Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Stoppen met piekeren: Hoe kun je omgaan met piekergedachtes?

article content

Stoppen met piekeren: Hoe kun je omgaan met piekergedachtes?

Piekeren is een verschijnsel waar iedereen wel eens last van heeft. Wie heeft er niet een keer een slapeloze nacht gehad, waarin je alleen maar ligt te piekeren en te woelen?

Piekeren doe je voornamelijk over moeilijke dingen. Bijvoorbeeld over het halen van een examen, het bezoek aan een (bedrijfs)arts, moeilijkheden op het werk, problemen in de relatie of een kritische opmerking van een vriend. Je kunt piekeren over de toekomst, maar ook over gebeurtenissen uit het verleden. Je kunt zelfs piekeren over het feit dat je piekert.

Stoppen met piekeren

Natuurlijk is het noodzakelijk om na te denken om problemen op te lossen of te voorkomen. Het wordt pas vervelend, wanneer je je gedachten niet meer kunt controleren. Wanneer ze je plotseling te binnen schieten op ongeschikte momenten en ze je bijvoorbeeld uit je slaap houden. En wanneer dezelfde gedachten steeds opnieuw terugkomen en je die gedachten niet kunt stoppen. Meestal leiden piekergedachten niet tot een oplossing. Je blijft hangen in een eindeloos gedraai. Je bent dan van nadenken verzeild geraakt in overmatig piekeren.

De gevolgen van piekeren

Overmatig piekeren levert meestal niets op, behalve stevige stressklachten, somberheidsklachten of slapeloze nachten. En verder kost het tijd en energie. Overmatig piekeren over de toekomst gaat vaak samen met angst. Je bent bezorgd en vraagt je steeds af “wat als…?”. Je spieren spannen zich onnodig aan (vaak ongemerkt) en op den duur ga je je moe en lusteloos voelen. Piekeren over dingen die gebeurd zijn in het verleden geeft een somber of een boos gevoel.

Piekeraars weten vaak wel dat ze niets aan het verleden kunnen veranderen, maar blijven toch hangen in negatieve herinneringen en kunnen zich niet meer concentreren op school, op het werk of op het huishouden. Het voortdurende gepieker kan er voor zorgen dat je moeilijk in slaap komt met alle gevolgen van dien. Of je bent zo moe dat je als een blok in slaap valt, maar na een paar uur toch weer wakker ligt…..te piekeren. Vooral het nachtelijke gepieker veroorzaakt veel ongemak, omdat ’s nachts alles nog erger lijkt en omdat je je de volgende dag nog vermoeider voelt. Dit kan zelfs zo erg worden dat je helemaal geen zin meer hebt om dingen te ondernemen. Dit is zonde en geeft je bovendien de gelegenheid om nog meer te piekeren. Als je eenmaal in deze cirkel terecht gekomen bent, lijkt het moeilijk om er weer uit te komen.

Piekeren en stress versterken elkaar

Wanneer je over iets loopt te piekeren dat geeft dat geen ontspannen gevoel, want piekeren doe je over zaken waar je last van hebt, je zorgen over maakt of tegen op ziet. Je lichaam reageert hierop met een stressreactie. Nu blijkt dat cortisol (een van de hormonen die gevormd worden bij stress) het piekergedrag oproepen / versterken. Piekeren en stress houden elkaar dus in stand, of versterken elkaar zelfs!

Realiseer je dat piekeren dus niet alleen een gevolg kan zijn van stress of een burn-out, maar op zijn beurt een belangrijke stressveroorzaker en energielek is. Piekergedrag moet je daarom echt serieus nemen en zo snel mogelijk zien te verminderen / aanpakken.

Hoe kun je stoppen met piekeren?

Wandelen en hardlopen is een van de remdedies die je kunt inzetten omdat het zowel het piekeren als de stress doet verminderen en je slaap helpt verbeteren. Een halfuurtje matig intensief hardlopen per dag kan al voldoende zijn om onze zorgen letterlijk uit ons hoofd te krijgen en klachten, variërend van kort maar hevig overstuur zijn tot chronische aandoeningen zoals posttraumatische stress of depressie, wezenlijk te verlichten.
Maar wat te doen als je tijdens het werk of midden in de nacht last hebt van piekeren? Dan is hardlopen niet echt een optie. Gelukkig zijn er nog vele andere mogelijkheden die je kunt uitproberen om het piekeren aan te pakken. We helpen je daar graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op:

Contact

 

Comment Section

0 reacties op “Stoppen met piekeren: Hoe kun je omgaan met piekergedachtes?

Plaats een reactie


*