Delegeren en loslaten van medewerkers. Minder stress als leidinggevende
Delegeren en loslaten van medewerkers

Delegeren en loslaten van medewerkers

Delegeren en loslaten van medewerkers: Voel je je als leidinggevende overweldigd door de hoeveelheid werk? Ben je overwerkt en begin je het overzicht te verliezen? Delegeren is niet alleen belangrijk om tijd te kunnen besparen, maar het laat ook zien dat je vertrouwen hebt in je medewerkers als je ze bepaalde taken laat uitvoeren. Maar misschien twijfel je om je werk uit handen te geven. Het is nu eenmaal sneller en makkelijker om het werk zelf te doen. Of je weet gewoonweg niet aan wie je die taak kunt toevertrouwen. Bovendien zijn al je medewerkers al zo druk. Je kunt zo veel redenen bedenken om niet te delegeren en het zijn ook nog eens goede redenen. Maar wegen deze redenen op tegen de voordelen van delegeren? Of zou je zelfs op zo’n manier kunnen delegeren dat de tegenargumenten wegvallen?

Waarom delegeren Stress bij managers

Allereerst is delegeren goed voor jezelf en je eigen functioneren als leidinggevende. Door te leren delegeren, zul je een hoop tijd kunnen besparen. Je zult meer toekomen aan je kerntaken. Bovendien verlaag je het risico overspannen te raken door de hoeveelheid werk. Daarnaast kan delegeren een positieve invloed op je medewerkers hebben. Je laat zien dat je vertrouwen in ze hebt. Je geeft medewerkers meer verantwoordelijkheid en ze krijgen de kans om zich te ontwikkelen en nieuwe vaardigheden te leren. Maar je wilt daarbij wel voorkomen dat je vervolgens wakker ligt over de uitvoering en je wilt voorkomen dat je de stress aan je medewerkers overdraagt.

Het ontwikkelen van medewerkers heeft een zeer positieve invloed op het ziekteverzuim in de organisatie! Lees hiervoor het artikel: Persoonlijke ontwikkeling en ziekteverzuim

Delegeren zonder stress

Om ervoor te zorgen dat delegeren het gewenste effect heeft en niet nog eens extra stress oplevert, moet je eerst bepalen welke taken je wel en niet kunt delegeren. Je kunt taken delegeren als er medewerkers zijn die de kennis, het vertrouwen, de ervaring en de motivatie hebben om deze taken van je over te nemen. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met kleinere, eenvoudiger taken, zodat jij kunt wennen aan het uit handen geven. Ook kan dan de medewerker wennen aan de nieuwe verantwoordelijkheid. Of misschien zijn er bepaalde taken waar medewerkers nieuwe vaardigheden van kunnen leren? Zorg in dat geval dat je in de juiste opleiding voorziet.

De juiste opleiding is cruciaal zodat medewerkers toegerust worden om het werk goed uit te kunnen voeren. Kies een medewerker die in staat is om situaties professioneel op te lossen wanneer iets fout gaat. Maak bovendien afspraken over op welke momenten de medewerker je informeert over de voortgang. Geef ruimte om fouten te maken en geef hem de kans die zelf te herstellen. Dring erop aan dat de medewerker zelf hulp zal inroepen als hij die nodig heeft. Op die manier hoef jij niet tussentijds te controleren en zal de medewerker zich volledig verantwoordelijk voelen (eigenaarschap)

Delegeren en loslaten van medewerkers  Delegeren en loslaten van medewerkers  

Laat merken dat je vertrouwen hebt in je medewerkers. Laat hem weten dat jijzelf geconstateerd hebt dat hij capabel is om de taak uit te voeren. Je bent geïnteresseerd in de voortgang, maar dat hoeft hij nooit uit te leggen als wantrouwen. Het is voor de medewerker prettig te weten dat jij eindverantwoordelijk bent en dat je daarom geïnformeerd moet worden over de voortgang. En je geeft feedback om het proces beter te laten verlopen. Als je vertrouwen hebt in je medewerkers en zij doorhebben dat je hen vertrouwt, zul je steeds beter kunnen delegeren en makkelijker kunnen loslaten.

Meer weten over het delegeren en loslaten van medewerkers? Bezoek onze groepstrainingen

Vragen over delegeren en loslaten van medewerkers?

Stel ze vrijblijvend:

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookies