Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Medewerker die snakt naar bevestiging

Heb je een medewerker die constant bevestiging zoekt bij jou of bij andere medewerkers? Is hij pas tevreden over zijn werk als hij goedkeuring van anderen heeft gekregen? Door steeds maar bevestiging te zoeken, maakt hij zich afhankelijk van anderen en wordt hij steeds onzekerder.

Hoe kan hij deze vicieuze cirkel doorbreken?

Medewerker zoekt bevestiging

Waarom steeds bevestiging zoeken?

Het is niet verkeerd als medewerkers om bevestiging vragen. Soms heb je dat nodig. Maar als een medewerker voortdurend om goedkeuring vraagt, is hij wellicht erg onzeker en kan hij moeilijk beslissingen nemen.

Als hij een beslissing moet nemen, is hij misschien bang dat jij of een andere medewerker zijn beslissing zal afwijzen of hij is bang om fouten te maken. Het kan ook zijn dat hij gevoelig is voor kritiek en om kritische opmerkingen of afwijzing te vermijden, vraagt hij om bevestiging. Hij vindt de mening van anderen erg belangrijk.

De onderliggende reden waarom hij steeds bevestiging zoekt, is meestal onzekerheid en een gebrek aan zelfvertrouwen.

Lees ook: Veel fouten maken door stress

Gevolgen

Een medewerker vraagt om bevestiging, omdat hij zich onzeker voelt. Maar door constant om bevestiging te vragen, gaat hij zich juist nog onzekerder voelen. Hij komt in een vicieuze cirkel terecht.

Uit gebrek aan zelfvertrouwen vraagt hij om goedkeuring en doordat hij dat doet neemt zijn onzekerheid toe en zullen zijn zelfvertrouwen en eigenwaarde zich onvoldoende ontwikkelen. Ook wordt hij erg afhankelijk van anderen. Hij laat het van een schouderklopje afhangen of hij zich wel of niet goed voelt en of hij tevreden is over zijn werk.

Iedereen vindt het natuurlijk fijn van anderen te horen dat ze hun werk goed doen, maar je zou er niet afhankelijk van moeten zijn. Bovendien kan het jou als leidinggevende of andere medewerkers gaan irriteren dat hij steeds om goedkeuring vraagt.

Zoeken van bevestiging door medewerker

De vicieuze cirkel doorbreken?

Wat kun je als leidinggevende doen om deze vicieuze cirkel bij een medewerker te doorbreken?

Medewerkers moeten leren om uit te gaan van hun eigen kunnen en keuzes leren maken op basis van hun eigen behoeften. Het begint bij henzelf dat ze beseffen dat ze niet langer afhankelijk van anderen willen zijn. Als ze hun eigen gedrag erkennen, kunnen ze het doorbreken.

Als leidinggevende kun je een medewerker hierbij helpen door hem zelf beslissingen te laten nemen en hem verantwoordelijkheid te geven. Je kunt hem in het begin bevestiging geven dat hij zijn werk goed doet en zo door moet gaan, maar geef aan dat hij daarna niet meer om goedkeuring hoeft te vragen. Jij zult het aangeven als het werk niet goed gaat. Dus als jij dat niet aangeeft, betekent het dat hij zijn werk goed doet en niet om bevestiging hoeft te vragen.

Beetje bij beetje zal deze medewerker zelfvertrouwen ontwikkelen en als je hem af en toe een oprecht complimentje geeft op een moment dat hij niet om bevestiging vraagt, zal hij zich steeds meer gewaardeerd voelen. Hij zal zijn sterke punten gaan erkennen, zelfverzekerder worden en minder om bevestiging vragen.

Herken je een gebrek aan zelfvertrouwen bij een van je medewerkers?

Lees dan ook het artikel ‘Onzekerheid bij medewerkers’.

Onze diensten

Blijf je bij de pakken neerzitten, of ga je je huidige situatie gebruiken om een beter leven op te bouwen na de burnout?

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Wij kunnen jou helpen en bieden je verschillende diensten aan.

Gerelateerd

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. EIgenaar en oprichter van de club. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Mijn persoonlijke specialisatie is ondernemers. Ik wens daar ook het goede voorbeeld in te geven: Ik werk 3,5e dag per week, ik sport, heb een gezin en maak plezier. Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken

Comment Section

0 reacties op “Medewerker die snakt naar bevestiging

Plaats een reactie


*