arrow_drop_up arrow_drop_down

Aantal burn-out gevallen per regio

Aantal burn-out gevallen per regio: Woon jij in een omgeving waar veel Burn-out voorkomt? Heb je jezelf ooit afgevraagd waar in Nederland de meeste mensen wonen met Burn-out klachten? Kijk eens naar de visualisatie van de NEA (Nationale Enquete Arbeidsomstandigheden) uit 2016: in de donker gekleurde regio’s wordt het hoogst gescoord.

Aantal burnout gevallen per regio

Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden is een van de grootste periodieke onderzoeken naar de werksituatie van werknemers in Nederland bekeken door de ogen van werknemers. TNO en het CBS voeren de NEA uit in samenwerking met het ministerie van SZW. (bron)

Regionale verschillen in burn-out gevallen

Wat kunnen redenen zijn voor de regionale verschillen?

Natuurlijk spelen demografische factoren een rol, in Utrecht wonen bijvoorbeeld veel meer jonge mensen dan elders (ook studenten) en de trend laat zien dat burn-out (helaas) steeds meer bij jonge mensen de kop op steekt.

Uit onderzoek is ook gebleken dat in grote ondernemingen gemiddeld een hoger percentage werknemers met een (risico op) burn-out hebben dan kleine ondernemingen. Gelukkig hebben werkgevers steeds vaker beleid om werkstress aan te pakken (in 2016 was dit 77% ten opzichte van 69% in 2014).

Draaglast en draagkracht per regio

Laten we ook eens kijken naar de mogelijke verschillen in draaglast en draagkracht in de verschillende gebieden. We noemen er een paar.

Burnout gevallen per provincie

Draaglast

  • Regionaal sterk afhankelijk van de ontwikkelingen. Zuid-Limburg is altijd een ‘probleemgebied’ geweest.
  • Denk hierbij aan lawaai van verkeer dat in de stad veel meer is dan in de groenere gebieden van ons land. Weet je dat je stressniveau wel 15% kan dalen als je in een stillere omgeving kan werken/leven?
  • Mantelzorg komt steeds meer voor, wel 83% van de mantelzorgers heeft werk en dat maakt het voor deze mensen vaak ook zwaarder om werk en privé goed te combineren. Zij ondervinden veel knelpunten (onverwachts vrij nemen kan niet, werktijden niet kunnen bepalen, niet thuis kunnen werken).

Draagkracht

  • Voldoende steunpilaren (sociaal netwerk, collegialiteit, goede buren). Sociale steun kan heel sterk per regio verschillen, en bovendien maakt het ook nog eens uit of je in een stad woont of in een dorp.
  • Leefstijl (bewegen, voeding, ontspanning/slaap). Woon je in de stad, dan zul je wat meer moeite moeten doen om in de natuur te zijn en daar bijvoorbeeld je ontspanning en beweging te hebben. En hoe vaak moet je in de file staan in jouw regio? Deze tijd gaat af van je vrije tijd, je tijd van ontspanning, verlies aan draagkracht dus.

Wat de redenen ook zijn, als je eenmaal burn-outklachten hebt, is het noodzaak om er ook wat aan te doen. Je wilt je gezond voelen, fit zijn, met plezier in je werk en je leven staan. Maar wat zijn dan de stappen die je kunt nemen?

Voorkomen van uitval of herstellen van burn-out

Wat kun je doen als een burn-out om de hoek komt kijken? Je kunt hierbij denken aan een burn-out die op de loer ligt.

Lees ook: Kun je een burn-out voorkomen?

Taboe burnout

Voorkomen van uitval door burn-out

Heb je talrijke lichamelijke, psychische klachten en ben je alsmaar moe – maar heb je geen diagnose? Moeheid wordt niet vaak gezien als ziekte, terwijl moeheid wel een heel belangrijk signaal is dat je lichaam op is.. Burn-out is primair een lichamelijk aandoening. Door overbelasting raakt je stresssysteem ook overbelast en werkt niet meer naar behoren.

In het begin van overbelasting helpt stress ons om door te kunnen gaan. Een soort noodagregaat die aangezet wordt, die door adrenaline meer energie geeft en door cortisol minder pijn laat voelen. Is dat even makkelijk? Kun je lekker doorgaan!! Totdat het niet meer gaat, je stort in. Alles lukt niet meer, lichamelijk, emotioneel, cognitief.

Herstellen van burn-out

Of zit je er midden in en ben je bezig met herstel van burn-out?

Afwachten en niets doen, is zelfs bij een burn-out geen optie. Veel mensen doen niets en verwachten dat het vanzelf overgaat. Of worden van het kastje naar de muur gestuurd omdat er niets gevonden wordt bij huisarts of specialist.

Wel bewust iets gaan doen, en dat kan ook bewust tot rust komen zijn. Je onderneemt daarmee actie, pakt de regie weer terug op je eigen leven en je leert je lichaam en geest te herstellen.

Om te herstellen van burn-out moet je de weg lopen van bezig zijn. Bezig zijn met gezond gedrag en gezonde gedachten.

Eerder herstellen van burn-out

  1. Neem je klachten serieus, ga altijd naar je huisarts voor een goede diagnose.
  2. Accepteer je huidige situatie en start daarmee je herstel.
  3. Neem je moeheid serieus. Bij chronische overbelasting ontstaat er achterstallig onderhoud en je lichaam en geest moeten herstellen. Dit bereik je door meer te slapen en te rusten dan je gewend bent. Alleen in ruststand kan je lijf herstellen, tijdens je slaap wordt er in de lichaamscellen nieuwe energie geproduceerd, worden afvalstoffen afgevoerd. En met een herstelschuld heb je zoals je zult begrijpen meer tijd en meer rust/slaap nodig.
  4. Herstel van je energie systeem kost tijd en is voor iedereen anders. Ben je ervan bewust dat je in het begin de signalen van je lijf minder herkent en moet leren wat jouw specifieke signalen zijn en hoe je om kunt gaan met belasting/activiteiten.
  5. Beweeg, zorgvuldig gedoseerd en let op… doe je te veel, dan gaat je noodagregaat weer aan het werk (terwijl je al op je reserves leeft) en je daardoor niet herstelt.
  6. Neem stressoren zo veel als mogelijk weg, kijk naar wat je overbelasting veroorzaakt, zoek en vind oplossingen. Doe gezond, denk gezond.
  7. Krijg zicht op je energiehuishouding. Wat kun je doen, wat moet je laten. Welke invloed heeft een activiteit op je energie, hoe herstel je daarvan?

Voordelen van een burnoutcoach

Burn-out is een taboe

Wellicht is de eerste stap die je voor jezelf neemt in het proces van herstellen of voorkomen van burn-out, de stap van acceptatie. Onderkennen dat je over je grenzen bent gegaan is in onze huidige maatschappij van presteren, druk zijn, beschikbaar zijn, één van de meest moeilijke stappen.

We moeten alles maar kunnen. Een gedachte die vaak opkomt is ‘wat zullen ze wel niet van mij denken’, of ‘bij onze gemeenschap/regio komt burn-out niet voor’ of ‘nu kan ik nooit meer goed functioneren’. Dit kan je tegenhouden om stappen te ondernemen. Of je nu in Amsterdam, Breda, Groningen of Middelburg woont, overal en iedereen kan een burn-out krijgen.

Jezelf laten begeleiden door een burn-out coach

Als je burn-out hebt, of in de gevarenzone komt, dan heb je ondersteuning nodig van iemand die begrijpt wat een burn-out inhoudt. Juiste beslissingen op de juiste momenten kunnen nemen is in de eerste fases lastig, verwarring en moeheid overheersen.

Denk aan de mogelijkheid dat je het herstel proces niet alleen hoeft te doen. Onderzoek heeft overigens laten zien dat als je zonder hulp weer aan het werk gaat, dit vaak leidt tot meer ziekteverzuim. Dat is voor niemand leuk.

Wat zijn de voordelen van begeleiding bij herstel van burn-out?

In het algemeen is de behoefte aan begeleiding in het begin van het herstelproces het grootst. In onze begeleidingstrajecten wordt hier ook rekening mee gehouden.

  1. Je krijgt meer houvast en structuur, dit draagt bij aan het gevoel dat je meer (weer) controle krijgt over je lijf, gedachten en leven.
  2. Je wordt gewezen op wat belangrijk is in de fase van herstel waarin je zit. Bovendien word je geholpen om op de juiste momenten fysiek , mentaal of emotioneel te herstellen en je herstel/energie verder op te bouwen.
  3. Tijdens je herstel ervaar je nog steeds fysieke klachten (hartkloppingen, angst). Je wordt tijdens fysieke inspanningen begeleid om te leren en te herkennen wat er in je lijf gebeurt.
  4. Ook krijg je inzicht in je effectieve en niet effectieve gedrag en je krijgt handvaten om meer effectief, gezonder en blijer te kunnen werken en leven.
  5. Je krijgt support, aanmoedigingen en complimenten. Een gespecialiseerde coach begrijpt je en monitort of je herstel goed verloopt. Je staat er niet alleen voor!

Zit jij in de gevarenzone bij burn-out? Doe de test: Heb ik een burn-out?

Zou je het fijn vinden dat een coach je hierbij helpt? Bekijk ons aanbod!

Gerelateerde artikelen

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

begrip burn out

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Annemieke
Door

Annemieke

op 3 December 2017

Mooi artikel Kiki

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies