Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
Direct Toegang
X
Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
50% Complete

Page content

Rust in je hoofd krijgen, hoe doe je dat?

article content

Rust in je hoofd krijgen, hoe doe je dat?

Rust in je hoofd krijgen: je kent het vast wel, het gevoel dat je hoofd overuren maakt. Veel aan je hoofd hebben of lang piekeren over zaken waarvan je gek genoeg soms al weet dat je ze niet kunt oplossen. En toch doe je het en houdt het je bezig. Vaak zelfs langer en intensiever dan je lief is of goed is voor je. Iedereen heeft dat wel eens.

De oorzaken kunnen heel divers zijn:

  • te druk op je werk
  • conflict met leidinggevende of collega
  • zorgen in privé sfeer
  • niet lekker in je vel zitten
  • last hebben van negatieve emoties of gedachten
  • etc.

Rust in je hoofd krijgen, wanneer het niet lukt

Maar wat als dit zo vaak voorkomt dat het je leven  beïnvloedt? Dat je in een vicieuze cirkel rondjes lijkt te draaien en het maar niet lijkt te stoppen. Dat situaties en gedachtes zich keer op keer opnieuw blijven afspelen.

De onrust in je hoofd kan leiden tot:

Continue belasting en activiteit van je hersenen en geest zorgen op lange termijn voor overbelasting met alle gevolgen van dien. Zie ook: Waarom ben ik zo moe? 7 oorzaken van extreme vermoeidheid

Herken je de hyperactiviteit in je hoofd. Gun dan je hoofd ook eens pauze. De onderstaande oefening geeft je hoofd rust en de gelegenheid zich te herstellen.

Rust in je hoofd, de eerste stappen: Rust in je hoofd krijgen

  • Ga comfortabel zitten of liggen.
  • Sluit, indien dit prettig voor je is, je ogen of houd ze gericht op één punt.
  • Ga met je aandacht naar je ademhaling. Adem door je neus in en uit, verander je ademhaling niet.
  • Volg waar je de ademhaling verneemt, bijvoorbeeld:
    • de koele lucht bij inademen in je neus
    • de luchtstroom in je longen
    • het op en neer gaan van de borstkas
    • het uitzetten en dalen van je buik
  •  Blijf met je aandacht dit volgen.

Zorg ervoor dat je aandacht niet ergens anders is of dat je afgeleid wordt. Wanneer dit gebeurt, breng dan je aandacht weer gericht terug. Het is heel menselijk dat je aandacht onderbroken wordt. De kracht zit het in dit te herkennen. Blijf mild (wordt niet boos) en richt je aandacht weer op je ademhaling. Keer op keer.

Begin met dagelijks 2x 3 minuten en bouw dit op naar 15 minuten per keer.

Voel je je licht in je hoofd of duizelig, focus je dan alleen op de uitademing en adem krachtig en diep uit. Mocht je het heel lastig vinden je aandacht zo bij je ademhaling te houden, leg dan een hand op je buik en volg de beweging daar.

 " Je kunt je volledige aandacht maar één keer aan iets geven, de keuze is aan jou"

Rust in je hoofd houden

Wanneer bovengenoemde items, hyperactiviteit in je hoofd, je vaak parten spelen en het plezier in je leven bepalen  is het zinvol om te werken aan onderliggende patronen en deze te leren loslaten en doorbreken. Lukt dit je niet, neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag weer rust in je hoofd te creëren.

 

 

Comment Section

2 reacties op “Rust in je hoofd krijgen, hoe doe je dat?


Door Marianne op 19 maart 2017

Precies wat je zegt, dank je Ruud❤


Plaats een reactie


*