arrow_drop_up arrow_drop_down

Onbegrip bij burnout - Niemand begrijpt hoe ik me voel!

Onbegrip bij burn-out zorgt voor een hoop frustratie. Je bent af, leeg, uitgemergeld en je komt gewoon niet op gang. Het vervelende van alles? Je wilt het zelf zo graag, maar het kan niet, het wil niet en je weet dat het beter is dat je het ook niet doet.

Onbegrip bij burn-out

Onbegrip ontstaat vaak doordat mensen te weinig kennis hebben over wat een burn-out nou precies is. Om je op weg te helpen hebben we reeds een aantal artikelen geschreven die je hierbij helpen. Je kunt ze door je familie, werk of gezin laten lezen om ze meer inzicht te geven in wat je nu meemaakt.

Download ook ons gratis E-book: symptomen van burn out

Dit helpt om te laten zien wat een burn out echt inhoudt

Onbegrip in de familie

Onbegrip in de familie bestaat vaak uit goed bedoelde adviezen:

‘Joh doe een tijdje rustig aan, dan ben je er wel weer’ of: ‘Joh, iedereen is wel eens moe‘ of: ‘Ik weet nog dat ik jonge kinderen had, doodmoe word je er van!. Nee, ze weten niet wat je meemaakt, en nee, dat komt niet door je kinderen en nee, het is ook niet verholpen met een paar nachten goed slapen of een tijdje rustig aan doen.

Onbegrip op het werk

Onbegrip op het werk komt vaak voor. Niet zo vreemd als je bedenkt dat die malloot die eerst alles op zijn/ haar bordje schoof en werkte als een pakpaard om alles maar af te krijgen, nu opeens niks meer kan. Bovendien werk je in een zakelijke omgeving waarbij resultaat belangrijker is dan een groot onderling begrip.

Een aantal gevolgen van onbegrip op het werk over burn-out zijn:

  • Je gaat te lang door omdat niemand je begrijpt en zodoende werk je jezelf dieper in een burn-out
  • Je vindt het lastig om aan te geven dat het niet meer wil. Dit voelt als falen.
  • Onredelijke verwachtingen van leidinggevende en bedrijfsarts over jouw herstel
  • Bij re-integratie vind je zelf dat je pas hersteld bent wanneer je je oude niveau terug hebt, terwijl dat echt niet meer kan (waarom werd je ook al weer ziek?)
  • Bij re-integratie verwachten je collega’s en leidinggevende je oude prestaties terwijl je dat, zeker in het begin, echt niet waar kunt maken

Onbegrip door hulpverleners

Ook onder hulpverleners bestaat er een hoop onbegrip over burn-out. Niet zo gek: wanneer je hoofd overvol zit door die burn-out, komen er niet prachtig overdachte volzinnen je mond uit. Je bent moe, op en chagrijnig. Het liefste duik je je bed in om er een half jaar later weer uit te komen. En wat hoor je dan vaak?

  • Je moet het een tijdje rustig aan doen (joh! dat had je nog niet in de gaten)
  • Drink een red bull, daar krijg je energie van (echt! ik heb deze niet zelf bedacht!)
  • Laten we gaan kijken hoe je over 6 weken weer aan de gang kunt
  • Ga lekker hardlopen en naar buiten, voor je het weet voel je je weer de oude
  • Je moet meer in je ‘kracht’ komen te staan en doen wat je leuk vindt. Daar krijg je energie van!
  • Denk een beetje om je ademhaling, die is te hoog

Opzich stuk voor stuk prima tips, maar het is het aanpakken van een gevolg, niet het aanpakken van de kern. Wanneer de motor van je auto herrie maakt, ga je toch ook niet de motorkap extra isoleren? Je gaat er dan mee naar de garage om het echte probleem op te laten lossen.

Wanneer de motor van je auto herrie maakt, ga je toch ook niet de motorkap extra isoleren?

Ervaar je veel onbegrip?

Het beste is het stuur zelf in handen te nemen en te gaan herstellen:

Bekijk hier: coaching bij burn out

Onbegrip bij burnout

Zelf verduidelijking verschaffen

Hoe lastig het ook voor je is, je zult zelf duidelijk moeten aangeven wat je kunt en wat je niet kunt. De tijd van ver over je grenzen heengaan is voorbij. Helaas kan een ander niet zien hoe je je voelt. Sterker nog, vaak zie je er best aardig uit en zie je aan de buitenkant niet dat je een burn-out hebt.

Duidelijk zijn naar je omgeving begint met eerlijk zijn naar jezelf.

Duidelijk zijn naar je omgeving begint bij eerlijk zijn naar jezelf. Wanneer je durft te accepteren dat het nu niet meer wil, dat je lijf en je geest helemaal leeg zijn en de enige remedie is passieve/ actieve rust te nemen, waarbij uitputtende werk/familiezaken vaak gewoonweg niet kunnen, ben je op de goede weg. Je begint dan met het goed zorgen voor jezelf dat uiteindelijk leidt tot herstel.

Begrijp daarnaast dat je, naast een lichamelijk en mentaal herstel, ook zult moeten gaan werken aan de oorzaken waardoor je een burn-out hebt gekregen. Een ontstresscursus heeft dan geen zin.

Aan de slag

Ons team van coaches is gespecialiseerd in de aanpak van burn-out door zelf een burn-out te hebben gehad of door erg dicht aan de zijlijn te hebben moeten toekijken. Wil je weten wat de bijzondere aanpak is van burn-out (en stress) ? Neem dan een kijkje bij onze aanpak: burn-outcoaching.

Wil je contact opnemen aan de hand van dit artikel (onbegrip bij burn-out)?

Gerelateerde artikelen

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

begrip burn out

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies