niet zomaar onder de knie.  Je kunt natuurlijk ook de training ‘grenzen aangeven doen

 

 

Ken je meer mensen die behoefte hebben aan het stellen van grenzen? Deel dit bericht door op de icoontjes te drukken. Namens hen alvast bedankt!

 

Dit kan je ook interesseren:

Hoe werkt herstel? 7 tips die je energie geven!

Wat is de invloed van stress op hart en bloedvaten?

Stress bij een reorganisatie

 

 

Comment Section

6 reacties op “Grenzen aangeven. Waarom is dat zo moeilijk?


Door F op 5 augustus 2016

Die mail kwam binnen, de regel in het onderwerp al. Ik schrok ervan, want juist een week geleden heb ik dit van mijn huisarts gehoord.


Door Ruud Meulenberg op 5 augustus 2016

Hallo F, Dank voor je reactie. Ik hoop dat je veel aan het artikel hebt gehad. Wil je je ervaring met me delen? (mag ook via de mail: info@ruudmeulenberg.nl) dank alvast


Door Miranda op 19 maart 2017

Heel duidelijk artikel. Voor mij weer even pas op de plaats omdat ik merk dat ik mn grensen weer aan het verleggen ben. Inge kende ik nog niet 😀 leuke tool om te gebruiken



Door Jacqueline op 11 juni 2017

Grenzen aangeven is misschien niet zo moeilijk, maar wordt niet altijd gewaardeerd. Heb onlangs mijn grenzen aangegeven bij mijn leidinggevende en ben hierdoor mijn baan kwijtgeraakt.


Door Ruud Meulenberg op 12 juni 2017

Dat kan Jacqueline,

Zou dat dan wel een goede werkgever voor je zijn?

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken