Verstoorde of zorgwekkende thuissitatie: oorzaak van een burnout?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Verstoorde of zorgwekkende thuissitatie: oorzaak van een burnout?

In dit artikel gaan we het hebben over het verband dat bestaat tussen een verstoorde, zorgwekkende thuissituatie en het krijgen van een burn out. Die twee dingen gaan vaak hand in hand. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de ene situatie de andere situatie op een negatieve manier beïnvloedt. Zo kan het goed zijn dat je de problemen van thuis meeneemt naar je werk en visa versa. Is dat het geval? Zit je in zo’n situatie? Dan is het goed om preventief aan de slag te gaan om een burn out te voorkomen.

Waarschuwingen op lichamelijk, emotioneel en mentaal vlak

Een burn-out komt nooit zomaar uit de lucht vallen. Vaak krijg je veel waarschuwingen die zich zowel lichamelijk, mentaal als emotioneel zich kunnen uiten. Echter, veel mensen negeren die waarschuwingen en dan kan het de verkeerde kant opgaan.

Probeer dergelijke waarschuwingen om die reden dan ook nooit te negeren. In dit artikel zullen verschillende invloeden worden genoemd die een negatieve impact kunnen hebben op je werk. Vervolgens zullen er tips worden gegeven. Hoe kun je deze negatieve invloeden op een zo goed mogelijke manier oplossen? Om zodoende een burn-out te voorkomen?

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Verschillende soorten negatieve invloeden

Thuis kan er veel gebeuren, waardoor het op het werk ook niet helemaal lekker gaat. Men stelt immers wel eens dat je nooit je werk mee naar huis moet nemen, maar andersom is dat natuurlijk ook het geval. In het ideale geval neem je ook je thuissituatie niet mee naar het werk. Maar wat voor negatieve invloeden van thuis kunnen een burn-out in de hand werken? Lees hieronder enkele negatieve invloeden.

Scheiding of andere relatieproblemen

Helaas komt het veel voor. Scheidingen zijn tegenwoordig van alledag. Een groot percentage van de getrouwde stelletjes in Nederland zal uiteindelijk gaan scheiden. Dit is een gegeven. Tegenwoordig scheiden veel meer mensen dan vroeger. Een scheiding kan natuurlijk een grote impact hebben op je gemoedstoestand. De één gaat er anders mee om dan de ander. De één is er werkelijk volledig kapot van, terwijl de ander er meer nuchter in staat. Maar in principe heeft het altijd wel een impact op je gemoedstoestand.

Hoe je ook omgaat met een gebeurtenis als een scheiding, je begrijpt dat dit een grote invloed heeft op je werk.

Zie ook: Vastlopen in het leven, gezin, werk en in je hoofd

Scheiding als oorzaak van burnout

Problemen met je kinderen

Kinderen zijn een zegening voor je bestaan, maar kunnen daarnaast ook een grote last zijn. Daar moeten we gewoon realistisch in zijn. Zeker wanneer kinderen puberen, kunnen daar grote zorgen mee gepaard gaan. Het is evident dat kinderen zich dan gaan afzetten tegen hun ouders. Zo kan het zijn dat kinderen keuzes maken waar je als ouder niet achter staat. Ze kunnen bijvoorbeeld aan de drugs gaan, of gedragsmatige problemen krijgen.

Het hoort er allemaal bij, maar daardoor kunnen er wel heel veel hoofdbrekens ontstaan. Deze kopzorgen kun je dan meenemen naar je werk. Dit kan onbewust gebeuren en als resultaat hebben dat je je werk niet goed uitvoert. Je bent namelijk constant afgeleid. Wat als mijn kind nu drugs aan het gebruiken is? Dergelijke doemscenario’s kunnen allemaal door je hoofd spoken. Je bent dan niet gefocust en moet extra moeite doen om je taken te volbrengen.

Zie ook: Parentale burnout: Een burnout door je kinderen

Gezondheidsproblemen

Natuurlijk kan het ook zijn dat je last krijgt van gezondheidsproblemen. Problemen waardoor je nog wel naar het werk kunt, maar waardoor de kwaliteit van je leven danig is aangetast. Dit is natuurlijk een zeer tragisch concept, want je bent niet fit maar zal toch door moeten werken. Het kan echter ook zijn dat een beginnende burn-out gezondheidsproblemen in de hand werkt. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van maagpijn, hoofdpijn of vele andere soorten klachten.

Veel mensen beseffen niet dat mentale problemen en fysieke problemen hand in hand kunnen gaan. Heb je al een tijdje last van gezondheidsproblemen, maar is er geen duidelijk diagnose te stellen? Dit kunnen dan de eerste indicaties zijn van een burn-out. Het is belangrijk dat je dergelijke indicaties zo snel mogelijk opmerkt, om verdere problemen in de toekomst te voorkomen.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Tips om werk en privé gescheiden te houden

Er zijn nu dus enkele problemen benoemd waardoor werk en privé vast kunnen lopen. Maar hoe zorg je ervoor dat je werk en privé gescheiden houdt? Lees hieronder enkele tips.

Geen privézaken meenemen naar werk

Het is belangrijk dat je duidelijk onderscheid kunt maken tussen privézaken en werk gerelateerde zaken. Men stelt wel eens dat je werk niet mee naar huis moet nemen, maar andersom moet je je privé ook niet mee naar werk nemen.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Bedenk dat wanneer de problemen thuis dermate stevig aanwezig zijn dat het je werk beïnvloedt, je leidinggevende en collega’s recht hebben om je te begrijpen. Tevens zal in dit begrip ook een hoop geruststelling zitten.

Anderzijds kan je werk een gezonde afleiding zijn om niet alsmaar over je zorgen te blijven piekeren. Een oplossing voor de lange termijn is dit natuurlijk niet, want het vraagt een extra belasting van je.

Probeer je privéproblemen op te lossen

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het zorgt er wel voor dat je problemen niet steeds groter worden. Door je privéproblemen op te lossen, los je namelijk meerdere problemen op. Je kunt je werk beter doen waardoor je niet op meerdere vlakken tegelijk zorgen hebt.

Een drijfveer om te werken is de voldoening die je kunt hebben na een inspanning op je werk. Doordat je beter kunt focussen met meer energie, heb je dus ook meer voldoening van je werk.

Zeker bij een tijdelijk contract biedt het oplossen van je privéproblemen veel meer zekerheid.

Wanneer je echter niet in staat bent (en dit hoeft niet aan jou te liggen) je problemen op te lossen zodat dit je werk blijft beïnvloeden, doe je er goed aan een professional in te schakelen die je hierbij helpt

Werk als afleiding

Ook kun je je werk als afleiding gebruiken om je privéproblemen tegen te gaan. Misschien heb je wel harstikke leuk werk. Het is niet erg om een bepaalde periode helemaal op te gaan in je werk. Dit kan juist geruststellend werken en ervoor zorgen dat je even niet meer aan je privéproblemen denkt. Kom je er echter niet in je eentje uit? En zorgt werk ook niet voor de noodzakelijke afleiding? Dan is het aan te raden om professionele hulp te zoeken. Bijvoorbeeld een 1 op 1 coaching met ervaren personen. Zij kunnen je dan sneller helpen, aangezien ze precies weten waar de pijnpunten liggen.

Zie ook: Vluchtgedrag: Waarom vluchten in je werk geen oplossing biedt voor je problemen

Verstoorde of zorgwekkende thuissitatie: oorzaak van een burnout?

Gevolgen van een slechte werk privé balans

Kun je werk en privé niet gescheiden houden? Dan kan dit een neerwaartse spiraal in de hand werken. Het één kan het ander dan namelijk versterken en voor je het weet zit je in een zeer diep dal. Door de privéproblemen kan het namelijk zo zijn dat je je moeilijker op je werk kunt concentreren.

Dit heeft dan weer als gevolg dat je je werk moeizamer kunt uitvoeren. En doordat het allemaal stroef verloopt, is de kans groot dat je meer moeite moet doen om je werk af te krijgen. Hierdoor neem je je werkproblemen ook weer mee naar huis. En zo kom je steeds verder in een diep dal te zitten. Een burn-out kan dan een logisch gevolg zijn. Maar een burn-out komt nooit zomaar. Het is daarom belangrijk om op tijd aan de bel te trekken.

Hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans is dat er nog veel op te lossen is.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

angstcultuur werk

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies