Iedereen heeft tegenwoordig wel van de term ‘burn-out’ gehoord. Toch wordt er verschillend gedacht over de definitie van een burn-out. Sommigen denken dat een burn-out hetzelfde is als overspannenheid. En ook de impact van een burn-out voor je dagelijks leven wordt nog vaak onderschat. Wat is nu daadwerkelijk de betekenis van een burn-out? Is er een duidelijke definitie? En wat is de betekenis voor je dagelijks leven?

Hoe ontstaat een burn-out?

Je lichaam maakt bij alles wat je doet de stresshormonen adrenaline en cortisol aan. Deze stresshormonen zorgen ervoor dat je lichamelijk en mentaal kunt presteren. Een beetje spanning en stress is daarom niet erg zolang je je lichaam maar de kans geeft te herstellen door te ontspannen en voldoende te slapen.

Wanneer de spanning daarentegen te lang duurt, kan het steeds moeilijker worden goed met de stress om te gaan. Je stressmechanisme is actiever dan goed voor je is en je zult overspannen raken. Het lukt je niet meer om de dagelijkse activiteiten uit te voeren en je krijgt steeds meer stressklachten. Als je chronische stress hebt en je niet goed met de spanning omgaat, kun je een burn-out krijgen.

Een burn-out ontstaat doordat je te veel werkt of langdurige stress hebt en te weinig ontspant. Je stressmechanisme raakt dan uit balans en je lichaam maakt stresshormonen aan terwijl dat niet nodig is. Je merkt dat bijvoorbeeld als je slaapproblemen krijgt. Vervolgens negeer je deze signalen en blijf je maar doorgaan totdat je echt niet meer kunt. Uiteindelijk ben je mentaal en lichamelijk tot niets meer in staat.

Wat is de definitie van burn-out?

De definitie van de term “burn-out” is het gevoel “opgebrand” te zijn. Bij een burn-out ben je zowel emotioneel als fysiek volledig uitgeput door langdurige overbelasting en je kunt weinig tot niets presteren. Je neemt afstand van je werk en hebt weinig vertrouwen in je eigen functioneren.

Wat betekend een burn-out voor je dagelijks leven

Er wordt pas van burn-out gesproken als je een halfjaar lang spanningsklachten hebt en vooral moe en uitgeput bent. Klachten zijn: onrustig slapen, prikkelbaar zijn, gemakkelijk huilen, niet tegen drukte kunnen, niet kunnen concentreren of veel piekeren. Daarnaast kun je je heel machteloos voelen en kun je de gewone dagelijkse bezigheden niet meer uitvoeren.

Verschillen tussen burn-out, depressie en overspannen zijn

De definitie van een burn-out is niet hetzelfde als overspannen of depressief zijn. De symptomen kunnen elkaar soms overlappen, maar er zit wel degelijk verschil tussen een burn-out, een depressie en overspannenheid.

Als je een lange tijd over je grenzen blijft gaan en met de klachten blijft rondlopen, kan je overspannenheid overgaan in een burn-out. Het verschil tussen overspannen zijn en een burn-out hebben is dat je van overspannenheid relatief snel kunt herstellen. Bij een burn-out duurt het herstel daarentegen veel langer en moet je een lange tijd stoppen met werken.

Bij een depressie en bij een burn-out kun je te maken hebben met vergelijkbare symptomen, zoals lusteloosheid, slaapproblemen, concentratieproblemen en een uitgeput gevoel. Het verschil is dat een depressief persoon zich lusteloos voelt en nergens zin in heeft, terwijl iemand met een burn-out wel de wil heeft, maar het gewoonweg niet kan opbrengen. Een burn-out is een energiestoornis en een depressie een stemmingsstoornis.

De betekenis van burn-out voor je dagelijks leven

Een burn-out heeft een grote impact op je leven. Van het ene op het andere moment kun je niets meer. Je bent niet meer de baas over je eigen kunnen en dat doet veel met je gevoel van eigenwaarde. Je verliest je zelfvertrouwen en je kunt angstklachten krijgen. Een burn-out kan zelfs zo traumatisch zijn dat het de aanleiding geeft voor een angststoornis. Maar een burn-out heeft niet alleen een impact op jezelf. Helaas lijdt je omgeving er ook onder en dat kan weer andere vervelende gevolgen hebben.

Burn-out en je werk

Op je werk zul je te maken krijgen met onbegrip. Mensen die niet weten wat het is om een burn-out te hebben, kunnen denken dat je je aanstelt. Daarnaast heb je je collega’s onbedoeld opgescheept met meer werk. Dit kan voor vervelende spanningen zorgen en het moeilijk maken om na je herstel terug te keren.

onbegrip over  de betekenis van burn-out zorgt voor ontvreden collegas

Bovendien heeft de langdurige uitval gevolgen voor je inkomen en kun je financiële problemen krijgen. Wanneer je geen vast contract hebt, kan een burn-out zelfs de reden zijn dat je arbeidscontract niet verlengd wordt en zul je je baan kwijtraken. Of wanneer je een eigen bedrijf hebt, kan een burn-out de ondergang van je onderneming betekenen.

Gevolgen voor thuis

Voor je familie kan het ook erg moeilijk zijn je burn-out te accepteren en ook in het gezin kun je stuiten op onbegrip. De burn-out doet veel met jou. Je bent prikkelbaar en hebt minder oog voor de ander. Daardoor zal je omgeving er ook onder lijden. Je kunt te maken krijgen met veel spanningen thuis en continu onenigheid met je partner hebben. Het kan een lastige periode zijn voor je relatie.

Hoe kom ik van mijn burn-out af?

Je zult sneller en beter herstellen van een burn-out als je de betekenis van een burn-out niet onderschat en je hulp inschakelt. Een burn-outcoach is gespecialiseerd in burn-outklachten en kan je helpen de oorzaak van je klachten te achterhalen, je begeleiden in het herstel en je leren hoe je beter met stress en spanning om kunt gaan. Je wilt natuurlijk een nieuwe burn-out voorkomen.

Acceptatie en rust

Allereerst moet je de burn-out accepteren en rust nemen. Dit betekent niet dat je gefaald hebt en je hoeft je niet schuldig te voelen. Besef dat het tijd kost om van een burn-out te herstellen. Wanneer je dat eenmaal accepteert, kun je ontspannen en rust nemen. Vertel ook je familie en collega’s dat je een burn-out hebt. Erover praten kan je helpen in het herstelproces.

Oorzaken achterhalen

Vervolgens is het belangrijk de mogelijke oorzaken te achterhalen. Wat veroorzaakt spanning bij jou? Heb je veel stress op je werk? Of zijn er andere gebeurtenissen of verplichtingen die je veel spanning geven? Het kan ook zijn dat je moeite hebt ‘nee’ te zeggen, een echte doorzetter bent of een sterk verantwoordelijkheidsgevoel hebt.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Oplossingen zoeken

Wanneer je eenmaal inzicht hebt in de verschillende oorzaken, kun je gericht naar oplossingen zoeken. Bedenk daarom vervolgens hoe je in de toekomst beter met spanning om kunt gaan. Zijn er bepaalde omstandigheden die je kunt veranderen? Kun je je schema aanpassen of zijn er bepaalde activiteiten die je kunt laten vallen?

Oplossingen toepassen

Ten slotte ga je proberen de oplossingen toe te passen en de nodige veranderingen in je leefstijl aan te brengen. Beetje bij beetje zul je activiteiten en bezigheden weer op kunnen nemen.

Wat kan ik zelf doen?

Structuur aanbrengen

Je kunt beter herstellen van een burn-out door zo veel mogelijk structuur in je leven aan te brengen. Je doet dit door bijvoorbeeld op regelmatige tijden naar bed te gaan en op vaste tijden te eten. Ook kun je proberen een paar activiteiten te blijven doen die je niet te veel energie kosten, maar je wel structuur in je dag geven.

Voldoende beweging

Zorg daarnaast ook voor voldoende beweging. Dat klinkt tegenstrijdig als je juist rust moet nemen. Maar ook al voel je je moe, beweging kan je helpen de stressklachten te verminderen. Probeer daarom elke dag een halfuurtje te bewegen.

Ontspanning 

Kies ook voor ontspanning die bij je past. Wat vind je nu echt leuk om te doen? Waar ontspan jij van? Denk bijvoorbeeld aan een boek lezen, puzzelen, muziek luisteren of wandelen. Bovendien kunnen ontspanningsoefeningen je helpen om de klachten van een burn-out te verminderen.

Naar jezelf luisteren

Ten slotte is het belangrijk dat je naar jezelf leert luisteren. Je lichaam geeft je signalen als het niet goed met je gaat of als je rust nodig hebt. Voel je je bijvoorbeeld gespannen? Krijg je ineens flinke hoofdpijn of kun je niets hebben? Negeer deze signalen niet, maar luister naar je lichaam door op tijd rust te nemen.

Van burn-out naar een beter leven!

Natuurlijk is er niets positiefs te zeggen over een burn-out wanneer je er midden in zit. Toch kun je waardevolle lessen en nieuwe vaardigheden leren in deze heftige periode in je leven. Door de tijd te nemen om goed te herstellen en door de juiste begeleiding te zoeken, kun je sterker uit de burn-out komen.

Zelfkennis 

Ten eerste wordt je tijdens een burn-out met jezelf geconfronteerd. Om de oorzaken van de burn-out te achterhalen, sta je meer stil bij wie je bent en waarom je bepaalde dingen doet. Vervolgens ga je met jezelf aan de slag. Je leert jezelf goed kennen en daardoor kun je voortaan je valkuilen en je eigen grenzen beter herkennen en daarop anticiperen.

Prioriteiten

Daarnaast word je ook gedwongen om na te denken over wat voor jou belangrijk is in je leven. Je hebt ervaren hoe het is om niet meer te werken of minder uren in de week. Hoe wil jij nu echt je leven invullen? Wat zijn je prioriteiten? Je komt meer in balans met jezelf te staan.

Gezonde leefstijl

Bovendien is het noodzakelijk om je een gezonde levensstijl eigen te maken tijdens een burn-out. Je gaat meer letten op je eetgewoonten, verbetert je slaapritme en zorgt voor voldoende beweging en ontspanning. Deze gewoonten zullen zeker bijdragen aan een betere gezondheid.

Veelgestelde vragen

Een burn-out ontstaat doordat je een te lange tijd te veel over je grenzen bent gegaan. Je lichaam raakt uit balans en maakt onnodig veel stresshormonen aan. Wanneer je de stresssignalen van je lichaam blijft negeren, zul je burn-out raken.

Iemand met een burn-out kan te maken krijgen met stemmingswisselingen. Door de extreme vermoeidheid ben je jezelf niet meer. Je kunt verschillende psychische klachten hebben, zoals prikkelbaar zijn en weinig kunnen hebben.

Doordat je lichaam een lange tijd te veel stresshormonen aan heeft gemaakt, is je hormoonhuishouding uit balans. Dit heeft een grote impact op je lichaam en je emoties. Welke lichamelijke klachten je precies krijgt is bij iedereen anders.

De eerste symptomen die je kunt herkennen zijn spanningsklachten. Het kan gaan om lichamelijke klachten en psychische symptomen. Je bent moe, je piekert veel, je kunt je minder goed concentreren en je bent prikkelbaar. Je krijgt steeds meer moeite de dagelijkse bezigheden goed te blijven doen.

Bronnen

  1. Zorgwijzer.nl – burn-out – gevonden op 17-06-2022
    Link naar pagina op zorgwijzer.nl
  2. Thuisarts.nl – Ik heb een burn-out – gevonden op 17-06-2022
    Link naar pagina op thuisarts.nl
  3. Gezondheidenwetenschap.be – Burn-out – gevonden op 17-06-2022
    Link naar pagina op gezondheidenwetenschap.be
  4. Wikipedia.org – burn-out – gevonden op 17-06-2022
    Link naar pagina op wikipedia.org

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *