arrow_drop_up arrow_drop_down
Emotionele buien door stress en burn-out: Hoe ga je daarmee om?

Emotionele buien door stress en burn-out: Hoe ga je daarmee om?

Emotionele buien: Er verschijnt een zielige reclame op televisie en ineens kun je niet meer stoppen met huilen. Of een kind reageert heel lief en je voelt de tranen opwellen. Hoe komt dat? Misschien heb je niet eens een aanwijsbare reden om te huilen, maar rollen de tranen ineens over je wangen. Of merk je dat je de laatste tijd boos kan worden om iets heel kleins? Je staat bekend als een geduldig persoon, maar de laatste tijd ben je heel snel op je teentjes getrapt. Heeft dit met de vastgestelde burn-out te maken?

Emotionele buien zijn een symptoom van burn-out.
Lees in ons gratis, maar zeer uitgebreide E-book over alle kenmerken van een burn-out

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Emotionele buien als stresssignaal

Wanneer je een burn-out hebt, geeft je lichaam signalen dat er iets aan de hand is. Je lichaam geeft aan dat je teveel stress hebt en nodig iets moet doen om te herstellen. Het is een soort zelfverdedigingsreactie van je lichaam wanneer je te gestrest bent. Daarom moet je nooit de signalen van je lichaam negeren.

De stresssignalen kunnen bij iedereen anders zijn. Sommigen krijgen slaapproblemen, anderen krijgen last van hun darmen en weer anderen krijgen last van emotionele buien. Bij emotionele buien denken de meesten aan huilbuien. Maar je kunt er ook last van hebben dat je ineens heel snel geïrriteerd bent. En emotionele buien kunnen ook woede-uitbarstingen of depressieve buien zijn.

Snel geïrriteerd

Het is logisch dat je minder kunt hebben als je moe bent. Je kunt dingen dan minder goed relativeren of in het juiste perspectief zien. Wanneer je een lange tijd onder veel stress staat of een burn-out hebt, is je lichaam zowel psychisch als lichamelijk uitgeput en overbelast. Hierdoor ben je gevoeliger voor negatieve prikkels. Je reageert emotioneler en raakt sneller geïrriteerd. Voor de mensen in je omgeving is dat natuurlijk niet prettig.

Probeer daarom om niet direct te reageren als je je geïrriteerd voelt. Zo voorkom je dat je zonder na te denken reageert op een manier waar je later spijt van krijgt. En je zult zien naarmate de stress in je leven afneemt en je uit een burn-out krabbelt, je beter in je vel zal zitten en je meer kunt hebben.

snel geraakt door burnout

Woede-uitbarstingen

Irritatie kan leiden tot boosheid en boosheid kan groeien tot woede. Boosheid en woede zijn op zich normale emoties. Maar als stress een te lange tijd aanhoudt, worden je emotionele reacties sterker. En hoe langer je de emotie onderdrukt, hoe sterker hij daarna geuit wordt.

Stress kan een emotionele uitbarsting, zoals woede veroorzaken. Een oorzaak hiervoor is vermoeidheid. Door stress en burn-out kun je je oververmoeid voelen en door vermoeidheid ben je meestal sneller emotioneel. Kleine irritaties kunnen zich ophopen en uiteindelijk in een woede-uitbarsting naar buiten komen.

Woede is ook een emotie die speelt als je je onzeker en angstig voelt. Tijdens een burn-out kun je je zo gaan voelen vanwege de onmacht die je ervaart. Je bent in een situatie terechtgekomen waar je geen grip op lijkt te hebben. Je hebt het idee dat je in de verdediging moet of voor jezelf op moet komen. Een woede-uitbarsting is het gevolg, omdat je met rust gelaten wilt worden en het niet meer aankan dat anderen over jouw grenzen heen lopen.

Je wilt natuurlijk voorkomen dat je ontploft en iemand schaadt met een woede-uitbarsting. Het is daarom belangrijk dat je goed leert omgaan met je emoties. Heb je een burn-out en heb je moeite je emoties onder controle te houden? Wees dan niet terughoudend om hulp in te schakelen. Boosheid is niets waar je je voor hoeft te schamen. Je kunt herstellen van een burn-out. Je kunt de stress in je leven verminderen. En je kunt woede-uitbarstingen voorkomen.

Sombere buien

Tijdens een burn-out kun je ook last hebben van sombere of depressieve buien. Een depressie en een burn-out zijn niet hetzelfde. Depressie is een stemmingsstoornis en burn-out is een energiestoornis. Maar als je een burn-out hebt, kun je wel last hebben van emotionele buien waarin je je heel erg down voelt. Misschien heb je een sterk gevoel dat je gefaald hebt en voel je je een mislukkeling. Je weet niet meer goed hoe het nu verder moet.

Of je kunt het gevoel hebben dat je geen controle meer hebt over je leven. Het is logisch dat je tijdens een burn-out moet strijden tegen negatieve gedachten en emoties. Het kan helpen als je iemand in vertrouwen neemt en praat over je gevoelens. Blijf niet te lang alleen in je sombere buien hangen. Zoek zo snel mogelijk hulp om uit je burn-out te komen, zodat je niet naast een burn-out ook nog in een depressie belandt.

Emotionele buien door stress en burn-out - Hoe ga je daarmee om?

Huilbuien

Vooral in de beginfase van een burn-out hebben veel personen last van huilbuien. Meestal wordt het huilen minder nadat je de burn-out accepteert. Maar sommigen blijven huilbuien hebben gedurende hun herstel. In tegenstelling tot andere emotionele buien, hoeven huilbuien niet zo negatief te zijn. Sterker nog, huilbuien kunnen jou zelfs helpen om te herstellen van een burn-out.

Lees ook: Accepteren van burn-out – De pest van altijd door willen gaan

Huilen vermindert stressniveau

Elke traan die we laten vloeien vanwege een emotionele reden bevat het hormoon cortisol. Cortisol is een stresshormoon dat ons help om met stressvolle situaties om te gaan. Maar als we gedurende een lange tijd te veel van dit hormoon in ons lichaam hebben, veroorzaakt deze problemen. Daarom is het belangrijk dat we niet teveel van dit hormoon in ons lichaam hebben.

Wanneer we overprikkeld zijn, helpt huilen ons bijvoorbeeld om de hoeveelheid cortisol terug te dringen. De hoeveelheid cortisol in ons lichaam daalt en neemt toe gedurende de dag afhankelijk van wat we meemaken. Maar wanneer de hoeveelheid blijft toenemen en niet daalt, is huilen de enige uitweg om de hoeveelheid cortisol te verminderen. Door te huilen neem je de ongezonde stress mee naar buiten.

Zo zorgt huilen voor opluchting. Huilen is dus goed voor je, omdat je daarmee het stressniveau in je lichaam vermindert.

Lees ook over stress verminderen door te sporten

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Schaamte om te huilen

Aan de andere kant huilen velen niet, omdat ze denken dat huilen een teken van zwakte is. Maar als je niet huilt, krop je je emoties op en dat heeft ook zijn gevolgen. Door je emoties te onderdrukken, zal de stress in je lichaam tot een ongezond niveau blijven toenemen. Bij een burn-out zit vaak veel verdriet vast en om verder te kunnen, moet dat verdriet loskomen.

Wat kun je doen als je bang bent dat anderen je zien huilen? Soms bevind je je in een situatie waarin je niet kunt huilen of niet wilt huilen. Wat kun je dan doen? Probeer de huilbui uit te stellen, maar niet volledig te onderdrukken. Als je onder de mensen bent, zou je je even terug kunnen trekken om te huilen. Maar als je je niet kunt terugtrekken, probeer dan aan iets positiefs te denken.

Als de omstandigheden het toelaten, kun je jezelf afleiden door iets te lezen of een kort filmpje te bekijken.

Misschien herken je jezelf niet in iemand die veel huilt of denk je dat je sterk moet zijn en niet mag huilen. Maar dat is echt niet waar. Het is juist belangrijk dat je je tranen de vrije loop laat, want huilen is onderdeel van het genezingsproces van een burn-out.

Lees ook: Binnenvetten en gevoelens opkroppen

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

Het kan zijn dat je tijdens het lezen onderwerpen bent tegen gekomen waar je meer over zou willen lezen. Hier vind je er een paar:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies