Veel zweten door stress en burn-out. Hoe kan dat?
Cookies
Veel zweten door stress en burn-out. Hoe kan dat?
24 oktober 2018 

Veel zweten door stress en burn-out. Hoe kan dat?

Veel zweten bij burnoutAls we zweten, voelen we ons vaak niet op ons gemak. Voornamelijk omdat zweten ook een vervelende geur met zich meebrengt. Denk maar aan een je opwindende eerste date, waarbij je handpalmen bezweet raakten net op het moment waarop die ene speciale persoon naar je hand reikte. Tijdens een sollicitatiegesprek kunnen oksels vochtig worden zodra de eerste vraag op je afgeschoten wordt. Zelfs na een geweldige workout, kan zweet een minder comfortabel gevoel geven.

Toch is dit alles is niks vergeleken met veel zweten bij een burnout. De onaangename geur van zweet komt van de apocriene klieren. De oorzaak van stresszweten is nog steeds niet gevonden, hoewel onderzoekers denken dat het verband houdt met het adrenalinegehalte dat gepaard gaat met een vecht-of vluchtsituatie, die kan dienen als een waarschuwing met een geur afscheidend waarschuwingssignaal.

In dit artikel leggen we uit waardoor veel zweten bij burnout komt. We laten je zien wat de oorzaak is, maar ook wat je aan het vele zweten kunt doen.

Waarom transpireren mensen met een burnout overmatig? Veel zweten burn-out

Zoals reeds gezegd, kan stress ervoor zorgen dat je gaat zweten. Omdat langdurige stress kan leiden tot een burnout, waarbij het stressgevoel gewoon doorgaat en zelfs verergert als de klachten onbehandeld blijven, kan het gebeuren dat je bij een burnout vier tot vijf keer meer als de gemiddelde persoon gaat zweten. Terwijl de symptomen en bijkomende gevolgen al genoeg zijn voor iemand met een burnout, kan de extreme schaamte en de daadwerkelijke functionele beperking van overmatig zweten enorm vervelend zijn. Maar gelukkig zien we een grote verbetering in de aangeboden behandelingen en het bewustzijn van zowel het publiek als medische gemeenschappen. Overmatig zweten is ook niet ongevaarlijk. De reden van overmatig zweten bij een burnout wordt hieronder verder uitgelegd.

Veel zweten is één van de symptomen van burnout

Te veel zweten bij burnout herkennen:

Te veel zweten bij burnout herken je aan meerdere factoren. Wanneer het zweten je te veel wordt, verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Feit is dat niemand het leuk vind om te veel zweten bij burnout.

Te veel zweten bij burnout is te herkennen aan:

  • Regelmatig schone kleren aan moeten trekken. Veelal meerdere keren per dag
  • Jezelf ongemakkelijk voelen door het vele zweten bij burnout
  • Een gevoel hebben dat je helemaal geparkeerd staat
  • Veel zweten bij burnout leidt vaak tot vermijdingsgedrag

Oorzaak van veel zweten bij burnout 

Het hormoon adrenaline

Bijnierafwijkingen kunnen het niveau van geproduceerde catecholamines verhogen. Onder catecholamines valt epinefrine, ook adrenaline genoemd, en norepinephrine, ook wel noradrenaline genoemd. Epinephrine en norepinephrine werken op het sympathische zenuwstelsel. Aandoeningen aan de bijnier kunnen dus de productie van adrenaline verhogen, wat resulteert in overmatig zweten. Het sympathisch zenuwstelsel maakt onderdeel uit van het autonome zenuwstelsel, wat betekent dat je geen sturing hebt op dit zweten: je kunt er niks aan doen.

Meer over adrenaline

Waar komt het zweten vandaan?

In het algemeen verhogen epinefrine en norepinefrine de hartproductie, wat bijdraagt ​​tot de toename van de zweetproductie. Naarmate het hart sneller klopt, gebruikt het lichaam meer zuurstof, waardoor de lichaamswarmte toeneemt. Bovendien verhogen deze bijnierhormonen het metabolisme door de afbraak van vetcellen te stimuleren zodat spieren als energie kunnen worden gebruikt, waardoor ook de lichaamswarmte toeneemt. Het lichaam moet de extra warmte afvoeren door de activering van zweetklieren. Aandoeningen die ervoor zorgen dat de bijnieren ‘uitgeput’ raken, zoals stress en burnout, resulteren in diep zweten.

Gevolgen van overmatig zweten

regelmatig schone kleren burnout

Iedereen zweet als het buiten warm is of als er sportactiviteiten worden gedaan, maar mensen met diepe stress en burnout ervaren overmatig zweten tot het punt dat het vocht letterlijk van hun lichaam kan druipt.

Nachtelijk zweten

Als je bijnieren slecht werken, kun je last krijgen van pijn, een zwak gevoel, moeite met afvallen, menopauze symptomen, artritis en een grote behoefte aan stimulerende middelen om wakker te worden. Cafeïne in koffie, energiedranken, thee en frisdrank brengt de bijnieren ertoe hormonen vrij te geven waardoor je je mentaal wakker voelt. Maar nadat de cafeïne opnieuw is verdwenen, vermindert je gevoel van wakker zijn. Dit is een vicieuze cirkel omdat steeds meer cafeïne nodig is om hetzelfde effect te creëren. Het wordt steeds moeilijker om ’s ochtends wakker te worden en rond 3 uur in de namiddag kan het lijken alsof je een dutje wilt doen. Ook ’s nachts wakker worden door overmatig zweten, is een symptoom van bijnierstress.

Hoeveel zweet is te veel? 

Zweten is een natuurlijke functie van het lichaam. Zweten helpt bij het reguleren van je lichaamstemperatuur. Veranderingen in je lichaamstemperatuur kan ernstig worden, omdat je gedehydrateerd kunt raken en je een hoger dan normaal risico loopt op een hitteberoerte. Om ervoor te zorgen dat het zweet ons afkoelt, moet het in de lucht kunnen verdampen en soms wordt dit bemoeilijkt door de luchtvochtigheid. Het zweten op zich is niet gevaarlijk, maar vochtige omgevingen kunnen wel het risico op een hitteberoerte verhogen.

Een belangrijk aspect van overmatig zweten is zorgen dat je gehydrateerd blijft. Het is belangrijk om zowel het water als de elektrolyten die je uitzweet, te vervangen. Elektrolyten zijn mineralen, waaronder:

  • Kalium
  • Calcium
  • Magnesium

Als je denkt dat je elektrolyten moet vervangen, dan kun je dit door sportdranken te drinken of via supplementen of voedsel in te nemen. Het kan echter moeilijk zijn om te bepalen wanneer je uitgedroogd bent, omdat de symptomen vergelijkbaar kunnen zijn met deze die je al hebt. Het is dan ook belangrijk dat je de symptomen van uitdroging kent, namelijk: duizeligheid, hoofdpijn, donkere urine (kan een sterke geur hebben), niet kunnen plassen, droge mond en neus, gevoel van zwakheid, misselijkheid, overgeven en een huid die niet vlakker wordt als deze wordt samengeknepen en losgelaten.

Bestaat er een remedie voor het overmatig zweten bij een burnout?

Opvliegers door stress

Net als bij warm weer, verhogen pikante voedingsmiddelen je lichaamstemperatuur. De eiwitten in je huid worden geprikkeld, waardoor het zenuwstelsel de afkoeling in gang zet en zweet produceert. Curries en chili, maar ook cafeïne, energiedranken, nicotine en bepaalde geneesmiddelen op recept kunnen de zweetklieren stimuleren. Tevens bevordert ook het benutten van alcohol overvloedig zweten doordat alcohol je hartslag verhoogt en de bloedvaten in je huid te verwijdt. Mensen met een burnout staan onder stress en grijpen meer dan normaal naar cafeïne, alcohol of nicotine om de situatie waarin ze beland zijn draaglijker te maken. Het is dus belangrijk om de oorzaken van de stress (en depressie) aan te pakken. Door het stressgevoel te verminderen, zal je minder naar de ongezonde hulpmiddelen grijpen die je helpen om de dag door te komen.

Sommige artsen schrijven een therapie met hormonen voor om het zweten tijdens het slapen te verminderen, maar andere artsen werken aan behandelingen zonder medicatie. Onderzoek heeft aangetoond dat niet roken, een gezond gewicht behouden en kruiden helpen bij overmatig zweten als gevolg van een burnout.

Zweten: een extra stressfactor

Overmatig zweten kan verlegenheid, schaamte en sociale angst teweegbrengen. Zaken die dus voor nog meer stress zorgen, terwijl je eigenlijk alle ongezonde stress zou moeten wegwerken om je lichaam en jezelf opnieuw in balans te krijgen. De angst in verband met zweet doordrenkte of bevlekte kleding, natte handpalmen, zweetvoeten en een druipend gezicht of hoofdhuid kan ernstig zijn. De impact van het zweten op de kwaliteit van het leven kan zodanig groot zijn, waardoor je je nog meer gaat isoleren. Voor iemand met een burnout is dit dus niet de ideale situatie. Het hoofd zit al overvol, het kost grote moeite om de wereld bij te houden en alle controle over het lichaam lijkt verloren. Als daar dan ook nog eens overmatig zweten bijkomt, is het hek helemaal van de dam. Zweten verstoort namelijk de menselijke communicatie. Daarom verliezen mensen met een burnout nog meer zelfzekerheid.

Raak niet in een isolement!

Mensen met een burnout hebben heel wat moeite om bij te benen met de rest. Stress kan het probleem van zweten in stand blijven houden: als je door stress veel transpireert, kan dit je angst vergroten, want wat als iemand mijn natte oksels opmerkt? Dit geeft nog meer stress waardoor je nog meer kunt gaan zweten en nog meer gaat isoleren. Mensen met een burnout vallen hierdoor sneller ten prooi aan een depressie. Een burnout is een sluwe dief. Het voedt zich met je passie, je energie en je enthousiasme. Het neemt al deze positieve eigenschappen weg en zet ze om in uitputting, frustratie en twijfel aan jezelf. Een burnout is veel meer dan alleen maar een slechte dag hebben, je moe of versleten voelen.

Jezelf schamen door te veel zweten bij burnout transpiratie burnout

Zie het als fietsen. Wanneer alles soepel verloopt, zijn je werk, leven en enthousiasme in evenwicht en voel je je gewaardeerd en volledig betrokken bij je werk. Maar als deze aspecten te vaak en te lang uit de pas zijn gelopen, verlies je uiteindelijk je evenwicht en val je naar beneden. In tegenstelling tot fietsen, kan het met een burnout een stuk moeilijker zijn (en zelfs een echte uitdaging) om terug op de fiets te klauteren en de balans te vinden. Als er zich dan ook nog eens overtollig zweten voordoet, wordt het moment om terug op de fiets te kruipen gehinderd door schaamte.

Maar bovenal voelen mensen met een burnout zich zwak. Een gevoel waar ze zich al heel erg voor schamen. Mensen met een burnout hebben het gevoel dat ze in staat moeten zijn om door te gaan (net als de rest) en hun problemen zelf moeten oplossen. Maar als ze voelen dat ze hier niet toe in staat zijn, voelen ze zich nog erger. Overmatig zweten versterkt alleen maar de negatieve gevoelens die ze al hebben.

 

Veel zweten bij burnout oplossen

Als je merkt dat je bepaalde activiteiten vermijdt, meer dan twee keer per dag je kleding verwisselt of zweetsporen verbergt door meerdere lagen kleding te dragen, ongeacht het klimaat waarin je leeft en het activiteitenniveau, dan moet je zeker overwegen om naar een arts te gaan. Genezing is mogelijk, maar jij moet wel de eerste stap zetten om van jouw burnout af te raken. Zelfs al bestaan er talrijke middelen tegen overmatig zweten, het is belangrijk dat de oorzaak wordt aangepakt. Hoe lang die weg ook mag zijn, ga ervoor!

Het beste kun je aan de slag met het herstellen van burn-out. Laat je hierbij helpen!

Ons motto is:

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Onze aanpak is gebasseerd op doen. Niet zitten en luisteren. We houden ervan je te helpen alles wat je leert in de praktijk te laten toepassen. Niet alleen voor nu, maar ook in de jaren die voor je liggen

Bekijk ons aanbod voor:

 

zweten bij burnout

 

Heb je last van veel zweten bij burnout? Lees dan ook dit:

Je hart volgen. Hoe doe je dat?

Binnenvetten en gevoelens opkroppen

Valkuilen die zorgen voor stress

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).

Door Geda op 26 October 2018

Hoe weet ik het verschil tussen het zweten door stress of door de menopauze.

Reactie plaatsen