Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Van burnout naar bore out. Wanneer een burnout niet over lijkt te gaan

article content

Van burnout naar bore out. Wanneer een burnout niet over lijkt te gaan

Van burnout naar bore out. Hoe kan dat? In een voorgaand artikel (Burnout of Boreout?) spraken we eerder over de overeenkomende klachten tussen burnout en boreout. De reden van dit artikel is dat we veel mensen zien die nooit uit hun burnout lijken te komen.

Blijvende klachten na burnout

Veel mensen ervaren hun burnout als een gebeurtenis waar ze nooit helemaal uit komen. Niet zo heel vreemd natuurlijk: wanneer je altijd op 120% gepresteerd hebt (door wat voor reden dan ook) en je moet opeens op 70% gaan presteren omdat dat opeens gezond is, voelt dat altijd als minder. Dat het nieuwe gezonder is, en wellicht ook nog effectiever, snap je wel, maar het voelt heel anders.

Overdreven voorzichtigheid na burnout

Wat we echter zeer veel zien na een burnout is dat er overdreven voorzichtig omgegaan wordt met werkdruk en belasting. Vaak worden heel veel activiteiten gemeden en durven mensen zich niet zo in te zetten als dat ze graag zouden willen.

Veel (begrijpelijke) redenen zijn:

  • Angst om weer een burnout te krijgen
  • Bang om weer moe te zijn
  • Totaal geen stress meer willen ervaren
  • Het lichaam niet meer vertrouwen

Angst om weer een burnout te krijgen

De angst om weer een burnout te krijgen is opzich logisch. Er zijn zat mensen die een 2e, 3e of zelfs 4e burnout meemaken. Vaak komt dit doordat mensen te vroeg weer zijn doorgegaan na burnout nummer 1, of niet echt achter de oorzaken van de burnout zijn gekomen. Na een burnout zal er zal ergens iets anders moeten in overtuigingen en gedrag en wanneer dit niet gebeurd, is de kans op een volgende burnout reëel. Belangrijk is dus dat de echte oorzaak van een burnout boven water komt om herhaling te voorkomen

Bang om weer moe te zijn

De angst om weer moe te zijn is zeer normaal wanneer je een behoorlijke periode hebt gehad van extreme, intense moeheid. Zeker bij hevige gevallen van burnout, is de angst voor vermoeidheid heel groot.

Mijn eigen ervaring hierin is hetzelfde: Na 6x de alpe d’ huez opgefietst te zijn, was ik enorm bang weer extreem moe, of zelfs burnout te raken. Toen mijn vrouw me vertelde dat het heel normaal is dat je moe bent wanneer je 6x de alpe d’ huez opfietst, kreeg ik pas weer realiteitszin en ebte de angst weg. 

Mensen die angst en paniekaanvallen hebben gehad tijdens hun burnout, ervaren elke prikkel die lijkt op het opnieuw krijgen van angst en paniekaanvallen, als bedreigend en komen zo snel in een zeer voorzichtige modus om ieder signaal te vermijden.

Totaal geen stress meer willen ervaren

Er zijn mensen die na hun burnout totaal geen stress meer willen ervaren. Mensen die ervoor kiezen om elke uitdaging uit de weg te gaan. Het gevoel van ‘als het zo allemaal moet, dan hoeft het voor mij niet meer’. Vervolgens wordt er een tempo gekozen waarop iemand in een zeer ontspannen toestand toch deel kan nemen aan het sociale leven, enkel wel op een zeer bescheiden niveau. Een logische gedachte, die bij meer mensen speelt die ernstig ziek zijn geweest.

Het lichaam niet meer vertrouwen

Het lichaam spookt nogal tijdens een burnout. Veel lichamelijke klachten tijdens een burnout zorgen ervoor dat het vertrouwen in het lichaam op een dieptepunt belandt. Burnout ontstaat doordat het lijf de regie overneemt. Hoofd en lichaam krijgen zodoende een disconnectie waardoor je het gevoel hebt geen regie meer te hebben over je lichaam. Dit merk je onder andere aan: veel zweten, pijn in spieren, buikpijn, hoofd, nek, schouderklachten, uitval van ledematen, veel urineren, het gevoel hebben ergens een tumor te hebben, etc.

Definitief van een burnout afkomen van burnout naar bore out

Zoals reeds eerder omschreven lijken de klachten bij burnout en boreout erg op elkaar. Burnout is een fase van overbelasting, waarbij boreout een fase is van onderbelasting. Beiden niet te onderschatten overigens! Maar als de klachten met elkaar overeenkomen, dan is het niet vreemd dat sommige signalen na een burnout verkeerd worden opgevat door iemand die net uit een burnout komt!

Om dit te verduilijken verwijs ik naar het plaatje (stresscurve). Je hebt enige stress nodig om te kunnen functioneren. Stress is niets meer het voorbereiden van het lichaam om in actie te komen.

Het hele jaar door vakantiehouden is niet leuk (onderbelasting) evenals een jaar lang op je tenen lopen ook niet prettig is (overbelasting)

Van burnout naar bore out

Overdreven voorzichtig zijn na een burnout is logisch. Je wilt nooit meer ziek worden. Echter door overdreven voorzichtig te zijn (jezelf te onderschatten in wat je kunt zowel lichamelijk als mentaal) is de kans zeer groot dat een burnout een blijvend iets is waar je nooit meer vanaf komt. We kennen voorbeelden van burnout situaties van 10 jaar en langer.

Van burnout naar bore out. De gevolgen

Een sociaal isolement, waarbij je jezelf niet durft te belasten en alles op ‘safe’ doet, bang weer ziek te worden en nooit je eigen potentieel benut. Blijvende klachten die worden geinterpreteerd als burnout klachten, maar in werkelijkheid boreout klachten zijn. (meer over boreout lees je hier: Bore-out. Ziek worden door de verveling)

Kenmerken van burnout naar bore out

Mensen die na een jaar nog steeds veel klachten ondervinden na hun burnout, doen er goed aan de klachten van een boreout in zich op te nemen.

Je herkent dit aan:

  • Vermijdingsdrang
  • Niet in beweging kunnen/ durven komen
  • Wel zin hebben in dingen maar er maar niet toe komen
  • Het ene moment veel energie hebben, het volgende moment compleet leeglopen
  • Na een enorme rotdag opeens weer een goede dag hebben waarbij je veel kunt.

Nooit meer herstellen van burnoutFactoren die helpen om uit een burnout te komen

Natuurlijk is het spannend om de angst om weer ziek te worden onder ogen te zien, het gevoel te laten slijten en het vertrouwen in lichaam en geest weer terug te krijgen.

Een aantal belangrijke factoren die je in acht zult moeten nemen om te weten of je echt uit je burnout bent en zodoende het gevaar van burnout nr 2,3 of 4 te verkleinen staan hieronder:

Vraag jezelf af:

  • Ben ik echt achter de oorzaak van mijn burnout?
  • Weet ik wie ik echt ben, wat ik wil en wat ik kan?
  • Heb ik de regie over mijn eigen leven en bepaal ik mijn eigen koers?
  • Durf ik mijn koers op mijn eigen unieke wijze te volbrengen?
  • Sta ik mijzelf toe om op gezette tijden me te richten op ontspanning en herstel?

Als je deze vragen met een ‘ja’ kunt beantwoorden, kun je voorzichtig op weg gaan naar gezond presteren tussen de 50% en 70% van je kunnen.

Van burnout naar bore out voorkomen

Vroeg starten met geschikte begeleiding wanneer je (helaas) burnout gaat, helpt om op een gezonde manier uit een burnout te komen. Helaas schiet de hulpverlening op dit onderwerp nog wel eens tekort, of weet niet wat echt belangrijk is bij burnout. Hoe eerder je begint met het vinden van de juiste begeleiding bij burnout, des te kleiner de kans op boreout na burnout!

Let wel: iedere situatie is anders. Voor jouw persoonlijke situatie doe je er goed aan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek aan te vragen:

Contact

Comment Section

0 reacties op “Van burnout naar bore out. Wanneer een burnout niet over lijkt te gaan

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken