Page content

Kernkwadranten: wat zijn het en hoe kun je ze toepassen in de praktijk?

Kernkwadranten: wat zijn het en hoe kun je ze toepassen in de praktijk?

Haal het beste uit je werknemers en zorg voor een optimale balans op de werkvloer tussen kracht en uitdaging. Doormiddel van de handige kernkwadraten kun je ervoor zorgen dat je jouw werknemers nog beter leert kennen en kun je problemen op de werkvloer voorkomen.

De methode biedt het ideale hulpmiddel om jezelf en je team beter te leren kennen en helpt je om bepaald gedrag realistischer in te zien en hier beter mee om te kunnen gaan. Door het beheersen van kernkwadraten kun je stress en burn out klachten voorkomen en draag je bij aan een goede werksfeer en samenwerking binnen je team.

Kom meer te weten over kernkwadranten en leer hoe je vervorming van kernkwaliteiten kunt voorkomen. Om meer te leren over kernkwadraten komen eerst een aantal belangrijke begrippen aan bod, namelijk kernkwaliteiten, uitdagingen en valkuilen. Ook leer je in deze blog meer over de sterke en zwakke punten van werknemers en hoe je het kernkwadrantensysteem kunt gebruiken op een zorgvuldige manier.

Inzet kernkwadranten in organisatie: valkuilen, allergien, uitdagingen en valkuilen werknemers

Wat zijn kernkwaliteiten, uitdagingen, allergieën en valkuilen?

We gaan iets dieper in op de kernkwaliteiten en de uitdagingen, allergieën en valkuilen.

Kwaliteiten

Kernkwaliteiten zijn in wezen de kern van eigenschappen die tot een persoon behoren en maken deel uit van zijn of haar persoonlijkheid. Eigenschappen die je bezit vanaf je geboorte en niet krijgt aangeleerd. Het zijn specifieke kenmerken wat iemand tot een bepaalde persoon maakt, zoals bijvoorbeeld zorgzaamheid, flexibiliteit of daadkracht.

Deze kernkwaliteiten hebben invloed op het dagelijks leven, op je relaties, je werk prestaties en je algemene visie op het leven. Aan kernkwaliteiten zijn uitdagingen en valkuilen verbonden die je uiteindelijke kwaliteiten weer beïnvloeden.

Valkuilen

Valkuilen zijn de schaduwkanten van de kernkwaliteiten en wordt ook wel gezien als het ‘teveel van het goede’ hebben. Dit houdt bijvoorbeeld in dat iemand die als kernkwaliteit ‘zorgzaamheid’ heeft, een grote kans heeft op een vuilkuil als ‘bemoeizuchtigheid’. Het is in wezen de kans dat je jouw sterke kant vergroot tot een negatieve eigenschap doordat je doorschiet in je eigen kernkwaliteit.

Uitdagingen

Uitdagingen zijn de positief tegenovergestelde kant van de valkuil, en bieden een zekere oplossing voor de schaduwkant van de kernkwaliteit. In het geval van bemoeizuchtigheid bijvoorbeeld, kan een uitdaging zijn om te leren loslaten. Het zijn dus in wezen mogelijkheden waar je jezelf op kunt afstemmen.

Op de werkvloer is het van belang dat je deze uitdagingen in kaart brengt en dat je op de hoogte bent van eventuele uitdagingen van collega’s en werknemers zodat je hierin wellicht ondersteuning kunt bieden.

Allergie

Dan ten slotte het begrip ‘allergie’. De allergie heeft net als de uitdaging en de valkuil betrekking op je kernkwaliteit. Het is de actie waarmee je uit de valkuil komt en een reactie op je uitdaging. Net als de valkuil is de allergie een ‘te veel van het goede’ reactie.

Hoe vaker je jezelf confronteert met de uitdaging, hoe groter de kans dat je doorschiet en kans hebt op een allergie. Het is dus in wezen een overreactie waarmee je jouw zwakte te veel corrigeert. Hiermee verhoog je de kans weer op het terugvallen in je valkuil waardoor je in een visuele cirkel terecht komt.

Inzet kernkwadranten in organisatie: valkuilen, allergien, uitdagingen en valkuilen werknemers

Wat zijn kernkwadranten?

Nu je weet wat kernkwaliteiten, uitdagingen, allergieën en valkuilen zijn, heb je wellicht een indruk van wat kernkwadranten kunnen zijn. Kernkwadranten zijn een soort hulpmiddel om kernkwaliteiten en uitdagingen bij jezelf en bij wellicht anderen te ontdekken, en een hulpmiddel om te ontdekken waar jouw allergieën zitten en waar andere wellicht allergisch voor zijn. Kernkwadranten bouw je dus vanuit vier hoeken op: de kernkwaliteit, de valkuil, de uitdaging, en de allergie.

Het kernkwadranten systeem is ooit bedacht door managementcoach Daniel Ofman en worden daarom ook wel de Ofman kernkwadranten genoemd. Het model is ideaal voor het in kaart brengen van de verschillende eigenschappen binnen jouw team en helpt bij het verbeteren en beter leren begrijpen van samenwerking binnen het bedrijf. De methode van Ofman wordt al jaren toegepast in de praktijd en heeft bij veel bedrijven, verenigingen of teams voor meer transparantie en een betere sfeer gezorgd. Het zorgt voor meer onderling begrip en draagt bij aan een betere samenwerking.

Kernkwadranten in een team

De kernkwadranten spelen een zeer belangrijke rol binnen een team. Zo kunnen teamleden elkaars gedrag beter begrijpen door beter op de hoogte te zijn van elkaars valkuilen en allergieën. Medewerkers kunnen elkaar beter helpen en elkaar leren aanvullen wanneer dit nodig is. Ook kan het conflicten op de werkvloer voorkomen en zorgen voor beter overleg en saamhorigheid.

Daarnaast worden kernkwadraten gebruikt bij de persoonlijke ontwikkeling van werknemers. Zo kun je bijvoorbeeld precies in kaart brengen waar een werknemer aan wil werken en kun je de eventuele risico’s (de valkuilen en allergieën) daarvoor in kaart brengen om zo een vervelende visuele cirkel of klachten te voorkomen.

De kernkwadranten kunnen op elk punt worden gestart. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met het in kaart brengen van valkuilen of kun je kijken naar eventuele aanwezige allergieën bij werknemers.

Zie ook: Verschillende persoonlijkheden op de werkvloer: Hoe goed ken jij je werknemers?

Inzet kernkwadranten in organisatie: valkuilen, allergien, uitdagingen en valkuilen werknemers

Wat is het effect van kernkwadranten op stress en burn out?

Kernkwadranten komen met name tot uiting op de werkvloer. Op het werk hebben we namelijk vaak te maken met lastige situaties, persoonlijke ontwikkeling en vele verschillende uitdagingen. Ook werk je vaak samen binnen een team waar diverse spanningen kunnen oplopen. Kernkwadraten kunnen hierin een rol spelen. Ook binnen een team kunnen diverse kernkwadranten namelijk een betekenis bieden en zijn ze door elke medewerker en werkgever te gebruiken.

Binnen een team kunnen kernkwaliteiten veel informatie geven over onderliggende samenwerking en communicatie. Zo zijn er bijvoorbeeld bepaalde mensen die beter werken door motivatie en andere werken liever zelfstandig en zonder al te veel sturing. Een optimale balans en een goed afgestemd team, weet van elke werknemer de kerkkwaliteiten te benutten en elkaars valkuilen te voorkomen.

Als teamleider of werknemer is het dan ook belangrijk dat je de kwaliteiten van jouw werknemers en collega’s leert herkennen en hierop leert inspelen. Door van andere de kernkwaliteiten beter te kennen, kun je eventueel stres voorkomen en op lange termijn klachten zoals burn out vermeiden.

Het inzetten en in kaart brengen van kernkwadranten kan ook tot een negatief effect zorgen. Wanneer je als werknemer te veel bezig bent met het sturen en voorkomen van valkuilen en allergieën, kan dit tot veel stress zorgen bij een werknemer. De werknemer ervaart dan een continue prestatiedrang en kan daardoor niet voldoende presteren.

Wanneer een werknemer voortdurend deze stress voelt, kan dit op lange termijn leiden tot een burn out of burn out klachten.

Kernkwadrant voorbeeld: stress

Stress is een kernkwadrant die met name zichtbaar wordt wanneer en persoon vaak geneigd is om onder stress te presteren of onder druk te reageren. Dit kan in de eerste instantie (als kernkwaliteit) zorgen voor een optimale prestatie en je werknemer zal het onderste uit de kan willen halen voor de onderneming.

Echter, zonder de juiste begeleiding, of door te veel druk, kan deze kernkwaliteit doorschieten in een valkuil of zelfs allergie waardoor de werknemer negatieve eigenschappen vertoont op de werkvloer, zoals irritaties, roekeloosheid of zelfs paniek. Dit kan op de lange termijn zorgen voor een negatieve werkprestatie en tot persoonlijke klachten zoals een burn out.

Zie ook: Stress herkennen bij werknemers. Waar moet je op letten?

Inzet kernkwadranten in organisatie: valkuilen, allergien, uitdagingen en valkuilen werknemers

Sterke en zwakke punten van een werknemer

Elke werknemer heeft zo zijn of haar sterke en zwakke plekken. Door hier meer over te weten te komen kun je als werknemer hier beter op in spelen. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld vaak erg flexibel is, kan een eventuele valkuil zijn dat hij of zij wat vaker wispelturig kan zijn. Een goede uitdaging voor deze werknemer kan dan zijn om meer ordenend te zijn en meer ritme aan te brengen.

Om dit niet tot een allergie zoals starheid te laten escaleren is het van belang dat je de kernkwadraten goed in de gaten houdt. Door voortdurend op de uitdagingen en kernkwaliteiten te focussen en daarmee de valkuilen en allergieën helpt voorkomen, haal je het beste bij je werknemers naar boven.

Wanneer een werknemer bepaalde zwakke punten vertoont, is het van belang om hier zorgvuldig mee om te gaan. Een goede kernkwaliteit van je werknemer zoals discipline, kan onder de verkeerde omstandigheden, zomaar leiden tot neurotisch gedrag als valkuil. De uitdaging voor deze collega is dan om meer los te laten en hierdoor minder stress te ervaren. Voorkom in dit geval de allergie van los laten, namelijk ongedisciplineerd gedrag en stel grenzen aan de uitdaging.

Niet naar de valkuil of allergie!

Probeer de juiste sturing te bieden en voorkom een eventuele valkuil of allergie. Dit kun je doen door bepaalde taken door andere werknemers te laten uitvoeren of te werken aan een persoonlijke uitdaging voor deze werknemer. Wat de kernkwaliteiten ook zijn, met de juiste sturing en begrip, kunnen elke kanten optimaal benut worden en zorg je ervoor dat jouw werknemers het beste in zichzelf naar boven kunnen halen.

Probeer om gebalanceerd om te gaan met sterke en zwakke eigenschappen. Dit houdt in dat je werknemers niet overbelast met een bepaalde eigenschap. Door werknemers voortdurend te confronteren met een bepaald kernkwadrant, kan de werknemer veel stress ervaren waardoor hij of zij haar werkzaamheden niet optimaal kan uitvoeren.

Hulp bij het verminderen van stress en het toepassen van kernkwadraten

De juiste steun bieden bij het realiseren van uitdagingen en het omsturen van valkuilen en allergieën is geen eenvoudige klus. Het vergt wederzijds vertrouwen, doorzettingsvermogen en toewijding.

Echter, wanneer je ervoor zorgt dat je werknemers het beste uit zichzelf kunnen halen en kernkwaliteiten niet worden omgezet naar een valkuil of allergie, kun je helpen bij het stress verminderen van je werknemers en het verbeteren van de algemene prestatie op de werkvloer.

Ook helpt het kernkwadraten systeem bij het in kaart brengen van je eigen kwaliteiten, om zo te zorgen voor meer zekerheid op de werkvloer en een betere zelfbescherming.

Let erop dat je een valkuil of allergie niet te veel probeert te vermijden. Door alsmaar op de kernkwaliteiten te focussen gaat er veel energie verloren wat kan zorgen voor meer stress op de werkvloer. Wacht daarom niet langer en start met het in kaart brengen van zo veel mogelijk kernkwadraten en leer hoe je kracht en uitdaging kunt combineren.

Wil je meer leren over de beste technieken en methode om zorgvuldig om te gaan met kernkwadraten? Schrijf je dan in voor onze training en leer hoe je op een zorgvuldige en gecontroleerde manier om kunt gaan met valkuilen, uitdagingen, allergieën en kernkwaliteiten. Ga de uitdaging aan individueel, of met je gehele team en draag bij aan een fijne sfeer op de werkvloer en het verminderen van overmatig stress en burn out klachten.

Verstoorde werkrelatie werknemer

Wie zijn wij?

Meulenberg Training en Coaching ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burn-out kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiële leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wij verzorgen:

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen). Wil je  je dat we met je meedenken? In een meedenksessie denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.

Meedenksessie aanvragen

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Comment Section

0 reacties op “Kernkwadranten: wat zijn het en hoe kun je ze toepassen in de praktijk?

Plaats een reactie


*