Cookies
Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Competitieve medewerker begeleiden

Heb je competitieve medewerkers in jouw team of op de werkvloer en wil je deze medewerkers op de juiste wijze begeleiden? Elke medewerker kan een burn-out krijgen. Toch is de een er vatbaarder voor dan de ander. Vooral medewerkers die perfectionistisch zijn, een hoge arbeidsmoraal hebben, zich volledig willen inzetten en moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, lopen meer risico op een burn-out.

Misschien zie je je medewerkers allemaal het liefst super gemotiveerd om de beste resultaten te behalen en uitmuntend te zijn in hun werk. Maar ook obsessief competitief gedrag kan tot meer stress en zelfs een burn-out leiden.

Hoe voorkom je dat je nu juist die fijne, hardwerkende medewerker kwijtraakt?

Competitieve medewerker

Competitief gedrag en burn-out

In een competitieve omgeving wil een medewerker altijd net iets meer of net iets beter presteren dan de ander. Dat terwijl medewerkers op het werk al constant met stress te maken hebben, omdat het werk nooit echt af is. Als de deadline gehaald is, volgt er meteen een nieuwe.

Een medewerker die daarbij graag meer status wil vergaren of angst heeft zijn baan te behouden wordt al gauw competitief. Een kenmerk van een competitieve medewerker is dat hij sneller en beter wil zijn dan de rest. Daardoor komen er meer stressprikkels bij hem binnen. Het werk is niet alleen nooit af, maar hij moet ook nog eens beter presteren dan zijn collega’s.

Zie ook: stresssignalen herkennen bij medewerkers

Gevaren van competitieve omgeving

Een competitieve medewerker heeft met verschillende valkuilen te maken. Het kan zijn dat hij zoveel belang hecht aan een opdracht en het resultaat dat hij niet goed rekening houdt met de persoonlijke wensen van anderen. Hij kan erop staan dat de dingen op zijn manier worden gedaan en kan van anderen gaan verwachten dat ze net zo hard werken als hij. Hierdoor kan hij in conflict komen met zijn collega’s.

Door zijn competitieve houding kan hij ook arrogant en oppervlakkig overkomen. Als hij alleen maar bezig is met successen behalen en presteren, kan hij zichzelf in het werk verliezen en het contact met zijn omgeving kwijtraken. Hij zal niet snel zijn onzekerheid en onrust willen toegeven. Hij stelt zich niet graag kwetsbaar op en zal het niet snel laten merken als hij zich vanbinnen eenzaam of ongelukkig voelt. Voor je mentale gezondheid doet competitie dus meer kwaad dan goed. Bij velen ondermijnt deze hun zelfwaardering.

Competitieve medewerker

Ermee omgaan op het werk

Het is voor een competitieve medewerker belangrijk dat de werkomgeving goed georganiseerd is met duidelijk omschreven doelen en dat de doelen een uitdaging voor hem zijn. Geef hem de mogelijkheid om te groeien en om promotie te maken en beloon zijn successen.

Beperk hem niet door allerlei regeltjes op te leggen, maar rem hem wel af wanneer hij geneigd is te snel te werken. Stel ook grenzen aan de hoeveelheid werk die hij verricht om stress en een burn-out te voorkomen.

Je zult blij zijn met competitieve medewerkers, omdat ze zich richten op succes en het harde werkers zijn. Het is de kunst voor jou als leidinggevende om het juiste werkklimaat te scheppen waar de positieve eigenschappen van een competitieve medewerker naar voren komen en waar aandacht is voor de gevaren.

Onze diensten

Blijf je bij de pakken neerzitten, of ga je je huidige situatie gebruiken om een beter leven op te bouwen na de burnout?

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Wij kunnen jou helpen en bieden je verschillende diensten aan.

Gerelateerd

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. EIgenaar en oprichter van de club. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Mijn persoonlijke specialisatie is ondernemers. Ik wens daar ook het goede voorbeeld in te geven: Ik werk 3,5e dag per week, ik sport, heb een gezin en maak plezier. Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken

Comment Section

0 reacties op “Competitieve medewerker begeleiden

Plaats een reactie


*