Emotionele buien door burn out en stress. Hoe kan dat?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Emotionele buien door stress en burn out. Hoe ga je daarmee om?

Emotionele buien: Er verschijnt een zielige reclame op televisie en ineens kun je niet meer stoppen met huilen. Of een kind reageert heel lief en je voelt de tranen opwellen. Hoe komt dat? Misschien heb je niet eens een aanwijsbare reden om te huilen, maar rollen de tranen ineens over je wangen. Heeft dit met de vastgestelde burn-out te maken?

 

Emotionele buien zijn een symptoom van burn out.

Lees in ons gratis, maar zeer uitgebreide E-book over alle kenmerken van een burn out

 

 

Emotionele buien als stresssignaal

Wanneer je een burn-out hebt, geeft je lichaam signalen dat er iets aan de hand is. Je lichaam geeft aan dat je teveel stress hebt en nodig iets moet doen om te herstellen. Het is een soort zelfverdedigingsreactie van je lichaam wanneer je te gestrest bent. Daarom moet je nooit de signalen van je lichaam negeren. De stresssignalen kunnen bij iedereen anders zijn. Sommigen krijgen slaapproblemen, anderen krijgen last van hun darmen en weer anderen krijgen last van huilbuien. Vooral in de beginfase van een burn-out hebben veel personen last van huilbuien. Meestal wordt het huilen minder nadat je de burn-out accepteert.

Lees ook: accepteren van burn out

 

Huilen vermindert stressniveau

Elke traan die we laten vloeien vanwege een emotionele reden bevat het hormoon cortisol. Cortisol is een stresshormoon dat ons help om met stressvolle situaties om te gaan. Maar als we gedurende een lange tijd te veel van dit hormoon in ons lichaam hebben, veroorzaakt deze problemen. Daarom is het belangrijk dat we niet teveel van dit hormoon in ons lichaam hebben. Wanneer we overprikkeld zijn, helpt huilen ons bijvoorbeeld om de hoeveelheid cortisol terug te dringen. De hoeveelheid cortisol in ons lichaam daalt en neemt toe gedurende de dag afhankelijk van wat we meemaken. Maar wanneer de hoeveelheid blijft toenemen en niet daalt, is huilen de enige uitweg om de hoeveelheid cortisol te verminderen. Door te huilen neem je de ongezonde stress mee naar buiten. Zo zorgt huilen voor opluchting. Huilen is dus goed voor je, omdat je daarmee het stressniveau in je lichaam vermindert.

Lees ook over stress verminderen door te sporten

 

verdriet burn out

 

Schaamte om te huilen

Aan de andere kant huilen velen niet, omdat ze denken dat huilen een teken van zwakte is. Maar als je niet huilt, krop je je emoties op en dat heeft ook zijn gevolgen. Door je emoties te onderdrukken, zal de stress in je lichaam tot een ongezond niveau blijven toenemen. Bij een burn-out zit vaak veel verdriet vast en om verder te kunnen, moet dat verdriet loskomen. Wat kun je doen als je bang bent dat anderen je zien huilen? Soms bevind je je in een situatie waarin je niet kunt huilen of niet wilt huilen. Wat kun je dan doen? Probeer de huilbui uit te stellen, maar niet volledig te onderdrukken. Als je onder de mensen bent, zou je je even terug kunnen trekken om te huilen. Maar als je je niet kunt terugtrekken, probeer dan aan iets positiefs te denken. Als de omstandigheden het toelaten, kun je jezelf afleiden door iets te lezen of een kort filmpje te bekijken.

Lees ook: gevoelen opkroppen

Misschien herken je jezelf niet in iemand die veel huilt of denk je dat je sterk moet zijn en niet mag huilen. Maar dat is echt niet waar. Het is juist belangrijk dat je je tranen de vrije loop laat, want huilen is onderdeel van het genezingsproces van een burn-out.

Lees ook: herstellen van burn out

 

 

Zit je midden in een burn out en heb ook jij veel last van emotionele buien?

Wil je graag herstellen maar gaat het herstel je niet snel genoeg?

Bekijk dan hier: burn out begeleiding

 

 

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

emotionele buien

 

Oorzaken van stress: gerelateerde artikelen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies