arrow_drop_up arrow_drop_down

Onzekerheid bij burn-out: waar ligt de oplossing voor meer zekerheid?

Onzekerheid bij burn-out: Iedereen is wel eens onzeker. Zelfs de mensen die lijken te barsten van zelfvertrouwen, hebben hun onzekerheden. Dat is normaal. Maar het is wat anders als je zo onzeker over jezelf bent dat het je in het dagelijks leven belemmert.

Angst om niet goed genoeg te zijn, kan zelfs ernstige gevolgen hebben. In dit artikel gaan we in op de relatie tussen onzekerheid en een burn-out. Kan onzekerheid een burn-out veroorzaken? Kan onzekerheid een burn-out verergeren?

Burnout door onzekerheid

Burn-out door onzekerheid

Onzekerheid is een grote oorzaak van een burn-out. Je vindt dat alles altijd maar beter moet en je twijfelt aan je eigen kunnen. Ook op je werk is wat je doet nooit goed genoeg. Je vindt dat je gelijk moet kunnen presteren als de anderen, ook al betekent dat dat je harder moet werken en over je grens moet gaan. Daarnaast ben je op sociaal gebied onzeker. Je hebt moeite om assertief te zijn en om te zeggen dat je het ergens niet mee eens bent of om ‘nee’ te zeggen.

Zelfvertrouwen is erg belangrijk om een burn-out te voorkomen. Als je zelfvertrouwen hebt, ben je tevreden met wat je doet en vergelijk je jezelf niet constant met anderen. Iedereen heeft zijn eigen talenten en het kan best zijn dat jouw collega zijn werk beter doet dan jij of langer dan jij kan doorwerken.

Maar dat betekent niet dat je minder bent en dat er van jou geëist wordt evenveel kwaliteit te leveren. Probeer erachter te komen wat jouw talenten zijn, waar jij van geniet en focus je daarop. Je zult zien dat als je een duidelijker beeld hebt van waar jij goed in bent en wat voor jou belangrijk is, je meer zelfvertrouwen krijgt. Bovendien zal dit je helpen om je eigen grenzen te kennen en die ook aan te durven geven.

Een goede coach kan je helpen uit je burn-out te komen.

Meer weten hierover? Kijk op: coaching bij een burn-out

Onzekerheid bij burn-out

Alles waar je eerst van op aan kon, wat je een zeker gevoel gaf, valt langzaam weg. Je lichamelijke gezondheid vertoont allerlei gebreken. Je bent moe en je kunt niet meer doen wat je eerst wel kon. Daardoor laat je geestelijke gezondheid je ook in de steek, want je begrijpt niet waarom het allemaal niet meer lukt.

Je zit in een spiraal naar beneden. Als en burn-out lang duurt, vraag je jezelf misschien af of je je vanaf nu altijd zo zult voelen. Het is heel logisch dat je je onzeker voelt. Je kunt je werk niet meer zo goed doen als voorheen. Ook ben je onzeker of je ooit weer in staat zult zijn te doen wat je eerst deed. Je bent onzeker over de toekomst.

Wij hebben een uitgebreid artikel voor je klaarstaan over de symptomen van een burn-out. Hierin gaan we in alle op symptomen en bijbehorende klachten.

Onzekerheid bij burn-out over je lichaam

Het is erg belangrijk om je vertrouwen in jezelf terug te winnen om van een burn-out te herstellen. Gun jezelf de tijd om te herstellen. Positief over jezelf denken helpt je om uit die spiraal naar beneden te komen en het kan je zelfs helpen een depressie als gevolg van een burn-out te voorkomen. Maar hoe verander je nu zo’n denkpatroon?

In plaats van je onzeker te voelen door alles wat je niet meer kunt, moet je proberen je te richten op dingen die je wel kunt. Ook al zijn er een heleboel dingen die niet meer lukken, er is altijd nog wel iets wat je wel kunt. Het maakt niet uit als het maar iets heel kleins is. Probeer oprecht tevreden te zijn over wat je doet. Als je moeite hebt om dat voor jezelf te bedenken, vraag het dan aan je partner of aan een goede vriend of vriendin. Iemand in vertrouwen nemen en al je onzekerheden uiten, kan je helpen om je weer wat zekerder over jezelf te voelen.

Alle symptomen van een burn-out vind je in ons gratis verkrijgbare E-book.

Download hier: Symptomen van een burn-out

Onzeker over je herstel bij burn-out

Velen die een burn-out hebben, hebben een sterke wens om zich krachtig en zelfverzekerd te voelen. Om fysiek sterker te worden, zou je kunnen gaan wandelen, in beweging proberen te komen of lichte krachttraining kunnen gaan doen. Als je fysiek sterker wordt, durf je daarna beetje bij beetje steeds meer te ondernemen en win je je vertrouwen in jezelf terug. Door te bewegen bouw je een grotere mentale en fysieke veerkracht op.

Misschien denk je: ‘Dat klinkt allemaal wel leuk en aardig maar ik ben echt opgebrand. Ik heb geen energie om te bewegen.’ Natuurlijk, een burn-out is niet niets. Verwacht daarom niet teveel van jezelf. Daardoor heb je immers een burn-out opgelopen! Leg de lat dus niet te hoog. Probeer het beetje bij beetje op te bouwen. Bovendien staat er een heel team aan coaches voor je klaar om je hierbij te helpen.

De onzekerheid over je eigen lichaam tijdens of na een burn-out, kan dermate grote vormen aannemen dat mensen volledig onderbelast/ passief raken, uit angst weer teveel te doen.

Onzeker na burn-out

Je begint weer wat werkzaamheden op te pakken. Het gaat stukken beter met je. Maar plotseling slaat de onzekerheid en vermoeidheid weer toe. Je bent bang voor een terugval. Om op zo’n moment je zelfvertrouwen en energie terug te winnen, is het goed jezelf te onderzoeken. Ben ik weer mijn grens aan het overschrijden? Past dit werk wel bij mij? Wil ik misschien te snel weer teveel doen?

Probeer de oorzaak te achterhalen en verandering aan te brengen. Doe iets wat je leuk vindt, iets waar je goed in bent. Als je iets doet wat je leuk vindt, kun je makkelijker accepteren dat je tijd nodig hebt.

Als je iets doet waar je goed in bent, krijg je weer wat zelfvertrouwen. Je zult steeds beter weten wat jouw lichaam en hoofd nodig heeft. Als je dan in het vervolg weer symptomen van een burn-out herkent, kun je vol zelfvertrouwen stappen ondernemen om een terugval te voorkomen.

Onzekerheid bij burnout

Onzekerheid bij burn-out: 5 tips

Wij geven je 5 nuttige tips!

1 | Neem iemand in vertrouwen

Gedeelde smart is halve smart! Maar uit onderzoek is ook nog eens gebleken dat de steun van goede vrienden of familieleden een goede bescherming vormt tegen stressgerelateerde klachten. Neem dus een goede vriend, of familielid, in vertrouwen die naar je luistert. Je bent niet de enige die onzekerheid herkent!

2 | Denk niet steeds aan wat er allemaal fout kan gaan

Gedachten die steeds maar bezig zijn met alles wat er mogelijkerwijze fout zou kunnen gaan, leiden tot emotionele uitputtig. Maar vaak gebeurt datgene waar je zo bang voor was juist niet! Druk maken om de dingen die komen gaan heeft dus geen zin, het kan nog zo vaak veranderen. Je doet jezelf een plezier dit te accepteren en er om te lachen.

3 | Zekerheid bestaat niet

Door het tempo waarin de maatschappij zich ontwikkelt, en het feit dat mensen ziek worden en soms overlijden, is het niet mogelijk om op zekerheid te bouwen. Leren omgaan met de afwezigheid van zekerheid in het leven bepaalt hoe gelukkig je bent.

4 | Schrijf op wat er gebeurt

Als je opschrijft wat er gebeurt zal je zien dat je in onzekere situaties toch prima kunt handelen. Je gaat erachter komen dat je eigen vaardigheden groter blijken te zijn dan dat je in eerste instantie dacht.

5 | Stel redelijke doelen

Door perfectionistisch gedrag werk je onzekerheid in de hand. Je kunt simpelweg niet alles fantastisch doen. Kies redelijke doelen in de richting van waar jouw talenten liggen. Durf afscheid te nemen van dingen die jou onzeker maken.

Onzeker herstel burnout

 

Heb je deze artikelen al gelezen?

In onze kennisbank over burn-out vind je talloze artikelen die je op weg helpen.

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Moeite met alleen zijn

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies