Page content

Onzekerheid bij werknemers: Een werknemer helpen zekerder te worden

Onzekerheid bij werknemers: Een werknemer helpen zekerder te worden

Onzekerheid bij medewerkers: Onzekerheid vormt voor velen een belemmering op het werk. Door onzekerheid durven medewerkers geen vragen te stellen, worden er verkeerde of geen prioriteiten gesteld. Bovendien wordt er veel uitgesteld en worden er afspraken niet nagekomen. Kortom: onzekerheid heeft een negatieve invloed op de daadkracht en assertiviteit van medewerkers. Daarnaast staat onzekerheid presteren en persoonlijke groei in de weg. Je kunt als leidinggevende een bijdrage leveren, zodat medewerkers hun onzekerheid kunnen overwinnen. Hoe?

Onzekerheid bij een werknemer herkennen

Het begint bij het herkennen van een onzekere werknemer als leidinggevende. Onzekerheid ligt niet altijd aan de oppervlakte van het gedrag. Het kan goed zijn dat een medewerker bepaald gedrag compenseert door juist zeer assertief, tot zelfs agressief gedrag. De onzekere werknemer is dus niet altijd de werknemer die stil in een hoekje zit en niet assertief is.

Een onzekere werknemer:

  • Bijt vaak snel van zich af
  • Laat zich weinig zeggen
  • Kan slecht met kritiek omgaan
  • Komt weinig voor een eigen mening op
  • Vertoont vaak ‘pleasegedrag
  • Wil graag alles goed doen

Onzekerheid bij werknemers

Bewustwording

Om medewerkers te leren omgaan met hun eigen onzekerheden, moet je ze eerst helpen zich bewust te worden van die onzekerheden. Het is zaak dat medewerkers zich bewust zijn van de momenten dat ze onzeker zijn. Bewustwording is de eerste stap in het overwinnen van onzekerheid. Als leidinggevende is het de kunst om onzekerheid en de gevolgen daarvan op zo’n manier aan de orde te brengen dat het niet verwijtend overkomt. Vraag dus niet: ‘Waarom heb je de opdracht niet geleverd?’, ‘Ben je onzeker over je werk?’ of ‘Waarom heb je dat niet gevraagd?’. De medewerker zal zich in zo’n geval proberen te verdedigen om zichzelf te verantwoorden en zal ontkennen dat hij onzeker is.

Het is daarom beter om bijvoorbeeld in een evaluatiegesprek na een project vragen te stellen over een specifieke situatie en het gedrag dat de medewerker op dat moment vertoonde. Zo krijgt hij inzicht in het effect van zijn onzekerheden. Maar hou daarbij vooral in gedachten dat je niet wilt veroordelen maar juist wilt begrijpen op welke manier bepaald gedrag tot stand komt.

Onzekerheid op verschillende gebieden

De onzekerheid van een medewerker kan door verschillende dingen veroorzaakt worden. Ten eerste kan het zijn dat zijn onzekerheid wordt veroorzaakt door andere personen. De medewerker maakt zich erg druk om wat anderen van hem denken. Tijdens werkoverleg durft hij zijn mening niet te geven uit angst om iets doms te zeggen en in plaats van vragen te stellen, zoekt hij het liever eerst zelf uit. Deze onzekerheid wordt vaak versterkt door de uitstraling, het kennisniveau of de functie van de andere persoon.

  • Als leidinggevende zou je medewerkers kunnen helpen deze onzekerheid te doorbreken door niet terughoudend te zijn in het geven van complimentjes als werk goed wordt uitgevoerd. Een andere geschikte optie is alle medewerkers ervan te verzekeren dat hun werk waardevol is. De medewerker voelt zich zodoende gehoord en gezien.
  • Ten tweede kan onzekerheid veroorzaakt worden door situaties die zich op de werkvloer voordoen. Een medewerker kan zich bijvoorbeeld zorgen maken over de economische situatie en of hij zijn baan zal behouden.
  • En ten derde kan onzekerheid veroorzaakt worden door de taken die de medewerker moet uitvoeren.

Onzekerheid bij werknemers

Onzekerheid bij medewerkers oplossen

Als leidinggevende is het belangrijk om te kijken of deze onzekerheid wordt veroorzaakt door een gebrek aan kennis of techniek of dat er een andere onderliggende oorzaak is. De medewerker accepteert misschien alle taken uit angst voor afwijzing, maar zal daardoor minder productief zijn. Probeer er daarom voor te zorgen dat elke medewerker werk kan uitvoeren dat bij hem past en waar zijn kwaliteiten kunnen worden ingezet. Medewerkers zullen zelfverzekerder zijn als ze werk kunnen uitvoeren waar ze goed in zijn en waarvoor ze gewaardeerd worden. Maar misschien wil je toch dat bepaalde taken door die ene medewerker worden uitgevoerd, zodat hij zijn vaardigheden kan uitbreiden. Geef hem in dat geval ook de ruimte om te leren en geef hem als het ware toestemming om fouten te maken.

Het is van groot belang dat medewerker goed leren omgaan met hun onzekerheden. Het is een grote meerwaarde voor je organisatie of bedrijf om zelfverzekerde medewerkers te hebben. Zelfverzekerde medewerker zijn niet alleen productiever, maar ook daadkrachtiger en assertiever. Ze ervaren daardoor minder stress en lopen minder risico op een burn-out en ander ziekteverzuim

Verstoorde werkrelatie werknemer

Wie zijn wij?

Meulenberg Training en Coaching ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burn-out kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiële leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wij verzorgen:

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen). Wil je  je dat we met je meedenken? In een meedenksessie denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.

Meedenksessie aanvragen

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Comment Section

0 reacties op “Onzekerheid bij werknemers: Een werknemer helpen zekerder te worden

Plaats een reactie


*