Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Hoe kun je je slaap verbeteren?

Hoe kun je je slaap verbeteren?

Er zijn meerdere factoren die er voor zorgen hoe je nachtrust/ slaap is. Het wordt ook wel slaaphygiëne genoemd. Een goede slaaphygiëne is een leefwijze.

Hoe kun je je slaap verbeteren?

Tip 1:  Bewegen

Kies het juiste moment om te bewegen. Bewegen in de ochtend of in de middag draagt erbij aan dat je slaap krijgt tegen die tijd dat het bedtijd is. Ga je bewegen vlak voor het slapen gaan, dan zal het je belemmeren om makkelijk en goed te slapen.

Tip 2:   Zorg voor ontspanning vlak voor het slapen gaan.

Als je een spannend boek leest of een spannende film bekijkt werkt dit vaak stimulerend. Het is beter om iets ontspannends te lezen. Of luister nog naar wat rustige muziek. Wat vind je van een heerlijk warm bad? Je hersenen kan je op die manier leren dat je dag afgelopen is. Als je eet, werkt of tv kijkt in bed, kan het moeilijker zijn om in slaap te vallen. Heb je een partner? Vraag hem of haar om je te masseren voor meer ontspanning.

Tip 3:   Weet wat je eet of drinkt.

Wat je eet of drinkt voor het slapen gaan heeft een bepaalde werking op hoe goed je inslaapt en doorslaapt. Alcohol maakt slaperig, maar verminderd de kwaliteit van slapen. Koffie, thee, coladrankjes en het eten van chocolade werken stimulerend. Dit kan je dus beter vermijden. Wat goed helpt zijn producten waar serotonine* in zit. Je kunt dan denken aan een stukje mango, handje noten of een banaan.

Tip 4:   Houd je slaapkamer donker, rustig en zo mogelijk koel.

Uit onderzoek is gebleken bij mensen die naast een vliegveld wonen een uur minder kwaliteit slaap hebben. Tijdens het onderzoek, zagen de onderzoekers, dat de hersengolven van die mensen die naast een vliegveld wonen, elke start en landing registreerden! Gebruik eventueel oordopjes als je woont op een plek waar veel geluiden zijn. Of als je in de zomer je raam open hebt staan voor verkoeling.

* Serotonine = serotonine zorgt er voor dat het slaapproces goed verloopt in de hersenen.

 

    Comment Section

    2 reacties op “Hoe kun je je slaap verbeteren?


    Door Lammie op 15 juli 2017

    Mooi artikel. Veel van tips ken ik wel en houd me daar ook aan. Is kamillethee drinken voor je gaat slapen ook niet goed? Nu zit ik even achter de laptop, maar meestal 2 uur voor het slapen gaan staat ie uit en een smart/Ifhone gebruik ik niet. Kijk wel tv en val toch dadelijk in slaap.


    Door Ruud Meulenberg op 24 juli 2017

    Hallo Lammie,

    Ik heb eerlijk gezegd te weinig verstand van kamillethee om hier iets concreets over te zeggen. Een zoektocht op google geeft weer dat je zeer goed gelijk kan hebben.
    In ieder geval is het bij kamillethee natuurlijk zo dat wanneer het niet baat, het ook niet schaadt!

    Plaats een reactie


    *