Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Waarom ben ik zo moe? 7 oorzaken van extreme vermoeidheid

article content

Waarom ben ik zo moe? 7 oorzaken van extreme vermoeidheid

Waarom ben ik zo moe? Is een vraag die velen stellen. Vermoeidheid is een steeds groter wordend probleem. Vaak is stress een belangrijke boosdoener. Moeheid uit zich in een lamlendig gevoel na het opstaan, een middagdip, of juist een dip na het avondeten. Het vervelende aan stressgerelateerde moeheid is dat de broodnodige nachtrust lastig is. Vroeg wakker worden, 's nachts wakker schrikken of juist niet in kunnen slapen zijn veel gehoorde problemen.

Uit onderzoek blijkt (TNO) dat 12% van de mensen kampt met burnoutklachten. Dat betekent dat 868000 mensen kampen met extreme vermoeidheid waarbij langdurig ziekteverzuim dreigt. Alarmerend!

De belangrijkste oorzaken zijn:

  • Te weinig autonomie (44%)
  • Hoge taakeisen (38%)
  • Ongewenstgedrag van buiten de organisatie (23%)

Werkstress is de oorzaak van 36% van het verzuim. De kosten hiervoor bedragen €1.8 miljard

 

Oorzaken van vermoeidheid

Of je nou direct na het opstaan je erg moe voelt, of dat je 's avonds pas instort, je wilt genoeg energie om de hele dag door te kunnen.

Er zijn vele oorzaken aan te wijzen die de moeheid tot gevolg hebben. Ook kan het zijn dat meerdere oorzaken leiden tot moeheid.

Te veel op je bordje

Teveel op je bordje hebben gaat geleidelijk en het gebeurt niet zelden dat je pas merkt dat het teveel is wanneer je overspannen of burnout klachten krijgt. Het is zo sluipend doordat er steeds iets op je bordje wordt geschoven en dat je al die dingen los van elkaar prima aankunt maar de volledige massa zorgt voor een overload.

Voorbeeld: de veranderingen op je werk vragen al tijden veel van je. De cursus die je graag deed kost je nu veel discipline om door te zetten omdat je moeder onlangs ziek is geworden en wat meer aandacht vraagt als eerst. Als je daarbij optelt dat je contract binnenkort afloopt, de dakgoten van je huis vervangen moeten worden, je een baby verwacht, ziekte is op de afdeling waar je werkt, er medewerkers op vakantie zijn die normaal gesproken veel werk verzetten, er hopeloos verouderde, of slecht werkende systemen zijn waarmee je moet werken is de kans heel groot dat je teveel belast wordt en je roofbouw pleegt op je lichaam.

Te veel op je bordje hebben is de belangrijkste oorzaak van moeheid, maar tevens ook de meest onderschatte. Doordat je continu moet presteren kom je nooit tot rust, dit leidt tot stress dat moeheid veroorzaakt maar ook tot slaapproblemen. Je lijf heeft namelijk tijd nodig om tot rust te komen. Doe je dat niet resulteert dat in niet kunnen inslapen, 's nachts wakker worden en piekeren, of juist heel vroeg wakker worden. Maar ook de kwaliteit van slaap vermindert op het moment dat je teveel aan je hoofd hebt.

Je bordje leger maken is lastig doordat je het gevoel hebt dat je dan je werkt niet goed genoeg doet, of dat je ergens in tekort schiet.

Hoge normen en waarden/ De lat hoog leggen

Hoge normen en waarden zijn intrinsieke drijfveren die er voor zorgen dat je de dingen die je doet graag heel goed doet. Je legt voor jezelf op dat je je best moet doen, ook al gaat dit ten koste van jezelf. Bedenk dat je maar 100% kunt geven en als je dat moet verdelen over 5 dingen, je feitelijk maar 20% kunt geven per ding, als je jezelf net helemaal wilt uithollen. Als je de lat hoog legt voor jezelf vind je die 20% niet goed genoeg en verwacht je meer. Maar meer zorgt er voor dat je meer verwacht van jezelf dan dat je lijf en geest aankunnen. Deze overbelasting zorgt voor moeheid, die alleen op te lossen valt door herstel en een keuze maken tussen de belangrijk en onbelangrijke zaken.

Lees ook: De lat hoog leggen en stress

Geen grenzen aangeven

Doordat je telkens alles doet wat iemand van je vraagt wordt je ook moe. Je komt niet meer toe aan een gezond herstel, laat staan dat je energie gaat overhouden. Geen grenzen aangeven kan ook wel aangeduid worden als 'overmatigheid'. Je trekt teveel taken naar je toe die je gewoon niet allemaal kunt uitvoeren. Dat ligt niet aan jou, het kan simpelweg gewoon niet.

Lees ook: Grenzen aangeven. Waarom is dat zo moeilijk?

Lichamelijke problemen

Lichamelijke problemen zorgen ook voor moeheid. Een aanhoudende rugpijn zorgt ervoor dat je mentaal en fysiek uitgeput raakt, evenals kiespijn, maag en darm klachten, migraine, etc. Maar ook fibromialgie, chronische vermoeidheid, depressie en vele andere lichamelijke ongemakken zorgen voor vermoeidheid.

Soms is het niet anders: je zult moeten leren leven met wat je hebt. Dat wil nog niet zeggen dat je hoeft te accepteren dat je extreem moe bent. Je kunt vaak meer energie overhouden door een andere leefstijl. Soms moet je je helaas aanpassen aan wat je hebt, maar door de acceptatie hiervan kun je wel vooruit en gaan kijken naar hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Omgaan met ziekte begint bij acceptatie, hoe lastig dit vaak ook is.

Meer lichamelijke klachten als gevolg van stress vind je hier: Lichamelijke klachten als gevolg van stress

Verkeerde ademhaling

Er komt gelukkig steeds meer inzicht in het belang van ademhaling. Een korte, oppervlakkige ademhaling zorgt er voor dat je moe wordt van elke inspanning die je doet. Het is te vergelijken met en ademhaling die je doet als je stevig aan het sporten bent: je ademt heel veel zuurstof in en ademen veel koolzuurgas uit. Tijdens een stevige inspanning is dit de bedoeling: je spieren eisen veel zuurstof. Door stress ontstaat er een korte, ongezonde ademhaling waardoor er een hoop lichamelijke reacties volgen die meer energie van je eisen. Opmerkelijk is dat ook je hersenen qua functioneren een stuk achteruit gaan door een slechte ademhaling. Meer over ademhaling vind je hier: Hyperventilatie door stress. Verkeerde ademhaling door spanning

Te weinig/ te veel lichamelijke beweging Waarom ben ik zo moe?

Gezonde lichamelijke beweging zorgt voor balans in het lichaam. Alleen mentale belasting zorgt voor een onevenwichtige levenshouding. Tevens zorgt beweging voor een stabiele aanmaak van hormonen zoals cortisol en adrenaline. Na gezonde, lichamelijke inspanning voelen mensen zich vaak voldaan. Lichamelijke beweging zorgt ook voor een betere ademhaling en het 'defragmenteert de geest'.  Beweging zorgt voor een goede slaap, zeker als je beweegt in de gezonde buitenlucht.

Te veel lichamelijke beweging is ook mogelijk. Een goed trainingsschema bestaat uit de inspanning, rust en goede voeding (allen 33%) wanneer 1 van deze dingen uit balans raakt, doe je jezelf tekort. Extreme uitputtende trainingsactiviteiten zijn dus niet gezond, maar afbrekend voor een gezond lichaam

Meer inzicht in herstel vind je hier: Hoe werkt herstel? 7 tips die je energie geven!

Verkeerde voeding

Voeding is de brandstof voor het lichaam. Net als bij een kachel zorgt deze brandstof er voor hoeveel warmte het uitstraalt en de energie die het geeft. Een gezonde balans zorgt voor een gezonde verbranding. Net als bij een vuur hebt je aanmaakhout voor het begin en grote blokken hout nodig die lang blijven branden. Je lichaam is continu bezig met aangaan en blijven branden. Zorg daarom altijd voor een gezonde balans in de voeding die deze behoefte ondersteund. Een dieet dat voeding schrapt is daarom nooit aan te raden. Meer weten over voeding en stress? Stress en de invloed op jouw spijsvertering

Slaapproblemen

Slecht inslapen, slecht doorslapen of vroeg wakker worden is een bron van moeheid. De gevolgen merk je de hele dag door. Een 'powernap' kan heel gezond zijn, tenzij het je slaapritme verstoord, dwz: je normale slaapritme 's nachts mag niet lijden onder de powernap. Slaapproblemen zorgen vaan voor een hoop gepieker. Je kunt 's nachts namelijk zeer slecht helder nadenken. Een  goed slaapritme bereik je door nauwgezet op vaste tijden naar bed te gaan en op vaste tijden uit bed te gaan. Je lichaam raakt gewend aan deze tijden en kan zo slaap beter gaan benutten.

Lees ook: Wat zijn de gevolgen van te weinig slaap?

Wil je meer energie?

Doe dan mee aan de EnergieChallenge!

Of neem vrijblijvend contact op voor jouw specifieke situatie:

Contact

Dit zal je ook interesseren:

Lichamelijke klachten door oververmoeidheid

Hoe werkt herstel? 7 tips die je energie geven!

Wanneer het ouderschap je teveel wordt

 

 

Comment Section

1 reactie op “Waarom ben ik zo moe? 7 oorzaken van extreme vermoeidheid


Door Ina Dekker op 23 september 2016

Goed stuk

Plaats een reactie


*