Praten over privézaken met een werknemer met stress. Mag dat?
Mag je met een werknemer praten over privézaken?

Mag je met een werknemer praten over privézaken?

Praten over privézaken: Wat kun je als leidinggevende doen aan stress in de privé situatie van een medewerker?

Stress komt veel voor, waarschijnlijk hebben meer mensen hier last van dan je zult denken. Bij jong en oud, bij mannen en bij vrouwen. Stress en stressstoornissen kunnen zich bij iedereen ontwikkelen. Al lijkt het plaatje van de buitenkant wellicht perfect, je weet nooit precies wat er zich achter gesloten deuren af speelt en wat een persoon exact denkt, voelt en ervaart.

Zo kan het ook voorkomen dat werknemers zich gestrest voelen door privé of werkomstandigheden. Ook die ene werknemer die altijd keurig netjes op tijd is, er altijd goed en verzorgd uitziet en altijd een glimlach op zijn gezicht heeft. We weten dat schijn bedriegt en mensen zijn gaandeweg heel goed zijn geworden in het maskeren en verbergen van hun emoties, zeker de mensen die vatbaar zijn voor burn-out

Medewerker presteert minder door problemen thuis

In dit artikel laten we zien hoe je kunt praten over privézaken met een werknemer zonder dat je je grenzen als leidinggevende overschrijdt

Preventief handelen

Mocht je toch het gevoel krijgen dat een werknemer zich gestrest voelt probeer dan altijd een gesprek aan te gaan om te kijken waardoor deze stress is ontstaan en wat jij kunt doen om de werknemer te ondersteunen in zijn stressproces. Een gestreste werknemer zal ook invloed hebben op jou, de andere collega’s en op de werkvloer in het algemeen. Het is daarom ook zeker nodig dat de situatie grondig wordt aangepakt. Een goed gesprek is met de werknemer in kwestie is een goede eerste stap. Voordat je dit gesprek aangaat is het belangrijk dat er een aantal factoren goed onder de loep worden genomen. Als de werknemer al stress ervaart wil je natuurlijk niet bijdragen aan de stress en de werknemer het gevoel geven dat deze iets fout heeft gedaan of dat deze op het matje wordt geroepen.

Lees hiervoor: Het gesprek aangaan met en werknemer

Gesprek voeren in een veilige situatie

Het is daarom enorm belangrijk om een veilige situatie te creëren waarin de werknemer met een goed gevoel zijn verhaal kan doen. Denk hierbij aan een gesprek in een wat meer ontspannen omgeving, zoals in een café of een lunchroom, in de buurt van het kantoor. Vraag of de werknemer wat tijd kan vrijmaken en neem deze mee naar een neutrale locatie. Als je het eerste gesprek op kantoor zult houden kan dit voor de werknemer niet altijd even veilig voelen en een veilige omgeving is juist enorm belangrijk in deze situatie. De overige collega’s zullen sneller vragen stellen en de werknemer wil natuurlijk wel professioneel overkomen en zich niet laten gaan of emotioneel opstellen.

Naar een nieuwe neutrale locatie gaan kan ervoor zorgen dat de werknemer zich meer op zijn gemak voelt en zich meer open durft te stellen. Barrière verdwijnen ook. Het is niet meer de baas en zijn werknemer maar meer collega’s onderling. Dit zal de werknemer die met stress kampt enorm helpen om zich vrij genoeg te voelen om het één en ander te delen.

Lees hier hoe je open kunt staan voor werknemers

Als leidinggevende helpen bij problemen thuis

Stress om privézaken

Het is belangrijk in dit gesprek dat je er eerst achter komt of het om werk of privéomstandigheden gaat. Wanneer de stress ontstaat door werk omstandigheden kan je hier direct op handelen. Wellicht is de workload te groot, of is er wrijving tussen collega’s. Als leidinggevende kun je hier direct op inspringen.

Het wordt wat lastiger wanneer het om privéomstandigheden gaat, want wat is dan jouw rol erin? Kan jij als leidinggevende een werknemer hierin ondersteunen? En als je dit wilt doen, mag dit wel? Is het wel ethisch verantwoord om je hulp en steun aan te bieden?
Het zijn lastige onderwerpen omdat je ook niet grensoverschrijdend gedrag wilt vertonen maar een gestreste werknemer is voor niemand goed en gezond. Voor de werknemer zelf niet, voor overige collega’s niet en in het algemeen voor het bedrijf ook niet. Het is daarom zeker belangrijk dat dit wordt aangepakt en alle steun die jij hierin kan bieden zal voor de werknemer zeker meer dan welkom zijn.

Bekijk ook: Burnout zien aankomen van werknemers

Wat je kunt doen als manager wanneer een werknemer privéstress heeft?

Wat je als werknemer in ieder geval kunt doen is een luisterend oor bieden. Vaak voelen mensen zich niet gehoord en worden ze overspoeld door hun eigen emoties, gaan ze in hun hoofd zitten, hebben ze moeite met in het hier en nu zijn en worden de problemen in hun hoofd zo groot dat ze door de bomen het bos niet meer zien.

Natuurlijk wil je dit graag voorkomen. Als dit niet lijkt te lukken, is het mischien goed om meer hulp (preventief) in te schakelen. Natuurlijk ben je zelf geen psycholoog en dat hoeft ook niet. Je hoeft de werknemer niet persé te vertellen want hij moet doen om zijn situatie te verbeteren, tenzij hij je natuurlijk zelf om advies vraagt. Veelal bied je met een luisterend oor al een groot gedeelte van de oplossing. Vaak willen werknemers even ventileren, hun ei kwijt, zich begrepen voelen. Door een gesprek met je werknemer aan te gaan laat je ze zien dat jij ze ziet, begrip wilt opbrengen voor de situatie en dat de werknemer niet slechts een nummertje in je bedrijf is maar er echt toe doet.

Bekijk ook waarom de rol van een manager belangrijk is bij het terugdringen van verzuim

Mag je privézaken bespreken met een werknemer?

Men vraagt zich wel eens af: ‘Mag je privézaken bespreken met een werknemer?’. Dit antwoord is voor iedereen verschillend. Mag het? Ja, natuurlijk, niemand die het je verbiedt. Is het een moeilijke situatie? Datkan het in sommige gevallen natuurlijk wel zijn. Door persoonlijke gesprekken met je werknemer aan te gaan kan dit invloed hebben op de dynamiek tussen jullie. Echter is het vaak wel de moeite waard om deze persoonlijke gesprekken te hebben en privézaken te bespreken omdat dit ook op een positieve manier kan bijdragen aan de werksfeer als aan het functioneren van de werknemer.

Wanneer een werknemer niet lekker in zijn vel zit zal hij dit ook uitstralen op de werkvloer en niet meer alle taken naar behoren uit kunnen voeren. Hier zal je als leidinggevende uiteindelijk zelf ook door worden beïnvloed en daar schiet niemand wat mee op. Daarom is het preventief handelen van essentieel belang en is het zeker geen slecht idee om privézaken met de werknemer te bespreken. Kijk hierbij niet enkel naar wat je niet kunt bespreken, maar juist naar de dingen die je wel kunt bespreken.

Priveproblemen bespreken met werknemer

In onze toolkit, speciaal voor mensen met een leidinggevende functie, delen we veel gratis middelen om verzuim te verminderen.

Vraag hier de toolkit (gratis) aan

Wat je kunt doen als leidinggevende:

Wanneer je eenmaal hebt achterhaalt wat de stress bij de werknemer veroorzaakt, kan je deze op verschillende manieren proberen te ondersteunen. Elke situatie vraagt om een andere aanpak en soms kan je vanuit jouw rol als leidinggevende ook meer betekenen dat je denkt. Een klein gebaar kan heel groots aanvoelen, zeker wanneer iemand met stress kampt en zich hierdoor minder gelukkig voelt.

Stress door financiën:

Het kan voorkomen dat de werknemer even krap bij kas zit of dat er financiële problemen zijn ontstaan. Dit kan voor een grote druk zorgen bij de werknemer waardoor die, ook wanneer die op kantoor zit, alleen maar continu loopt te malen hoe hij deze week boodschappen gaat doen of überhaupt zijn huur kan betalen aan het eind van de maand. We adviseren je niet om direct over te gaan op een lening maar je kunt wel kijken of je vanuit je professionele rol wat meer kunt betekenen. Je kunt met de werknemer bespreken of hij meer uren kan en wilt werken. Ook kan je kijken of er ruimte is voor een loonsverhoging. Wanneer het gaat om een trouwe werknemer die goed werk aflevert mag deze hier ook zeker voor beloond worden. Bedenk eens wat de uitwerking hiervan zal zijn op de gestresste werknemer

Bekijk de gevolgen van financiële problemen

Stress door oververmoeidheid:

Het kan een flinke geste zijn door een werknemer een halve dag of een dag betaald vrij te geven. Het zal je verbazen wat een aantal vrije uren wanneer je normaal zal moeten werken voor een mens kan betekenen. Het gevoel dat je even niets hoeft, heerlijk kunt ontspannen, wat kunt bijslapen of genieten van een heerlijk warm bad doet een mens veel goeds. Dingen waar de werknemer na werk wellicht geen tijd voor heeft maar wel graag zou willen doen. Door de werknemer deze tijd te gunnen zal deze zich gehoord en gezien voelen en krijgt deze de kans om thuis even te ontstressen om vervolgens de volgende dag terug te keren naar kantoor met nieuwe energie! Een (halve) dag investeren levert je al werkgever zodoende goud op!

Bekijk de gevolgen van oververmoeidheid

Stress door relatieproblemen:

Relatieproblemen zijn ontzettend privé. Dit is een heel moeilijk onderwerp omdat je geen persoonlijke grenzen wilt overschrijden. Je kunt altijd een luisterend oor bieden en wat meer over je eigen relatie vertellen (in hoeverre je dit wilt delen) zodat je wat kunt sparren met elkaar over verschillende soorten relaties. Merk je dat er zwaardere privéproblemen spelen kun je de werknemer altijd adviseren om professionele hulp te zoeken of zelf te kijken of je wellicht een goede coach kunt inschakelen. Weer is het van essentieel belang dat de werknemer zich gezien voelt en het gevoel heeft dat deze er niet alleen voor staat.

Bekijk hier: de gevolgen van relatieproblemen van werknemers

Werknemer ontslaan door priveproblemen

Praten over privézaken: doen of niet?

Hoe je het went of keert, een werknemer die met stress kampt zal dit niet alleen buiten de werkuren ervaren maar zal hier ook tijdens het werken last van hebben. Je kan er altijd voor kiezen om je kop in het zand te steken en te doen alsof je dit niet doorhebt. Maar hoe dieper de werknemer zakt en hoe slechter de werknemer zich uiteindelijk gaat voelen hoe meer negatieve invloed dit ook op de werkvloer zal hebben. Het kan zomaar zijn dat de werknemer straks voor een langere tijd uitvalt omdat er niet op tijd is ingegrepen en er niet preventief is gehandeld. Je zult dan spijt hebben dat jij op het moment dat je er nog wel wat aan had kunnen doen niks gedaan hebt. Wie weet had jij het zelf kunnen voorkomen en ook dat hoort bij de rol van een goede leidinggevende.

Bekijk ook de eerste tekenen van burnout

Gerelateerde artikelen:

Trainingen t.b.v. burn-out voorkomen

Wilt u dat uw leidinggevenden daadwerkelijk het open en eerlijke gesprek durven aangaan met de medewerkers ten aanzien van de gewenste bedrijfscultuur, gekoppeld aan de kernwaarden en een preventieve aanpak ter voorkoming van chronische stress en burn-out?

 

Maak kennis met de stresspreventietrainingen van Meulenberg Training en Coaching:

Training stresspreventie

  • Coaching en begeleiding op elk level binnen de organisatie (strategisch, leidinggevenden en medewerkers)
  • Aan de hand van een diepgaande bedrijfscheck een gericht plan van aanpak
  • Leidinggevenden ontdekken hoe om te gaan met medewerkers met burnout
  • Vitalere en fittere medewerkers waardoor een daling van het ziekteverzuim
  • Veilige omgeving met autonome medewerkers die helder communiceren.

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Cookies