arrow_drop_up arrow_drop_down
Moeite met autorijden bij burn-out

Moeite met autorijden bij burn-out

Moeite met autorijden bij burn-outAutorijden is onmisbaar geworden in de huidige maatschappij. Vaak hebben mensen er echter problemen mee, en dat kan uiteenlopende oorzaken hebben. Een van de minder voor de hand liggende aandoeningen die autorijden moeilijker maakt is een burn-out.

Het verband tussen beide is echter niet altijd even duidelijk. Is een burn-out geen psychologische aandoening, die weinig te maken heeft met het uitvoeren van dagelijkse handelingen? Nee, want een probleem dat begint met een mentale verminderde weerbaarheid heeft al snel een negatieve invloed op de motoriek van het lichaam. En daardoor wordt onder andere autorijden meteen een heel stuk moeilijker.

Moeite met autorijden bij overspannen

Waarom is autorijden moeilijker bij een burn-out?

Het is eerst en vooral belangrijk te beseffen dat een burn-out het lichaam grotendeels minder efficiënt maakt. Dit heeft betrekking op zowel de psychologische als lichamelijke aspecten ervan. Zo heeft iemand die aan een burn-out lijdt vaker lichamelijke kwaaltjes, is hij vaker ziek en is hij gevoeliger voor infecties. Maar ook heeft hij vaker negatieve gedachten, moeite om sociaal actief te zijn én een groter risico op depressie.

Dit maakt meteen duidelijk wat het verband is tussen een burn-out en een autorijden. Het mentale en fysieke aspect van een menselijk lichaam zijn hoe dan ook verbonden, en dat is waarom veel oorzaken van moeite met autorijden vaak ergens anders liggen dan men zou denken. Een overzicht:

De prefrontale cortex werkt minder goed

De prefrontale cortex is het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het beheersen van gedrag, het aangaan van sociale relaties en het onthouden van informatie of bepaalde handelingen. Het spreekt voor zich dat als dit deel niet goed werkt, dagelijkse bezigheden zoals autorijden ook minder goed lukken.

Wie aan een burn-out lijdt, vertoont hoe dan ook een verminderde werking van de hersenen (waaronder de prefrontale cortex). Het uitvoeren van handelingen die vanzelfsprekend lijken, wordt dus een hele uitdaging.

Moeite met autorijden bij burnout

Concentratieproblemen

Ook is het voor mensen met een burn-out moeilijk om zich te concentreren. Dit heeft deels te maken met de verminderde werking van de hersenen, maar ook met het feit dat het lichaam zelf in continue stress is. Zowel de hersenen als de rest van het lichaam werken niet optimaal (onder andere door een verstoorde hormoonbalans). Het gevolg daarvan is dat de concentratie ver te zoeken is tijdens het autorijden.

Geheugenproblemen

Ten slotte is ook het onthouden van informatie en handelingen veel moeilijker als je aan een burn-out lijdt. Zowel de frontale kwabben als de prefrontale cortex en andere delen zijn letterlijk uitgeput, waardoor het opslaan van informatie veel moeilijker gaat. En dit heeft dan ook een negatief effect op het uitvoeren van aangeleerde handelingen – zoals het besturen van een auto.

is autorijden verstandig burn-out

Moeite met autorijden bij burn-out

Autorijden is voor mensen die een burn-out hebben niet enkel moeilijker, het is ook gevaarlijk. Een juiste behandeling, tijd en steun van naasten zijn dan ook belangrijk om de burn-out te verhelpen, en de persoon in kwestie de kans te geven weer deel te nemen aan het dagelijkse leven.

Gerelateerde artikelen

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

autorijden stress

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies