arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe lang duurt een burn-out? - Tips om je herstel te verkorten

Hoe lang duurt een burn-out? Als je al wekenlang thuiszit met een burn-out vraag je je waarschijnlijk af: hoe lang nog? Hoe lang gaat het duren voor ik hier weer bovenop kom? Ik zou je graag het antwoord geven, maar helaas is er geen eenduidig antwoord. Iedereen is anders. Bovendien zijn er verschillende gradaties binnen een burn-out. Sommigen kunnen misschien relatief snel herstellen van een burn-out, terwijl anderen er wel een jaar of langer uit zijn. Het verschilt per persoon hoe lang het herstelproces van een burn-out duurt. Er bestaat geen medicijn die je een week lang voorgeschreven kunt krijgen om van een burn-out te herstellen. Een burn-out heeft een grote mentale en fysieke invloed op je lichaam. Door op tijd de signalen te herkennen en maatregelen te nemen, kun je sneller van een burn-out herstellen. Als je daarentegen de signalen lang blijft negeren, loop je het risico ook langer te moeten herstellen van een burn-out. Het is dus heel belangrijk de eerste symptomen van een burn-out te herkennen en zo gauw mogelijk professionele hulp in te schakelen.

Lees hier: alle symptomen van een burn-out

Hoe lang duurt een burn-out gemiddeld?

Gemiddeld verzuimt een werknemer met een burn-out 11 werkweken (Bron: TNO)

Gemiddelde hersteltijd van een burn-out

In de meeste gevallen is het herstellen van een burn-out een lang proces. De gemiddelde hersteltijd ligt tussen de 3 maanden en een jaar. Maar sommigen hebben nog meer tijd nodig. Er zijn ook externe factoren, zoals jonge kinderen of veel sociale verplichtingen die je tijdens het herstelproces kunnen uitputten waardoor je herstel langer duurt. Het herstelproces van een burn-out is een proces waarbij je begeleiding nodig hebt. Een burn-out coach kan je helpen te beslissen wanneer je weer voorzichtig de draad op kunt pakken. Misschien begin je met een paar uurtjes per week en beetje bij beetje kun je meer doen als je daar emotioneel en lichamelijk toe in staat bent. Het is echter niet het belangrijkste hoe snel je weer op de rails bent. Je moet jezelf en je grenzen beter leren kennen. Dan zul je sneller de signalen van overbelasting zien en je leven op tijd kunnen bijsturen om een nieuwe burn-out te voorkomen.

Achterhaal altijd de oorzaak van een burn-out!

Gemiddelde duur burn-out

Een paar hersteltips

  • Verminder of stop bepaalde dagelijkse activiteiten. Als je tijdens je herstel meteen weer alles probeert te doen, zul je snel weer terug bij af zijn. Overleg daarom met je leidinggevende of je je werkuren of je werkactiviteiten tijdelijk kunt verminderen. Naarmate je herstel goed verloopt, kun je beetje bij beetje de draad weer oppakken.

Lees ook: de stekker eruit trekken

  • Wees geduldig. Het kost veel tijd om van een burn-out te herstellen en om te veranderen. Gun jezelf de tijd die je nodig hebt. Door geduldig met jezelf te zijn en niet teveel van jezelf te eisen, zul je sneller en beter kunnen herstellen.

Lees ook: geduldig zijn

  • Leer delegeren. Als je altijd alles zelf wilt doen, zul je sneller opnieuw uitgeput raken. Probeer daarom werk uit handen te geven en vertrouw erop dat de ander het ook goed kan doen.
  • Durf vriendelijk ‘nee’te zeggen. Je kunt tijdens je hersteltijd gewoonweg geen nieuwe verantwoordelijkheden op je nemen. En als je voorheen een druk sociaal leven had, kun je voorlopig even niet op elke uitnodiging ‘ja’ zeggen. Dit kan een hele uitdaging voor je zijn, omdat je gewend was altijd maar ‘ja’ tegen alles en iedereen te zeggen. Besef dat je je hersteltijd verlengt wanneer je bij elk beetje opgebouwde energie gelijk weer ‘ja’ tegen alles zegt. Niemand zal boos worden als je vriendelijk ‘nee’ zegt en uitlegt waarom.

Wil je de gemiddelde tijd van een burn-out verkorten?

Kies dan voor onze krachtige begeleiding bij burn-out!

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier! Bekijk ons aanbod voor:
Hoe lang duurt een burn out?
Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies