Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Wakker liggen door stress. Zorgen voor een goede slaap

article content

Wakker liggen door stress. Zorgen voor een goede slaap

Wakker liggen door stress zal niemand van ons vreemd zijn. We hebben allemaal wel eens zorgen waar we ons hoofd over breken. Dit hoeft niet altijd vervelend te zijn, maar wanneer het vele wakker liggen door stress ons leven gaat beheersen doe je er goed aan hier mee aan de slag te gaan.

Slecht inslapen

Je kent het vast, een lange drukke dag, een hoop gedaan, van alles meegemaakt en aan het eind van de avond ben je blij dat je hoofd eindelijk het kussen raakt. Misschien heb je nog een biertje of wijntje genomen ter afsluiting van de dag en verzadigd lig je eindelijk op je kussen. Slapen wil je, een hele nacht door, om morgen weer uitgerust wakker te worden.

Maar je hoofd raakt het kussen en het lijkt alsof er in je hoofd een kudde hamsters in hun radjes beginnen te rennen. Alsof de complete dag nogmaals beleefd moet worden. Het vervelende is, je kunt de gedachten nog niet stoppen. Je snapt er niks van! Doodmoe was je en toch lukt het niet om lekker te gaan slapen. Een uur laten stap je uit frustratie je bed uit en je ziet dat het inmiddels alweer na middernacht is. Je baalt; morgen ook weer moe. Zucht.

's Nachts wakker worden

Wat ook kan is dat je doodmoe je kussen raakt en gelijk als een blok in slaap valt. De wereld gaat even uit en je slaap gaat aan. Vreemd genoeg schrik je halverwege de nacht wakker. Het lijkt wel alsof er ergens een signaaltje in je hoofd klinkt waardoor je gedachten op stand 10 komen te staan en de kudde hamsters weer aantreed om hun tredmolens tot vogelkooitjes te proberen te verbouwen.

Moe wakker worden

Misschien slaap je wel heel de nacht door, maar merk je bij het wakker worden dat je gedachten gelijk maximaal aan staan. Je voelt je moe, ondanks een goede nacht doorslapen. Je bent direct klaar wakker en klaar voor actie.

Oorzaken van slaapproblemen

Bovenstaande problemen komen vaak voor bij mensen die slecht slapen. Ongeveer 1 op de 3 mensen heeft slaapproblemen (bron) Goed slapen is cruciaal. Een gezonde slaap zorgt voor goede lichamelijk en mentaal herstel. Je lichaam komt weer op krachten en je hoofd komt tot rust.

Een aantal belangrijke redenen van slecht slapen zijn:

  • Een lichamelijke aandoening
  • Externe factoren
  • Teveel stress

Lichamelijk aandoening

Een goede reden voor slecht slapen is een lichamelijk aandoening aan bijvoorbeeld de luchtwegen. Wanneer er teveel, of te weinig zuurstof wordt opgenomen in het bloed, zal de slaap minder zijn.

Externe factoren

Een weg vlak langs je huis die veel herrie maakt, een vliegveld, luidruchtige buren en vooral kinderen zorgen nogal eens voor gebroken nachten. Het gebeurt regelmatig dat vaders en moeders 's nachts eruit moeten om het kroost te voorzien van hoestdrankjes, sinasprilletjes, schone luiers en schone bedden. Na een aantal nachten met je kroost aan de gang voel je je geradbraakt en wens je maar één ding: je bed! (en doorslapen). Ook een jetlag kan stevige slaapproblemen opleveren. Sommige mensen leven in een continue jetlag door een volledig verstoord dag en nachtrimte (je hoeft hiervoor niet naar het buitenland te reizen!)

Teveel stressSlecht slapen door teveel stress

Teveel stress is een zeer onderschatte reden dat slapen moeilijk lukt. De reden hiervan is het hormoon cortisol. Cortisol is het hormoon dat het mogelijk maakt te blijven presteren ondanks (langdurig) hoge druk. Zoals je in het figuur ziet, bereikt de aanmaak van cortisol aan het begin van de ochtend (ca 9.00 uur) een hoogtepunt om vervolgens gedurende de dag af te bouwen naar een dieptepunt wanneer je gaat slapen (ca 22.00 uur) Het hormoon melatonine zorgt voor een diepe en goede slaap.

Melatonine

Melatonine ondersteunt het hart- en bloedvatenstelsel, ondersteunt het immuunsysteem, heeft een gunstige werking op ouderdomsverschijnselen en vermindert spanningen.

REM-slaap

De REM-slaap bevindt zich met name aan het begin van de nacht. Deze diepe vorm van slaap zorgt voor verwerking van de gebeurtenissen van de dag.

Het slaapproces

Normaal gesproken stap je rond 22u/ 23u je bed in, slaapt lekker om vervolgens rond een uur of 7 een seintje te krijgen van het hormoon cortisol wat te gaan doen. Het gevolg? Je wordt wakker en je staat uitgerust op, klaar om wat te gaan doen. Het hormoon cortisol speelt dus een belangrijke rol bij het ontwaken en activeren in de ochtend.

Door teveel stress wordt er teveel cortisol aangemaakt waardoor er een aantal processen in je lichaam gebeuren:

  • De REM- slaap wordt minder diep of verdwijnt zelfs (in extreme gevallen) waardoor gebeurtenissen niet verwerkt worden
  • De volgende morgen ben je zeer vroeg wakker. De overload aan cortisol maakt je te vroeg wakker waardoor je niet uitgerust bent
  • 's Nachts schrik je wakker doordat er nog teveel cortisol door je lijf heen spookt.
  • Externe factoren en gezondheidsredenen zorgen ervoor dat je, voordat je je bed in duikt, al extra cortisol aanmaakt. Zeker als het vaak gebeurt dat je 's nachts wakker wordt terwijl je je nachtrust heel hard nodig hebt en je zorgen maakt hierover (in geval van burnout bijvoorbeeld) Je bent dan bang om wakker te worden

Uiteindelijk herkent iedereen dit gebeuren wel. Laten we eens twee voorbeelden bekijken:

  • Voorbeeld 1: Je hebt een examen en daarvoor goed geleerd. Je bent lang doorgegaan de avond vooraf het examen om alles nogmaals te herhalen. Eenmaal in bed denk je veel aan de opgaves die je mogelijkerwijs krijgt en het duurt even voordat je de slaap kunt vatten. De volgende morgen wordt je bij een klein geluidje al wakker en je voelt je direct klaar voor het examen. Je staat op: klaar voor actie!
  • Voorbeeld 2: Je oude vader is een tijdlang al ziek en het gaat niet zo goed met hem. Je hebt daarom je telefoon maar meegenomen naar je slaapkamer zodat je, mocht het nodig zijn, bereikbaar bent voor noodgevallen. Zodra de telefoon afgaat ben je klaarwakker. Je bent direct klaar om in actie te komen.

In beide voorbeelden blijkt dat cortisol je activeert. Het zorgt ervoor dat je ondanks de druk toch kunt handelen.

Cortisol is niet slecht

Cortisol heb je dus echt nodig bij een gezond ritme en bij het handelen in moeilijke situaties. Echter bij een teveel aan cortisol gaat het tegen je werken. Het lichaam kan hier niets aan doen. De eigenaar van het lichaam wel!

Aanpakken van slaapproblemen

Wanneer je goed wilt slapen doe je er goed aan je dag af te bouwen. Een spannende film, het voorbereiden van een lastige vergadering de volgende dag, het beantwoorden van vervelende mails, telefoongebruik etc, zorgen ervoor dat je een overdaad aan cortisol in je lijf hebt wanneer je wilt gaan slapen, met bovenstaande gevolgen

Vergroot je slaapkennis

Wil je alles weten over je REM-slaap, slaapschuld, dieper slapen en uitgerust wakker worden? Download ons gratis E-Book over slapen

Of neem vrijblijvend contact op:

Contact

Comment Section

2 reacties op “Wakker liggen door stress. Zorgen voor een goede slaap


Door Ina op 23 december 2016

Herkenbaar


Plaats een reactie


*