Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Hoge werkdruk in het onderwijs

article content

Hoge werkdruk in het onderwijs

“Leef een rustig leven, werk met je handen”, las ik als muurtekst in een restaurant.  Anders gezegd: fysieke arbeid zorgt voor rust in je leven. Mentale arbeid vraagt juist veel van mensen en kan stress veroorzaken. Stress komt voor in alle beroepen, maar vooral in de zorg en het onderwijs omdat de mentale belasting groot is in deze branches.

Hoge werkdruk in het onderwijs

In de media is onlangs veel aandacht besteed aan de te hoge werkdruk in het Primair Onderwijs. De juffen en meesters moeten veel tijd steken in de administratieve rompslomp. De Inspectie van het Onderwijs zou scholen afrekenen die hun leerling administratie niet op orde hebben. De waarheid is dat de Inspectie zich (steeds meer) richt op de kern van het onderwijs, namelijk het lesgeven: hoe is de instructie, hebben alle kinderen hun aandacht bij de les, voelen de kinderen zich veilig en helpt de juf / meester op de juiste manier?

Administratieve last

“Maar er moet toch een goede administratie worden bijgehouden?” hoor ik de leerkracht zeggen. Het woord “moet” is het punt waar alles om draait. Van wie moet dat en wat moet er precies? Als jij als leerkracht de resultaten en ontwikkeling van je leerlingen in beeld hebt, dan heb je het goed voor elkaar. Waarom zou je zaken meerdere keren vastleggen en waarom kan het niet in telegramstijl of in trefwoorden?

Betrokkenheid Hoge werkdruk in het onderwijs

Stress kan veroorzaakt worden doordat er “iets op je nek zit”. Je ziet er tegenop om iets te moeten doen. Probeer dat moeten om te zetten in willen. Als het werk dat je uitvoert iets is dat echt volgens jouw plan is, dan geeft dat energie. Zodra jij de regie, dus de touwtjes, zelf in handen hebt ga je je beter voelen. Zodra je iets wilt krijg je energie, maar wanneer je iets moet dan slurpt dat (vaak) energie. Uit het jaarverslag van de Inspectie van het Onderwijs blijken de verschillen tussen scholen onnodig groot te zijn. Een van de oorzaken daarvan ligt bij de vraag of de leerkracht betrokken is bij de leerlingen. Betrokkenheid geeft resultaat en energie.

Succesvol in het onderwijs

Als coach met veel onderwijservaring weet ik waar het over gaat. Het lesgeven, de omgang met kinderen, zien dat ze zich ontwikkelen: daar ligt de betrokkenheid van juffen, meesters en docenten. Als het in de klas lekker loopt en jij kunt je plannen met de klas waarmaken, dan voel jij je als een vis in het water. Waarom steek je daar je energie niet in, want die krijg je ook weer terug, niet alleen van de kinderen maar ook van hun ouders.

Sommige dingen moeten, maar zoek de balans tussen “wat moet ik?” en “wat wil ik?”.

Lees dit ook:

Stress in het onderwijs: Voorkom stress buiten de les!

Comment Section

0 reacties op “Hoge werkdruk in het onderwijs

Plaats een reactie


*


Genardus Schalk
Genardus Schalk is burnout en stresscoach in de regio Drenthe (Assen) Genardus is gespecialiseerd in de richting onderwijs. Gezien zijn jarenlange ervaring op dit vakgebied is hij in staat veel vraagstukken hierin op te lossen.