Een Time-out als middel inzetten bij het herstellen van burn-out?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Beter herstellen van een burn-out door een time-out te nemen?

Een time-out bij een burn-outWe hebben het al eens eerder gehad over de impact van een burn-out op de omgeving. Een burn-out heb je nooit alleen, we zijn allemaal verbonden met iemand. Zo iemand reageert op dat wat er met jou aan de hand is. Dat kan spanning geven omdat je niet krijgt wat je nodig hebt of omdat echt alles je te veel is en zelfs de aandacht van iemand die van je houdt te veel is.

Je handen vol hebben aan jezelf

We komen veel vragen tegen die hierover gaan. Of je nu een burn-out hebt of er mee te maken hebt: afstand en nabijheid is bij burn-out altijd iets waar je mee te maken krijgt. Waarom?

Burn-out heeft te maken met je grenzen leren kennen en erkennen, leren voelen en beter met het voelen om leren gaan. Dat (leren) voelen is dan met name in relatie tot personen en de interactie met elkaar. Bewust worden van wat iets of iemand met jou doet, hoe jij reageert en of dat handiger kan. Leren hoe je effectiever en plezieriger met je energie om kunt gaan.

Dit proces kost veel energie en dat heb je al zo weinig tijdens een burnout. Naast dit leren voelen heb je ook de dagelijkse gang van zaken als boodschappen, eventuele kinderen, ouders, wellicht een baan, etc.

afscheid nemen burnout

Tot rust komen: neem een time-out

Het dagelijks leven, in combinatie met jezelf keihard tegenkomen en het werken aan jezelf, brengt vaak de behoefte naar voren om alleen te zijn, om van alles en iedereen een time-out te willen. Een moment om het overzicht weer te creëren en het gevoel terug te krijgen dat je grip krijgt op een situatie.

Lees ook: Alle stekkers eruit trekken

Je brein en je lijf hebben de behoefte aan rust

Realiseer je dat het bij een burn-out heel normaal is om een gevoel te hebben dat je met rust gelaten wilt worden. Dat is met name ook in het begin van de burn-out wat je brein aangeeft nodig te hebben:

Door de time-out word je als het ware geholpen om weer beter te worden. Heeft het zin je hiertegen te verzetten? Verzet kost kracht en energie en daar ben je nu juist niet naar op zoek. Erkennen van de natuurlijke noodzakelijke behoefte haalt heel wat druk van de ketel. Helemaal als jouw omgeving dit ook doet. Je kunt dan immers beter je afspraken en acties afstemmen en alleen dat doen wat jou helpt om beter te worden.

Afstand nemen, hoe doe je dat?

Om afstand te kunnen nemen is het goed om je het volgende te realiseren:

  1. Accepteer dat je even rust nodig hebt (als je achter je keuze staat, ben je beter in staat te ontspannen en te ervaren wat je echt nodig hebt)
  2. Bepaal op welke vlakken je afstand nodig hebt (je relatie, gezin, familie, vrienden, werk, huishouden)
  3. Bekijk per gebied of en wat je kunt regelen om meer afstand te krijgen
  4. Bepaal wat je behoefte is in rust (slapen, ontspannen, praten, schrijven, lezen, jezelf verwennen)
  5. Schakel desnoods hulp in om de afstand te kunnen realiseren

Bekijk ook: Rouwen om je burn-out

stilte opzoeken burnout

Met enkel een time-out kom je er niet

Met alleen afstand nemen, veel tijd alleen zijn, kom je er echter niet. Je begrijpt dat het vaak een hele tijd heeft geduurd voordat je zo vermoeid raakte. Gedurende jaren ben je jezelf voorbijgelopen en is het noodzakelijk om te onderzoeken wat er met je is gebeurd:

  • Wat is jouw aandeel geweest met betrekking tot je energieverlies in je relatie of werk?
  • Welke signalen heb je gezien of niet gezien?
  • Wat zijn knelpunten geweest, zie ik in de toekomst knelpunten?
  • Ben ik bereid om te werken aan mezelf ook in relatie tot mijn partner of werk?
  • Welke verwachting heb ik na de time-out (waar wil ik antwoord op hebben)?

Welke signalen van burn-out heb je al die tijd genegeerd?

Hoe lang moet je een time-out nemen?

Wat het meest effectief is, is sterk afhankelijk van je persoonlijk situatie. Hoe hoog zijn de spanningen opgelopen, wat zijn de financiële consequenties, wat is praktisch gezien mogelijk? Denk altijd bij een time-out aan mogelijkheden. Ook meerdere kleine momenten kunnen waardevol zijn, zolang je ze maar effectief, kwalitatief goed invult.

Hoewel een time-out je niet gaat helpen volledig uit een burnout te komen, gaat het je wel helpen om positieve stappen te zetten in het herstel:

Door een time-out:

  • Heb je de gelegenheid om je gedachten en gevoelens op een rijtje te zetten
  • Kun je weer energie opladen
  • Krijg je inzicht in wat belangrijk is voor je
  • Krijg je inzicht in wat belastend is voor je
  • Kun je betere beslissingen nemen
  • Kun je inzichten omzetten in acties

Rust opzoeken burnout

Als je geen afstand kan nemen

Er zijn altijd situaties en omstandigheden te bedenken die het onmogelijk voor je maken om een time-out te nemen. Kijk dan in ieder geval naar wat er voor jou in je behoefte aan rust wel te realiseren is. Creëer voor jezelf mini time-outs:

  • Neem elk uur zeker 10 minuten de tijd om helemaal niets te hoeven, ga zitten en adem, rustig, diep, met de aandacht juist alleen gericht op je eigen ademhaling
  • Plan tussen 13.00 en 15.00 uur niets, maak het me-time (ook dit kan wel eens moeilijk zijn om te realiseren, kijk wat voor jou haalbaar is in het hebben van eigen tijd, maar doe het wel!)
  • Ben bezig met mindfulness, ontspanningsoefeningen, muziek, kijk een natuurfilm
  • Ga naar buiten, wandel, prikkel je zintuigen

Valkuilen die zorgen voor stress

Een time-out van burn-out

Ben je net bezig met herstel, zit je er middenin, ben je met de laatste energie opbouw bezig? Op elk moment in de periode van herstel is het fijn om eens een time-out van je burn-out te nemen. Natuurlijk ervaar je dagelijks de klachten die horen bij een burnout. Maar door dag in, dag uit bezig te zijn met alles wat je voelt, raak je op een gegeven moment geïdentificeerd met je eigen ziektebeeld. Je wordt op een gegeven moment dan burnout, in plaats van dat je een burnout hebt.

Een time-out nemen van je burn-out doe je door:

  • Jezelf twee dagen niet bezig houden met wat goed is voor je herstel
  • Je niet bezighouden met hoe je je voelt
  • Niet nadenken over alles wat je nog wilt
  • Een paar dagen leven, in plaats van geleefd worden
  • De dag nemen zoals die is, en niet nadenken over alles wat je anders had gekund
  • Twee dagen niet bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling

Lees ook: Hoe kun je meer genieten van kleine dingen?

 

rustige vakantie burnout

Een time-out nemen?

Wil je je herstel boosten en twijfel je eraan om een time-out te nemen? Ons advies? Doen! Zeker als je de mogelijkheden ervoor hebt. Echter, na de time-out doe je er goed aan om aan de slag te gaan met echt herstel:

Bekijk hiervoor de :

Individuele coaching

Het team van Meulenberg Training en Coaching verzorgt zowel online als 1-op-1 training en coaching bij burnout en stress. Daarnaast verzorgen wij training en coaching bij burnout binnen bedrijven.

 

time-out

Gerelateerd aan ‘een time-out nemen’:

In onze kennisbank over stress vind je talloze artikelen die je op weg helpen.

 

 

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Kiki Voncken is burnoutcoach in de regio Brabant, Zeeland en Zuid-Holland. Naast haar specialisatie in burnout en stress, helpt Kiki regelmatig partners van mensen met een burnout. Kiki houdt van de natuur, wandelen en sporten.
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies