Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Spierpijn bij burn-out. Pijnlijke spieren

Spierpijn bij burn-out: Spierpijn is geen onbekend fenomeen voor mensen die regelmatig sporten. Toch is het ook mogelijk dat er een andere oorzaak aan de grondslag van ligt, zoals een burn-out. Het verband tussen beide is echter niet altijd even duidelijk, waardoor mensen verward zijn over de oorzaak van die pijn. Het kan zijn dat dit als spierpijn bij burn-out ervaren wordt. Maar ook is het mogelijk dat er pijnlijke, stramme en stijve spieren worden gemerkt.

Als je echter niet intensief aan sport doet, dagelijks veel stress hebt en continu lijdt aan spierpijn, dan kan de oorzaak daarvan wel eens een burn-out zijn. Maar waar wordt die pijn nu precies door veroorzaakt, wat zijn de gevolgen en wat kan je eraan doen? Wat meer informatie daarover is hier zeker op zijn plaats.

Spierpijn bij burn-out spierpijn bij burn-out

Eerst is het belangrijk te weten wat spierpijn precies is. In veel gevallen gaat het om de ophoping van lactaat (melkzuur) in de spieren. Dit is vooral zo als er intensief aan sport wordt gedaan, en de spieren regelmatig worden belast. De spierpijn is in dat geval helemaal niet schadelijk en gewoon een signaal dat je hard hebt getraind. Lactaat is een afvalstof, dat bij een gezond lichaam afgevoerd wordt door via het bloed.

Als die pijn echter chronisch blijft aanslepen en er niet aan sport wordt gedaan, dan is hij waarschijnlijk het gevolg van lichamelijke en psychologische stress. Natuurlijk kan spierpijn bij een burn-out door verschillende factoren veroorzaakt worden:

1. Een tekort aan mineralen en vitaminen

Als een lichaam in een staat van constante stress verkeert, dan is het minder goed in het absorberen en gebruiken van voedingsstoffen. Bepaalde daarvan, zoals de mineralen magnesium en calcium en de vitamines D en C, zijn verantwoordelijk voor de gezondheid van de spieren en botten.

Is er dus een chronisch tekort aan deze voedingsstoffen, dan krijgen de spieren niet de nodige ondersteuning om op de juiste manier te ontspannen en samen te trekken. Een tekort vertaalt zich dan ook in aanhoudende spierpijn- en/of krampen.

2. Hormonale disbalans Pijnlijke spieren burnout

De opbouw en werking van de spieren zijn echter ook afhankelijk van bepaalde hormonen. Zo zorgt testosteron voor de opbouw van spiervezels, adrenaline en cortisol activeren ze in periodes van stress, enzovoort. Ontstaat er een disbalans, dan gedragen de spieren zich anders. Met andere woorden, ze gaan onwillekeurig samentrekken of onder constante spanning staan. Het gevolg daarvan is dat de spieren pijn gaan doen, gaan krampen of altijd stijf zijn.

3. Te weinig slaap

Iemand die veel stress heeft of aan een burn-out lijdt, heeft vaak moeite met slapen. Dit is op zich al een vervelend en zelfs gevaarlijke gezondheidsprobleem, maar het heeft ook een negatieve invloed op specifiek de spieren. Zo kan het lichaam beschadigde spiervezels niet langer efficiënt herstellen, waardoor ze dus ook kwetsbaarder worden voor overbelasting. Het gevolg is dat ze snel pijn gaan doen. Vaak is dit trouwens ook bij gewrichten en beenderen het geval!

4. De hele dag door stress

Ten slotte wordt spierpijn vaak ook gewoon veroorzaakt door psychologische stress, hoe vreemd dat ook mag lijken. Iemand die aan een burn-out lijdt ondervindt immers niet enkel lichamelijke, maar vooral psychologische stress. Hierdoor staan de spieren de hele tijd onder spanning, waardoor ze letterlijk stijf kunnen worden en pijn doen. In zekere zin kan dit vergeleken worden met sporten: door de spieren samen te trekken zijn ze de volgende dag stijf. In het geval van een burn-out worden de spiervezels echter continu samengetrokken – waardoor die pijn dus niet meer verdwijnt.

De oorzaken van spierpijn bij burn-out zijn divers, maar over het algemeen spelen ze allemaal een rol. Een burn-out aanpakken en genezen kan niet vanuit een nauw gezichtsveld benaderd wordt. Het is dan ook belangrijk om rekening te houden met alle bovenstaande (en nog meer) oorzaken van spierpijn en ze te zien als een samenspel, in plaats van gescheiden factoren.

De gevolgen van spierpijn bij burn-out Burnout stijve spieren

Het spreekt voor zich dat spierpijn die nooit ophoudt negatieve gevolgen heeft voor de levenskwaliteit van de persoon in kwestie. Het volgende overzicht geeft daar wat meer informatie over:

1. De spieren raken oververmoeid

Zoals al vermeld werd kan de spanning in spieren bij een burn-out vergeleken worden met een training die nooit stopt. Het is dan ook maar normaal dat de spiervezels al snel chronisch overbelast raken. Dit resulteert in pijnlijke, stramme spieren

2. De spieren herstellen niet optimaal

Alsof dat nog niet erg genoeg is, is het lichaam ook minder in staat om opgehoopte afvalstoffen in de spieren af te voeren en te verwerken. Dit komt grotendeels doordat het bloed van iemand met een burn-out veel minder rode bloedlichaampjes bevat. En deze zijn nu net verantwoordelijk voor de afvoer van lactaat en andere afvalstoffen. Eigenlijk houdt dit eveneens verband met het feit dat de ademhaling oppervlakkiger en sneller is bij iemand met chronische stress. En dat zorgt er eveneens voor dat de spiercellen minder zuurstof krijgen, waardoor ze nog minder goed kunnen herstellen!

3. Extra vermoeidheid door spierpijn

Ten slotte is een negatief gevolg van aanhoudende spierpijn dat die spieren gewoon minder aankunnen. Aangezien ze niet optimaal kunnen herstellen en altijd gebombardeerd worden met afvalstoffen, verliezen ze ook een groot deel van hun kracht en functie. Dit maakt het voor mensen die aan een burn-out lijden vaak erg moeilijk om dagelijkse handelingen uit te voeren.

Van het dragen van een boodschappentas tot het besturen van een auto, allemaal zijn het zaken die de meesten onder ons als vanzelfsprekend beschouwen. Als je echter aan chronische spierpijn lijdt ten gevolge van een burn-out, dan wordt dat een hele uitdaging! Bovendien word je er extra moe van.

Hoe omgaan met spierpijn bij burn-out? spierklachten burnout

Natuurlijk is het belangrijk dat je weet wat je zelf kan doen om die spierpijn te verminderen. Er bestaan enkele goed methodes die je hierbij kunnen helpen:

– Neem magnesium en calcium. Magnesium is een van de belangrijkste mineralen die de spieren helpen ontspannen, en calcium ondersteunt ze bij het samentrekken. Daarbij helpen ze allebei bij een goede nachtrust, wat het herstel van overbelaste spieren dan weer ten goede komt.

– Verminder stress. Daarbij is het nog altijd het belangrijkste dat je met stress leert omgaan. Dit heeft immers niet enkel positieve gevolgen voor de spierpijn – maar ook voor de burn-out op zich.

Het beste om van spierpijn bij burn-out af te komen is natuurlijk om de burn-out vaarwel te zeggen. Lees hier hoe je het best van je burn-out kunt herstellen: Herstellen van burn-out

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. EIgenaar en oprichter van de club. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Mijn persoonlijke specialisatie is ondernemers. Ik wens daar ook het goede voorbeeld in te geven: Ik werk 3,5e dag per week, ik sport, heb een gezin en maak plezier.Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken

Comment Section

0 reacties op “Spierpijn bij burn-out. Pijnlijke spieren

Plaats een reactie


*