De rol van HR: Door middel van dit artikel willen we HR adviseurs en HR leden (en andere betrokkenen) helpen het (langdurig) verzuim in een organisatie terug te dringen. Allereerst kan dit door het terugdringen van het directe verzuim, als gevolg van burn-out bijvoorbeeld. Anderzijds kan de oplossing gevonden worden in de preventieve hoek, door het vergroten van het werkgeluk/ werkplezier bijvoorbeeld.

De rol van HR

Iemand die zich bezighoudt met Human Resource werkzaamheden (HR werkzaamheden) houdt zich met name bezig met:

  • Instroom van personeel (werving en selectie)
  • Uitstroom van personeel (ontslag)
  • Functiemanagement (functiebeschrijvingen, functiewaardering)
  • Ontwikkeling van personeel (o.a. functioneringsgesprekken, personeelsbeoordeling, opleidingen, competentiemanagement)
  • Kaderontwikkeling
  • Beloningsbeleid en arbeidsvoorwaardenbeleid
  • Arbeidsomstandigheden
  • Verzuimbegeleiding en gezondheidsbeleid

(bron: wikipedia)

Uiteraard zullen we ons in dit artikel met name bezighouden met het laatste punt (verzuimbegeleiding)

Een werknemer die langdurig verzuimt

Om een geschikte ‘live situatie’ te laten zien, openen we graag met het voorbeeld zien van Frank:

 Alweer laat thuis van werk. Ik kan niet zeggen dat het me verrast, het is eerder regel dan uitzondering geworden. Lange werkdagen. Ik weet dat ik het aankan, want ik ben toch zeker niet bang om hard te werken? Maar door pas zo laat thuis te komen, slaap ik slecht en weinig. 

Het geeft me niet genoeg energie om de volgende dag weer goed uitgerust op werk te verschijnen. Ook al ben ik moe, ik doe echt mijn best. Mijn leidinggevende lijkt echter alleen problemen te zien en voert de werkdruk steeds verder op. Het gevoel van onderwaardering heeft negatief effect op mijn capaciteit en soms lijkt het wel of ik incapabel ben om ook maar iets van werk te kunnen verzetten. – Frank

Of de aanklachten nu terecht zijn of niet. Veel werknemers hebben zo nu en dan het gevoel dat ze niet gewaardeerd worden op werk. Mismanagement kan een factor zijn voor een langdurig verzuim maar is zelden de hoofdoorzaak.

Een medewerker kan echter te kampen hebben met hoge werkdruk, lange werkdagen en negatieve gevoelens en durft dit misschien niet ter sprake te brengen. Tel deze factoren bij elkaar op en je hebt aardig wat ingrediënten bij elkaar om langdurig te verzuimen. Een grote reden hiervan is stress, of burn-out

rol van HR bij het voorkomen van langdurig verzuim

De rol van HR bij burn-out

Wanneer iemand bijvoorbeeld een burn-out heeft kosten zelfs de kleine dingen in het leven ontzettend veel inspanning, waar je gewoonweg de energie niet meer voor hebt. Het innerlijke stemmetje dat je rust voorschreef is te lang genegeerd en nu weigert je lichaam en geest dienst. Bij jou als HR/ P&O-er ligt de taak als mediator tussen de werkgever, werknemer en bedrijfsarts. Door belangenverstrengelingen, kan dit een behoorlijk pittige taak zijn. Hoe pak je zoiets nou eigenlijk aan?

Begrijp dat degene met burn-out niet stabiel is op het moment. De persoon in kwestie heeft waarschijnlijk niet alleen gebrek aan werklust gekregen, maar ook gebrek aan levenslust. Een burn-out kan leiden tot neerslachtigheid, angst- en paniekklachten, en het simpelweg niet kunnen genieten van dingen waar normaal gesproken veel vreugde uit werd gehaald. Het is dus belangrijk dat dit bespreekbaar wordt gemaakt. Niet alleen met de leidinggevende, maar ook met naaste collega’s.

Wanneer wij als mensen ergens weinig van af weten ontstaat er onbegrip. Door onbegrip zouden de klachten van de werknemer kunnen worden gebagatelliseerd. ’We hebben allemaal wel eens last van stress. Neem een weekje vrij en je kan er weer tegenaan’, zou de gedachte kunnen zijn van de werkgever maar ook van de omringende collega’s. Een burn-out is echter geen griepje, dat binnen een week over is. Hierom is het dus belangrijk om kennis te delen wat een burn-out nu precies inhoudt. Het is geen onwil van de kant van de werknemer. Meestal zijn het juist de werknemers die veel hart voor de zaak hebben, en die zich ten volle in een project storten. Degenen die teveel hooi op hun vork nemen en eindigen met een burn-out. De werknemer wil wel, maar het gaat gewoon even niet meer.

Gratis e-book:
zo herken je
een burn-out
(Inclusief checklist)

Voorkom dat je energiereserves definitief leeg raken en je in een ernstige burn-out belandt met alle gevolgen van dien. Met dit e-book leer je de symptomen tijdig herkennen.

e-book-symptomen-burnout

Een werknemer zo snel mogelijk weer terug?

Help zowel de werkgever als de werknemer inzien dat een burn-out te boven komen tijd kost. De overspannen collega kampt hoogstwaarschijnlijk al met een zeker schuldgevoel door lang van werk weg te blijven. Een gevoel van machteloosheid, omdat hij of zij zelf ook graag meer zou willen doen, maar er de energie niet voor heeft. Een opgejaagd gevoel, omdat door al de zorgen en het piekeren het helingsproces alleen maar verder gestremd wordt. Natuurlijk is het wel fijn als de werkgever meedenkt en zo kan helpen om het helingsproces in goede banen te leiden.

Laat de werkgever bijvoorbeeld vragen wat de werknemer leuk vindt om te doen, zodat deze klusjes dan door hem of haar gedaan kunnen worden. Hierdoor zal het werk snel weer meer plezier geven. Als de werknemer normaal gesproken veel verantwoordelijkheden heeft op het werk, geef hem of haar dan iets leuks te doen waar geen haast of werkdruk bij om de hoek komt kijken. Bij een traject samenstellen is vertrouwen essentieel. Help de werkgever in te zien dat de werknemer waarschijnlijk hetzelfde doel heeft als hem of haar, namelijk: zo snel mogelijk weer gezond worden en mee kunnen komen in het bedrijf. De werknemer mag niet opgejut worden. Laat deze zijn of haar eigen tempo bepalen.

De medewerker vertrouwen geven

in plaats van zelf het traject samen te willen stellen als werkgever zijnde, is het goed te adviseren de werknemer zelf een traject te laten bepalen in samenwerking met de bedrijfsarts, om dit dan vervolgens weer terug te koppelen naar de werkgever. Op deze manier laat de werkgever zien dat hij de medewerker vertrouwt. Deze voelt zich op zijn of haar beurt waarschijnlijk meer op zijn gemak en voelt hopelijk een sprankje zelfvertrouwen en eigenwaarde terugkomen.

Help ook de werknemer met een burn-out meer vertrouwen te krijgen in de werkgever. Opnieuw: communicatie is hier de sleutel. Wanneer je werkgever zijn oprechte vertrouwen en waardering uitspreekt tegen de werknemer, en laat weten dat de werknemer waardevol is voor het bedrijf, zal de werknemer geen reden tot angst hebben om, zodra deze uit de ziektewet is, meteen ontslagen te worden. Om deze angst te voorkomen is oprechte interesse van belang. Let op: deze angst is zeer reëel en vaak aanwezig!

Regelmatig contact en vragen hoe het gaat

Dit hoeft in de eerste instantie niet op kantoor te zijn. Stel aan de werkgever voor of hij de overspannen werknemer misschien ergens anders zou kunnen ontmoeten, zoals een restaurant, of thuis. Dit kan het voor de werknemer makkelijker maken om over het probleem te praten. Wanneer de werknemer meteen naar kantoor geroepen wordt voor een gesprek, kan dit extra druk geven. Dit is namelijk de plek waar de ellende begon. Er heerst waarschijnlijk voor de werknemer een soort prestatiedruk waar hij of zij niet tegen opgewassen is. Ook kan er snel het gevoel ontstaan door op kantoor af te spreken dat er meer wordt verwacht dan de persoon in kwestie op dat moment aankan.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Laat de medewerker de kant van de leidinggevende zien

Tegelijkertijd is het belangrijk om te beseffen dat de leidinggevende ook voor een moeilijke situatie is komen te staan. De medewerker met een burn-out heeft waarschijnlijk veel voor het bedrijf gedaan, en zal gemist worden op de werkvloer. Het kan dus moeilijk zijn voor de leidinggevende om in deze situatie geduldig en begripvol te zijn. Er zou hierdoor zelfs een bepaalde wrok kunnen ontstaan. Gedachtes als: ‘ik wil ook wel zo’n lange doorbetaalde vakantie’ of ‘hoe kan het dan dat hij wel energie heeft om een terrasje te pakken’, zouden door het hoofd kunnen gaan spoken.

Goede communicatie is hier dus belangrijk. Houd dit met je rol als mediator in gedachte en wees dus niet alleen begripvol en geduldig jegens de medewerker, maar ook naar de werkgever toe.

Communicatie na een verzuim

Wanneer een medewerker hersteld is van burn-out zijn, help hem of haar dan om niet te hard van stapel te lopen. Ook de werkgever moet begrijpen dat er wat dingen zullen moeten veranderen. Anders is een nieuwe burn-out geen onwaarschijnlijkheid. Hamer er op bij beide partijen dat communicatie nog steeds belangrijk is. De werknemer moet zijn grenzen tijdig aan kunnen geven. Ook is het beter om eigen zwaktes toe te geven in plaats van deze proberen te overcompenseren en hij of zij moet leren om hulp te durven vragen.

De werkgever doet er goed aan aandacht te blijven besteden aan de medewerker, door zo nu en dan te vragen hoe het gaat. Je kunt de tip geven, om ook wat informelere gesprekken aan te gaan. Wanneer de werkgever hier het voortouw in neemt, zal de werknemer zich hoogstwaarschijnlijk vrijer voelen zich te uiten.

rol van HR bij het voorkomen van langdurig verzuim

Voorkomen van een burn-out bij medewerkers

Hoewel sommige mensen gevoeliger zijn voor burn-out raken dan anderen, zou het iedereen kunnen overkomen. Ook is het niet altijd mogelijk om een medewerker te behoeden voor een burn-out. Help daarom de werkgever dit bespreekbaar te maken en tijdig de eerste fasen van een burn-out te herkennen. Het is belangrijk dat er een veilige, goede sfeer is op de werkvloer/ Dit kan al door simpele dingen bereikt worden. Bijvoorbeeld een koffie-automaat en een schoon en opgeruimd kantoor. Zorg voor open communicatie. Laat de werkgever inzien hoe belangrijk het is zijn of haar werknemers zo goed mogelijk te helpen, te luisteren naar hun suggesties en ze hier ook naar te vragen.

Zo blijft of wordt de relatie tussen werkgever en werknemer laagdrempeliger. Hierdoor is er meer vertrouwen en meer ruimte om grenzen aan te geven, of problemen bespreekbaar te maken waar tegenaan gelopen wordt. Zorg dus voor een veilige sfeer waar over burn-out gepraat kan worden. Zoals eerder genoemd zijn het vaak voornamelijk de harde werkers die zich sterk betrokken voelen bij hun werk, degenen die burn-out raken.

Help de medewerker te werken aan bepaalde punten. Bijvoorbeeld ‘nee’ leren zeggen, wanneer ergens geen tijd voor is of wanneer iets te zwaar is. Help de medewerker ook los te leren laten. Stel bijvoorbeeld voor dat de medewerker zijn telefoon of laptop na 19:00 uitzet, zodat hij of zij thuis niet stiekem nog even mailtjes gaat beantwoorden en de druk voelt om altijd beschikbaar te zijn voor werk. Laat hem of haar echt de tijd nemen om uit te rusten. Immers: morgen weer een dag!

Burnoutbegeleiding werkgevers en werknemers

Wie zijn wij?

Meulenberg Training en Coaching ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burn-out kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiële leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen). Wil je  je dat we met je meedenken? In een meedenksessie denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *