Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Partner met Burnout, hoe ga je er mee om?

article content

Partner met Burnout, hoe ga je er mee om?

Heb jij een partner met burnout? Dat vergt veel van je! Je wilt hem (of haar) graag helpen, je ziet talloze mogelijkheden waar je partner gelijk baat bij zou hebben, maar bij alles wat je zegt, wordt kort of zelfs boos gereageerd. Je voelt je onmachtig, gefrustreerd en verdrietig. Niet zo raar: je ziet je partner afglijden en wanhopig proberen het oude niveau vast te blijven houden. Ontspannen lukt niet meer en soms herken je je partner nauwelijks nog terug.

In dit artikel hulp om jou te helpen om te gaan met een partner die een burnout heeft.

1: Vergeet jezelf niet

Bedenk heel goed: als je samen in een burnout ligt kom je er helemaal moeilijk uit. Soms is het dus belangrijk dat je durft te zeggen dat je de problemen even niet de baas bent en hulp zoekt bij de mensen om je heen. Zij kunnen jou helpen om klusjes uit handen te nemen. Bijvoorbeeld de kinderen een dag opvangen, het gras maaien, boodschappen doen etc. Dingen waardoor jij niet het gevoel krijgt tekort te schieten.

Zorg dat je een uitlaatklep hebt. Een goede vriend(in) die je begrijpt bijvoorbeeld, of de coach/ psycholoog van wie je partner hulp krijgt.

2: Kom niet stil te zitten

Als je partner een burnout heeft is het verleidelijk samen achter de geraniums te gaan zitten. Jij wilt je partner graag helpen en zijn verhaal aanhoren, maar de ander heeft geen energie en komt het liefst niet overeind. Zorg ervoor dat je samen gaat bewegen, hoe lastig het ook is. Bewegen zorgt voor herstel van burnout. Ongetwijfeld gaat je partner in eerste instantie tegensputteren, maar uiteindelijk zal dankbaarheid overwinnen. Tevens helpt bewegen tegen stress, zoals je hier kunt lezen: 7 tips om stress te vermijden

Hoewel hardlopen een gezonde optie is, is dit vaak niet mogelijk. Een andere gezonde manier van bewegen is een lange trap oplopen tijdens je wandelroute. Je zou ook een rugzak op kunnen doen met wat gewicht er in. Zo heb je toch een aardige intensiteit te pakken, zonder dat je over grenzen heen gaat.

3: Oordeel niet

Ga je partner niet oordelen over de oorzaken van de burnout. Zeg niet: ‘je hebt ook veel te veel gewerkt’ of ‘jij ook altijd met je idiote werkwijzes’ of ‘Verzet je maar een beetje, het is vandaag een belangrijke dag’. Los van het feit dat een partner met een burnout een behoorlijk lastig, humeurig persoon kan zijn, is het in jullie beider belang dat de rust bewaard wordt. Frustratie zal er voor zorgen dat herstel langzamer gaat.

Helaas is aan de buitenkant niet te zien dat iemand een burn-out heeft en vaak kan iemand met een burnout zijn eigen gevoel niet eens omschrijven. Oordeel dus niet, maar hou de progressie in het herstel in de gaten

4: Luister naar je partner

Hoe graag je ook met fantastische adviezen komt: Luister naar je partner met een burn-out. Zeker in het beginstadium van een burnout dat iemand net ziek is geworden, is het lijf, en daarmee ook de geest, zo in onbalans dat er van leren, of opnemen, geen sprake is. Dit lukt gewoonweg niet.

Probeer goed te luisteren, het schept rust en je creëert zo ruimte voor dieper liggende gesprekken waaruit je je partner beter kunt helpen

5: Vergroot je kennis

Kennis is macht en alles begint met inzicht. Lees je in wat burnout precies is. We hebben hier een groot aantal blogs en artikelen aan geweid. Als je in de gaten hebt wat een burnout is, verdiep je dan eens in hoe je partner zich moet voelen: leeg, moe, depressief, geen zin meer, gefrustreerd, liefdeloos. Als je begrijpt wat je partner doormaakt doe je het echt heel erg goed.

6: Kan ik jullie helpen?

Persoonlijk vind ik dat de partner, of het gezin, van degene met een burn-out te vaak verwaarloosd wordt. Regelmatig bied ik daarom hulp aan gezinsleden. Dat is niet heel spannend en diepgravend, maar het vergroot wel het effect van de hulp van een coach aan een burnout-patiënt.

Speciaal voor partners bieden we partnercoaching. Je vindt de inhoud hier: partnercoaching bij burnout

Schaam je niet om hulp te vragen. Samen in een burnout is rampzalig. 

Partner met Burnout

Comment Section

2 reacties op “Partner met Burnout, hoe ga je er mee om?


Door Jimmy op 13 juni 2017

Hallo,
Mijn vriendin heeft een burnout en heeft de relatie twee maanden geleden beeindigd, ze zegt dat er geen gevoelens zijn, echter niet alleen voor mij, maar ook andere mensen niet, alles laat haar koud.
Inmiddels zien we elkaar elke zaterdagavond terug om terug naar elkaar toe te groeien, ze zegt dat ze zichzelf totaal niet herkent.
Komen haar gevoelens en emoties terug tijdens het herstel van burnout?
Ik weet dat het voor mij als partner loodzwaar is en moet oppassen er zelf niet onderdoor te gaan.
Is het beter haar op te geven, ben radeloos.
Graag reacties .
Thanks Jimmy


Door Ruud Meulenberg op 13 juni 2017

Hallo Jimmy,

Een heftige situatie. We zien het echter wel meer gebeuren tijdens een burnout. Gevoelens en emoties lopen volledig door elkaar heen wanneer je burnout bent. De kans is dus groot dat ze zichzelf terugvindt naarmate het herstel vordert. Ze doet er wel goed aan een coach/ psycholoog hierbij te betrekken die echt verstand heeft van burnout.

Denk heel goed om jezelf, want als je samen omligt ben je heel veel verder van huis.

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken