arrow_drop_up arrow_drop_down
Hulp bij burn-out behandeling: hoe pak je je burn-out herstel goed aan? 

Hulp bij burn-out behandeling: hoe pak je je burn-out herstel goed aan? 

“Wat is de beste aanpak voor een goede burn-out behandeling? Deze vraag krijgen we vaak gesteld en beantwoorden we graag. Dit is relevant voor je als je momenteel burn-out symptomen ervaart, zoals vermoeidheid, paniekaanvallen, lichamelijke uitputting, concentratieverlies of een depressief gevoel. Of misschien heb je zelfs al wel de diagnose ontvangen dat je een burn-out hebt.

Dus wat kan je dan doen om te herstellen van een burn-out? Lees het in dit artikel. Ontdek wat er nodig is om van een burn-out behandeling een succes te maken, zodat jij meer grip krijgt op je leven en gezondheid!

Dit moet je weten over een burn-out behandeling:

  • Hoe je burn-out herstel in 6 fases mogelijk maakt
  • 6 tips voor een goede burn-out behandeling
  • Meest voorkomende burn-out oorzaken
  • Burn-out zelf behandelen?

Burn-out herstel in 6 fases

Om te herstellen van een burn-out heb je bepaalde fases te doorlopen om mentaal gezond en vanuit overgave het proces te beleven zonder dat je weerstand hebt tegen wat je hebt te doen om fitter en energieker te worden.

Burn-out herstelfase #1: Paniek en ongeloof

Er is een moment dat je je afvraagt: “Heb ik een burn-out?” Voor de zekerheid ga je op onderzoek uit om te checken of jouw klachten overeenkomen met de meeste burn-out symptomen. Je wilt weten waar je aan toe bent, of niet?

Als je nog twijfelt of je een burn-out hebt, heb ik een handig e-book voor je. Hierin leer je op tijd meer dan 60 burn-out symptomen herkennen. Je krijgt een gratis checklist erbij. Zo voorkom je dat jouw energiereserves definitief leeg raken en in je in een ernstige burn-out belandt met alle gevolgen van dien.

Burn-out herstelfase #2: Ontkenning

Leuk is een burn-out zeker niet, maar het kán een goede wake-up call voor je zijn om beter voor jezelf te zorgen. Nadat iemand hersteld is van een burn-out hoor je af en toe iemand wel eens zeggen: “Dit had ik niet willen missen, omdat ik nu zoveel beter heb geleerd om naar mijn eigen lichaam en hart te luisteren.” 

Maar eerlijk is eerlijk, in het begin wil je het nog niet geloven. Je ontkent dat je burn-out hebt.

Door je vermoeidheid ben je lichamelijk misschien wel helemaal uitgeput, maar toch zegt er een stemmetje in je hoofd: “Dit kan niet waar zijn, waarom overkomt mij dit?” 

Ik kan me voorstellen dat je zo’n brandend verlangen hebt om alles weer terug te draaien naar het verleden. Naar de tijd vóór deze vervelende situatie, maar het is wat het is, ondanks je stille hoop op hoe je je voelde voordat je een burn-out had.

Wellicht heb je alsnog steeds de neiging én wil om door te gaan met waar je dagelijks mee bezig was, zoals je werk of eigen bedrijf. Alleen is dat niet verstandig. Dat kost je nog meer energie. En dat terwijl juist even niets ‘moeten’ je verder brengt in je burn-out behandeling.

Burn-out herstelfase #3: Je schiet in de weerstand (boosheid, schuldgevoelens of angst)

Na de ontkenningsfase dringt alles beter tot je door. Het verschilt per persoon, maar dit kan een moeilijke fase voor je zijn. Je bent sneller prikkelbaar en alles is je te veel. De druk die je voelt, projecteer je daardoor misschien onterecht op de mensen die je liefhebt uit je omgeving: je familieleden, vrienden, partner en kinderen.

Op dit moment is het nog lastig om te beseffen dat je het zelf zover hebt laten gebeuren. Misschien ben je boos op jezelf, geef je jezelf de schuld of heb je spijt van de ‘verkeerde’ keuzes die je hebt gemaakt. Dat je denkt: “Had ik dit maar anders aangepakt, want dan had ik het kunnen voorkomen en had ik nu geen burn-out.” 

Of het tegenovergestelde vindt plaats: je uit je boosheid en angsten helemaal niet. Je leeft in je eigen wereld, omdat je je schaamt. In een wereld waar ‘geluk’ als centraal thema nadrukkelijk ter sprake komt in magazines, tv-programma’s, online trainingen en op social media, kan het voelen alsof het slecht is om aan te geven dat je niet zo lekker in je vel zit. Liever val je niet door de mand en wil je anderen liever niet opzadelen met jouw problemen en angsten, toch?

Er kunnen dan belemmerende gedachtes door je hoofd spoken, zoals: “Wat gaan anderen wel niet van mij denken of over mij zeggen?” 

Hoe van een burn-out herstellen?

Burn-out herstelfase #4: Aanvaarden, loslaten en accepteren

De eerste échte stap die je zet in je burn-out herstel is dat je herkent én erkent dat het even wat minder met je gaat. Daar is helemaal niets mee. Zodra je je écht erbij neerlegt, kan je goed en ontspannen aan de slag met de behandeling van je burn-out.

Want in plaats van dat je in de slachtofferrol blijft zitten, kijk en beleef je in deze herstelfase ineens anders naar je burn-out. Je beseft dat je blijkbaar nog iets te leren had om goed voor jezelf te zorgen. En dat niet alleen, je gaat het ook voelen in je lichaam wanneer je je burn-out geaccepteerd hebt, want je:

  • Slaapt beter en wordt minder vaak wakker ‘s nachts
  • Bent helemaal niet of minder emotioneel als je over de situatie denkt of praat
  • Lijf voelt ontspannen en je ademhaling is rustig

Het is slim om ook in ieder geval minder te gaan werken. In plaats van 40 uur per week bijvoorbeeld nog maar de helft. Dat je vijf halve dagen werkt van gemiddeld 4 uur per dag.

Maar wil je zo snel mogelijk herstellen? Voel goed aan of je lichaam behoefte heeft aan rust en stop eventueel voor onbepaalde tijd met je werk om goed te kunnen ontspannen. Door dit te doen, spreek je ook naar jezelf uit dat je jouw eigen burn-out behandeling serieus neemt.

Burn-out herstelfase #5: Ga op onderzoek uit en leer

Ja, je hebt rust nodig tijdens je burn-out behandeling. Maar dat niet alleen. Er is meer nodig voor een goed herstel. Dit is hét moment om vanuit het dieptepunt weer omhoog te klimmen. Het dieptepunt was bereikt en is het tijd om eens goed te reflecteren wat ervoor heeft gezorgd dat je over je eigen grenzen bent heen gegaan. Dit doe je met zelfreflectie aan de hand van heldere vragen die je aan het denken zetten:

  • Naar welke signalen heb ik onvoldoende geluisterd?
  • Welke factoren hebben ervoor gezorgd dat ik een burn-out hebt?
  • Wat kan ik leren van mijn burn-out? Welke lessen haal ik eruit?
  • Welk advies zou ik nu op basis van mijn gevoel aan mezelf geven?
  • Wat heeft iemand uit mijn omgeving gedaan om te herstellen van een burn-out?
  • Welke kleine stapjes kan ik vandaag al zetten om meer energie te krijgen?
  • Wat heb ik nodig om mijn burn-out nog beter te accepteren en los te laten?
  • Wat is het liefste wat ik nu voor mezelf kan doen?

Jezelf vragen stellen is een signaal dat je op de goede weg bent. Niet alleen de antwoorden en conclusies op de vragen zijn helpend. Het feit dat je de dialoog met jezelf aangaat is al helpend.

Burn-out herstelfase #6: Oplossingen bedenken en uitvoeren

Als wilt herstellen van jouw burn-out, dan is het belangrijk om zelf proactief keuzes te maken en stappen vooruit te zetten. Knopen doorhakken helpt je om oude patronen te doorbreken. Hiermee neem je afstand van het ‘oude’ en maak je ruimte voor het nieuwe. Want waar deuren sluiten, daar openen ook weer deuren.

Dus stop met je baan, verander van functie of ga minder werken als het niet langer bevalt en het je te veel energie kost. Of maak een einde aan jouw liefdesrelatie als het je alsmaar frustraties oplevert en onvoorwaardelijke liefde ontbreekt.

Doe wat je te doen hebt en wat goed voor je voelt. Om je in de goede richting te brengen helpen deze vragen om oplossingen te bedenken voor tijdens en na je herstelperiode:

  • Waar ga je (gedeeltelijk) mee stoppen?
  • Waar ga je mee starten?
  • Waar ga je mee door?
  • Wat ga je meer doen?
  • Wat ga je minder doen?

Besef goed dat jouw energie één van de grootste voorspellers is van een succesvolle burn-out behandeling, dus vraag jezelf ook af: “Waar krijg ik energie van en wat kost mij energie op mijn werk, in mijn relatie of in je privéleven?

5 oplossingen voor een goede burn-out behandeling

5 oplossingen voor een goede burn-out behandeling

Als je een burn-out wilt behandelen is het verleidelijk om direct op zoek te gaan naar oplossingen. Logisch ook, want je wilt natuurlijk zo snel mogelijk af van die vervelende burn-out klachten. Besef je wel goed dat je op lange termijn met name baat hebt bij een andere aanpak om dus langdurig te herstellen.

Wat beter werkt om je burn-out te behandelen, is dat je gaat onderzoeken hoe je eigenlijk aan de burn-out klachten bent gekomen. Want wat is de aanleiding van je burn-out?

De eerste praktische oplossing is: zet mogelijke oorzaken op papier, schrijf ze op en praat er met anderen over. Door erover te praten lukt het vaak beter de situatie te begrijpen en gebeurtenissen te verwerken.

Lees hier wat de meest voorkomende oorzaken zijn van een burn-out >>> 

Verder werken onderstaande oplossingen ook goed voor jouw burn-out behandeling:

  • Als je een werknemer bent, schakel de bedrijfsarts in om samen af te stemmen hoe je met aanpassingen in je werk makkelijker kan herstellen.
  • Volg een onlinetraining en leer beter omgaan met druk, emoties en stress. Of leer beter je grenzen aan te geven om voor jezelf op te komen.
  • Vraag familie, vrienden en collega’s om extra steun, zodat ze er voor je kunnen zijn in deze moeilijke tijd.
  • Doe je voordeel met professionele coaching om onder begeleiding doelgericht stappen te zetten naar een stressvrij leven zonder burn-out klachten

Burn-out zelf behandelen?

Niet iedereen staat er direct voor open om zich door professionals te laten behandelen om te herstellen van je burn-out. Misschien jij ook wel als je eerst nog de behoefte hebt om zelf te starten met je herstelperiode. Om je alvast goed om weg te helpen heb ik hieronder enkele blogs voor je neergezet om je burn-out behandeling soepeltjes te laten verlopen:

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies