Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Personeel en burnout voorkomen

Personeel en burnout voorkomen

Personeel en burnout voorkomen: Hoge werkdruk of veel veranderingen (zoals een reorganisatie) zijn niet direct redenen om een hoger uitvalpercentage onder het personeel te verwachten. Een slechte communicatie of gebrek aan steun wel!

Om een burnout onder medewerkers te voorkomen de volgende tips:

  1. Heb een heldere strategie
  2. Communiceer duidelijk en oprecht
  3. Gebruik de talenten van de medewerker
  4. Plan 10 keer per jaar een persoonlijk gesprek
  5. Zorg voor een herstelperiode na inspanning

1: Heb een heldere strategie

Duidelijkheid geeft rust. Als de strategische context van een bedrijf helder is (waar wil je heen, wat moet daarvoor gebeuren, waarom doe je wat je doet?) weet het personeel waar ze aan toe zijn. Elk personeelslid reageert anders op onduidelijkheid: de een trekt zich terug waarbij de ander juist reageert door zelf de leiding te nemen om op die manier duidelijkheid te verschaffen. Geen enkel geval is wenselijk omdat personeelsleden moeten doen waarvoor ze aangenomen zijn.

Het werkt prettig om te weten waar iedereen over een jaar moet staan. De toekomst is helder, men weet wat er verwacht wordt en welke energie dit kost. Dit geeft rust. In tegenstelling tot een reorganisatie waarbij de toekomst onzeker is en de communicatie vaak matig aanwezig is. Hierdoor wordt een reorganisatie vaak als stressvol ervaren.

2: Communiceer duidelijk en oprecht Personeel en burnout voorkomen

Communiceer duidelijk wat je van iemand verwacht. Uiteraard strookt de communicatie met de strategie van het bedrijf, met daarnaast gespitst op persoonlijke vaardigheden en talenten.

Goede communicatie: ‘Jan, ik zag dat je een zeer actieve werkhouding had de afgelopen week. Het resultaat was dat door jouw harde werk de hele afdeling 5% beter heeft gedraaid dan vorig jaar. We willen deze trend graag doorzetten: hoe kunnen we daar samen voor zorgen’?

Slechte communicatie: ‘Jan, goed gedaan, volgende maand mag ik hetzelfde verwachten he’?

Draai er niet om heen, vertel je medewerkers waar ze aan toe zijn. Vooral bij een slecht nieuws gesprek

3: Gebruik de talenten van een medewerker

Wist je dat een medewerker tot 9 maal zo effectief (Ben Tiggelaar) is als hij doet waar hij goed in is? Denk dan eens de andere kant op: wat gebeurt er met een medewerker als hij niet doet waar hij goed in is? De hoeveelheid stress wordt steeds groter, frustratie neemt toe en de afstand tot het werk groeit. Een burnout ligt dan voor gemotiveerde mensen op de loer.

Mensen die hun talenten kunnen gebruiken zijn meer betrokken, voelen zich minder moe en melden zich minder vaak ziek. Zolang een medewerker zich hierin niet stort en niet weet op te houden, hoef je niet bang te zijn voor een burnout.

4: Plan 10 keer per jaar een gesprek

Jouw medewerker wil weten hoe hij het doet. Eens per jaar een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek zijn niet voldoende. Wees oprecht geïnteresseerd in de persoon. Tijdens dit soort gesprekken komt de persoonlijkheid naar boven en hou je vinger aan de pols hoe het echt met de medewerker gaat.

5: Zorg voor een herstelperiode na een inspanning

Drukke periode gehad? Geef medewerkers de tijd om te herstellen. Dit hoeft niet door ze vrij te geven, maar kan ook door verlichten van werkzaamheden. Net als met sport is herstel net zo belangrijk als de inspanning zelf.

Burnout preventie Burnout preventie

Elk bedrijf ervaart wel eens stress onder de medewerkers. Om ziekteverzuim te voorkomen is het verstandig hier aandacht aan te besteden. Zeker ‘risicoberoepen’ in het onderwijs/ financiële sector en verkoopfuncties doen er goed aan preventief bezig te zijn met stress en burnout.

Bekijk hiervoor het Stress in teams programma

 

Waarschijnlijk interesseert je ook:

Personeel en burnout, (h)erken het op tijd!

Burnout voorkomen. Hoe doe je dat?

Burnout op de werkvloer. EHBBO voor leidinggevenden!

    Comment Section

    0 reacties op “Personeel en burnout voorkomen

    Plaats een reactie


    *