arrow_drop_up arrow_drop_down

Compassie en zelfcompassie bij burn-out

Het feit dat je een burn-out hebt is moeilijk voor jou en voor je omgeving. Je hebt behoefte aan iemand die met je meeleeft en begripvol is. Daarom is het tijdens een burn-out belangrijk dat anderen compassie tonen. De steun van anderen helpt je in jouw herstel. Maar een burn-out is natuurlijk nooit een excuus om zelf niet aardig te zijn voor anderen, hoe rot je je ook voelt. Jij verwacht compassie van anderen, anderen verwachten compassie van jou en ook jouw lichaam verwacht zelfcompassie van jou. Wat is compassie precies? Waarom kan het moeilijk zijn compassie met anderen te hebben? En hoe kun je aardiger voor jezelf worden?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Wat is compassie?

Compassie is een ander woord voor naastenliefde. Het vermogen om betrokken te zijn bij pijn en verdriet. Je voelt het lijden van een ander aan en je hebt de wens om dit lijden te verlichten. Het betekent ook dat je begrip hebt en vriendelijk blijft. Je doorziet andermans fouten en begrijpt hoe iemand zich voelt als diegene tegenslagen ondervindt. Als je een compassievol mens bent, begrijp je dat iedereen fouten maakt, iedereen pijn en verdriet ervaart en niemand volmaakt is. Compassie is niet zozeer een tijdelijk gevoel, maar een mentaliteit. Compassie is echt naast de ander gaan staan.

Iedereen kan compassie hebben met anderen. Hoe meer je om anderen geeft, hoe sneller je compassie met ze hebt. De mate waarin je met anderen meeleeft, kan beïnvloed worden door je opvoeding, je omgeving en je familie en vrienden. Misschien vind je het moeilijk compassie met anderen te hebben. Maar iedereen kan het leren om zich meer in de ander te verplaatsen en medegevoel te tonen.

Zelfcompassie burnout

Gebrek aan compassie

Als je een burn-out hebt, heb je meer behoefte aan compassie. Het is namelijk niet makkelijk om weer op te krabbelen uit een burn-out. Hoe fijn is het dan om vrienden en familie te hebben die je hierbij steunen en compassie met je hebben. Helaas heeft niet iedereen die steun. Velen met een burn-out voelen zich vaak onbegrepen. Als je een burn-out hebt, weet je hoe het is om volledig opgebrand te zijn en tot niets meer te kunnen komen.

Je weet hoe het is om geen sprankje energie meer te hebben, nergens zin in te hebben en het gevoel te hebben dat alles zinloos is. Jij weet dit omdat je het zelf hebt ervaren. Maar hoe kan iemand compassie met je hebben als hij geen idee heeft van hoe zwaar een burn-out is? Hoe kan iemand medeleven tonen als hij denkt dat je gewoon een beetje gestrest bent? Het is dus enigszins begrijpelijk dat het voor velen moeilijk is om compassie te tonen. Gelukkig is er de laatste tijd meer aandacht voor mensen met een burn-out en ontstaat er meer begrip.

Zie ook: Onbegrip bij burnout: Niemand begrijpt hoe ik me voel!

Aardig zijn voor anderen

Voor de mensen in je omgeving kan het ook lastig zijn jou de juiste steun te geven, omdat je met een burn-out niet meer helemaal jezelf bent. Een burn-out kan je veranderen. Je reageert misschien overdreven, emotioneler of geïrriteerd.

Misschien heb je niet de kracht om een normale reactie te geven en heb je een goede reden om niet goed in je vel te zitten. Maar het kan zijn dat je het daardoor moeilijk maakt voor anderen compassie met jou te hebben. De vraag is dus: Ben jij compassievol? Kun je voor meer begrip zorgen? Je zult zien dat je familie en vrienden meer compassie met je zullen hebben als je aardig voor ze blijft. Leg ze geduldig uit hoe je je voelt en trek je even terug als er negatieve emoties op beginnen te spelen.

Zie ook: Gevoelig voor de mening van een ander? Omgaan met kritiek kan je leren!

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Wat is zelfcompassie?

Je doet je best compassie te hebben met anderen en anderen hebben compassie met jou. Maar hoe zit het met jezelf? Heb je compassie met jezelf? Heb je zelfcompassie? Juist nu je last hebt van veel stress of zelfs een burn-out hebt, is zelfcompassie erg belangrijk. Om zelfcompassie te hebben moet je jezelf goed leren kennen. Je begint daarom je eigen emoties en gevoelens te onderzoeken.

Zelfcompassie betekent niet dat je zelfmedelijden hebt en zielig met een dekentje op de bank gaat zitten en niets verder komt. Iemand die zelfcompassie heeft, durft toe te geven dat hij iets moeilijk vindt, ergens niet in gaat slagen en sommige dingen gewoon niet kan. Als je zelfcompassie hebt, ben je vriendelijk en begripvol tegenover je eigen fouten en gebreken.

Zie ook: Hoe kom je in de flow en hoe zorg je ervoor dat de flow elke dag terugkomt?

Wat verwacht jij van jezelf en anderen?

Verwacht je volmaaktheid van anderen? Waarom verwacht je dat dan wel van jezelf? Mensen met weinig zelfcompassie hebben alleen oog voor hun eigen tekortkomingen en worden daar onzeker van. Je vindt dat je niet goed bent in je werk, je voelt je lelijk of vindt dat je niet genoeg vrienden hebt. Doordat je zo onzeker bent, heb je voortdurend bevestiging van anderen nodig en kun je moeilijk met kritiek omgaan. Je denkt constant dat je niet genoeg bent. Jezelf de hele tijd aanvallen, geeft een hoop stress. Je lichaam zal meer van het stresshormoon cortisol aanmaken en dat is niet goed voor je. Je zult uiteindelijk jezelf voorbijlopen en opgebrand raken.

Zie ook: Hoge verwachtingen van jezelf hebben en stress: Hoe veeleisend ben jij?

Compassie en zelfcompassie bij burn-out

Perfectie bestaat niet

Je kunt gewoonweg niet alles perfect doen. Het is heel menselijk om ergens in te falen. Zelfcompassie helpt je te relativeren en dingen te accepteren zoals ze zijn. Door meer compassie met jezelf te hebben, daalt het cortisolniveau. Je lichaam maakt oxytocine aan, een hormoon dat je een goed gevoel geeft. Je zult lekkerder in je vel zitten en een beter contact met anderen hebben. Mensen met zelfcompassie hebben minder last van depressies, raken minder snel in paniek en piekeren niet zoveel.

Je hoort wel eens dat, als je van een ander wilt houden, je eerst van jezelf moet houden. Zo is dat ook met compassie. Als je niet met je eigen tekortkomingen en fouten kunt leven is het lastig om die van anderen door de vingers te zien.

Aardig zijn voor jezelf

Aardig zijn voor jezelf is beter voor je gezondheid. Maar hoe krijg je meer zelfcompassie? Hoe word je liever voor jezelf? Het is misschien niet makkelijk , maar je kunt het gelukkig wel leren. De eerste stap heb je al gezet door dit artikel te lezen. Erken dat je erg kritisch naar jezelf bent. Zodra je in gedachten een onaardige opmerking over jezelf maakt, moet er een alarmbelletje gaan rinkelen. Waar komt deze gedachte vandaan? Bezie de negatieve gedachte als onbelangrijk en probeer de gedachte te vervangen door een positieve, aardige gedachte over jezelf.

Compassie en zelfcompassie bij burn-out

Daarnaast kun je meer zelfcompassie ontwikkelen door jezelf niet constant met anderen te vergelijken. Wees blij met je eigen resultaten. Kijk eens waar je goed in bent. Accepteer het wanneer anderen betere resultaten halen en wees bewonder ze daarom. En besef dat niemand onvervangbaar is, ook jij niet. Dat klinkt misschien juist onaardig, maar het helpt je te relativeren en aardiger voor jezelf te zijn. Het leven zal door blijven gaan en de zon zal blijven schijnen ook al heb je je werk niet afgekregen. Iedereen maakt fouten. Geef de moed niet op.

Ten slotte moet je jezelf je eigen fouten vergeven. Beeld je in hoe je zou reageren als een vriend of vriendin dezelfde fout zou maken. Gun jezelf ook een lieve, meelevende reactie. Je zult zien dat wanneer je niet te streng voor jezelf bent en meer zelfcompassie hebt, je gelukkiger zult zijn.

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
MedicinaleWietolie.com
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies