Re-integratie van een medewerker na burnout: Handleiding voor managers
Een werknemer met burnout goed laten re-integreren. Zo doe je dat:

Een werknemer met burnout goed laten re-integreren. Zo doe je dat:

Re-integratie van een medewerker na burn-out: Wanneer een medewerker na een burn-out weer aan de slag wil, spreken we over een re-integratieproces. Een re-integratieproces komt van twee kanten. Niet alleen de medewerker start opnieuw met de werkzaamheden, ook jij als leidinggevende hebt een belangrijke taak tijdens het re-integratieproces. Hoe lang een burn-out duurt, is verschillend per persoon. Gemiddeld na 55 tot 100 dagen pakken mensen met een burn-out langzaam maar zeker de draad weer op.

Wil je weten wat jouw taken zijn als leidinggevende en hoe je het re-integratieproces zo goed mogelijk kan stimuleren? Lees dan gauw verder. In dit artikel lees je een stappenplan hoe je als leidinggevende te werk kunt gaan. Ook geven wij je do’s en dont’s om de re-integratie zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Burnout re integratie terugval

Communicatie re-integratie zieke werknemer 

De eerste stap is altijd communicatie. Veel leidinggevenden houden tijdens het uitval van de medewerker contact via bijvoorbeeld e-mail of telefoon. Wanneer de medewerker van zijn of haar kant laat blijken er weer klaar voor te zijn, is het belangrijk om een gesprek in te plannen. Tijdens dit eerste gesprek komen de volgende punten aan de orde:

De huidige stand van zaken

Als eerste de vraag: “Hoe gaat het nu?”. Om te weten wat je kunt verwachten van de medewerker is het goed om hier niet omheen te draaien. Mensen die kampen of gekampt hebben met een burn-out, behouden vaak nog langdurige klachten. Moeheid, prikkelbaarheid en concentratieproblemen kunnen lang aanhouden. Het is belangrijk zowel voor jou als leidinggevende, als voor de medewerker dat je beide weet waar je aan toe bent.

De oorzaak van burnout achterhalen

Ten tweede is het belangrijk om de oorzaak aan te pakken. Ga in gesprek over wat de aanleiding was tot de burn-out. Was het bijvoorbeeld prestatiedruk of te veel werkuren. Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw werknemer opnieuw uitvalt. Door te weten wat de oorzaak was, kunnen jullie samen een oplossing bedenken hoe je het deze keer kunt voorkomen.

Bekijk hiervoor ook: Oorzaak van burn-out

Wat je als leidinggevende kunt doen

Vervolgens is het belangrijk om te vragen wat jij als leidinggevende kunt betekenen. Is het juist fijn om af en toe contact te houden en te zien hoe de zaken gaan. Of voelt dit voor de medewerker als overbezorgdheid en werkt dit juist averechts?

Je kunt aan het einde van dit gesprek praten over de mogelijkheden tot terugkeren. Hoe willen jullie beginnen en zijn er eventueel andere werkopties, zoals thuiswerken.

Dit eerste gesprek na het uitval is zeer belangrijk. Neem hier vooral de tijd voor. Plan dit niet zomaar in voor een kwartiertje op een drukke dag, maar zorg dat je echt beschikbaar bent en goed kunt luisteren. Maak het liefst aantekeningen tijdens dit gesprek.

Koffie drinken na burnout

Overleg met bedrijfsarts, psycholoog of coach

Na het gesprek met de medewerker, is het belangrijk om specialistisch advies en informatie in te winnen. Ga in overleg met de huisarts, psycholoog of coach van de medewerker. Zij kunnen jou goed adviseren over de medewerker en de fysieke en mentale status. Iemand die te maken heeft gehad met een burn-out, kan zichzelf al heel flink voelen, terwijl dit wellicht nog niet zo is. Over het algemeen willen mensen met burn-out te snel herstellen.

Ook is jouw medewerker een traject begonnen met de bedrijfsarts. Deze arts kan verklaren dat de medewerker weer in staat is om aan de slag te gaan. Met deze arts zal je ook een gesprek afleggen om meer te weten te komen over de oorzaken van de burn-out. De arts zal je bijvoorbeeld informeren over werkdruk, stress en andere zaken die kunnen bijdragen aan een burn-out.

De eerste stap bij re-integratie

Gaat jouw medewerker weer aan het werk? Dan is het belangrijk om klein te beginnen. Iemand die te maken heeft gehad met een burn-out moet je niet in het diepe gooien. Wanneer je te snel van start gaat, is dat de kans groot is dat de medewerker opnieuw helemaal uitgeput raakt. Het is echt een proces van kleine stapjes. Beginnen met 2 uur per week is helemaal niet vreemd. Dit kun je langzaam maar zeker gaan opbouwen tot de medewerker weer op vol niveau werkt.

Veel medewerkers geven zelf tijdens het eerste gesprek aan hoe zij het starten zien. Zo zijn er verschillende opties mogelijk. Starten met alleen ochtenden werken of parttime in plaats van fulltime. Wees als leidinggevende wel streng en laat de medewerker niet direct te hard van stapel lopen. Is er werk dat ook thuis gedaan kan worden? Stel dan voor om meer thuis te werken.

Je kunt dit proces eenvoudig langzaam opbouwen in overleg met de medewerker en bedrijfsarts.

Een re-integratieschema vind je in onze toolkit

re-integratie coach

Goed blijven communiceren met een werknemer bij re-integratie

Het is belangrijk om in goed contact te blijven. Je hoeft niet iedere dag te vragen hoe het gaat, dit kan betuttelend overkomen, maar af en toe even checken of alles nog gaat is zeker geen overbodige luxe. Plan ook genoeg gesprekken in om te overleggen over het ophogen van de werkuren en mogelijke hulp van jou als leidinggevende.

Als leidinggevende is het niet alleen jouw taak om jouw medewerkers aan het werk te houden, maar ook ervoor zorgen dat zij aan het werk kunnen blijven. Zie je dat jouw medewerker het moeilijk heeft? Moeite met concentreren of er erg moe uitziet? Stuur jouw medewerker die dag dan wat eerder naar huis. Het zijn deze kleine dingen die het proces een stuk voorspoediger kunnen maken.

Wat je moet doen om een werknemer te laten re-integreren

Welke dingen maken het re-integratie proces nu echt een succes? Wij hebben alle do’s voor jou als leidinggevende op een rijtje gezet:

  • Een open blik. Vaak hebben collega’s of leidinggevenden moeite met het inzien van de problemen van iemand met een burn-out. Gedachten zoals: “Maar het is toch helemaal niet stressvol?” of “Ik werk veel harder en heb nergens last van” kunnen zo de kop op steken. Niet iedereen zit nu eenmaal hetzelfde in elkaar. Zorg voor een open blik op zaken en veroordeel de medewerker niet. Een open blik op zaken zorgt voor het beste re-integratie proces.
  • Doorvragen. Voor veel mensen is het lastig om echt over hun gevoelens te praten. Dat iemand stress ervaart vertelt nog niet alles over wat dit daadwerkelijk met hem of haar doet. Om te weten wat jij als leidinggevende kunt betekenen, is het belangrijk om het naadje van de kous te weten. Doorvragen is de beste manier.
  • Neem de tijd. Een burn-out is niet hetzelfde als een griepje waar je overheen komt in no-time. Wanneer iemand met een burn-out volgens de bedrijfsarts weer geschikt is om aan de slag te gaan, betekent dit nog niet dat hij of zij op de volle 100% is. Verwacht ook niet dat dit binnen enkele weken gebeurt. Hoe beter het re-integratie proces gaat, des te groter de kans op volledig herstel.
  • Blijf communiceren. Het belangrijkste punt wellicht is om te blijven communiceren. Weet hoe het gaat en wat je kunt betekenen. Een re-integratie proces komt van twee kanten.

Knelpunten tijdens een re-integratie van een zieke medewerker

Wil je voorkomen dat jouw medewerker na een aantal weken weer thuis zit door (emotionele) overbelasting door het werk? Lees dan ook wat je moet vermijden tijdens het re-integratieproces.

  • Valkuilen. Tijdens het eerste gesprek zijn de punten besproken die geleid hebben tot de burn-out. Kreeg jouw medewerker bijvoorbeeld veel werk mee naar huis of werd de continue e-mailstroom die bijgehouden moest worden de medewerker te veel? Zorg dat je weet wat de valkuilen zijn en voorkom deze. Laat jouw medewerker bijvoorbeeld na de werkuren uitloggen op de werkmail en doe het wat rustiger aan.

Lees ter voorbereiding de valkuilen die zorgen voor stress

  • Betuttelen. Hoe goed je het ook bedoelt, te veel aandacht kan ook betuttelend overkomen. Deze vorm van aandacht kan juist ook een negatieve druk geven. Het is goed om te vragen hoe het gaat en te blijven communiceren, maar leg niet alleen maar de nadruk op de burn-out. Een goed evenwicht vinden tussen oprechte interesse en bezorgdheid is nog een hele uitdaging.
  • Te hard van stapel. Je hebt jouw medewerker lang moeten missen. Er kan hierdoor veel achterstallig werk zijn opgebouwd. Loop niet te hard van stapel en geef het de tijd. Hoe graag je zelf ook sneller zou willen gaan, de medewerker moet het tempo aangeven.

Lees ook: veel gemaakte fouten bij terugkeer zieke werknemer

re-integratie burnout

Als de re-integratie stagneert

Als leidinggevende kun je door medewerkers met een burn-out weleens met je handen in het haar zitten. Het voelt soms als over eieren lopen terwijl je zelf ook deadlines moet halen. Wees ook niet bang om zelf hulp te vragen. Huur bijvoorbeeld een extra werkkracht in die kan helpen met de taken van de medewerker met een burn-out en vraag extra hulp van jouw werknemers in deze situatie.

Wanneer iemand op jouw werkvloer te maken krijgt met een burn-out is het ook belangrijk om jouw strategieën opnieuw te bekijken. Als de werkdruk voor één te hoog is, kan dit een teken zijn dat je te veel verwacht of jouw werknemers te veel druk oplegt. Wil je voorkomen dat meer werknemers uitvallen? Zorg dan dat je van aanpak verandert. Huur meer mensen in om de werkdruk te verlichten en maak werkstress bespreekbaar op de werkvloer.

 

 

Trainingen t.b.v. burn-out voorkomen

Wilt u dat uw leidinggevenden daadwerkelijk het open en eerlijke gesprek durven aangaan met de medewerkers ten aanzien van de gewenste bedrijfscultuur, gekoppeld aan de kernwaarden en een preventieve aanpak ter voorkoming van chronische stress en burn-out?

 

Maak kennis met de stresspreventietrainingen van Meulenberg Training en Coaching:

Training stresspreventie

  • Coaching en begeleiding op elk level binnen de organisatie (strategisch, leidinggevenden en medewerkers)
  • Aan de hand van een diepgaande bedrijfscheck een gericht plan van aanpak
  • Leidinggevenden ontdekken hoe om te gaan met medewerkers met burnout
  • Vitalere en fittere medewerkers waardoor een daling van het ziekteverzuim
  • Veilige omgeving met autonome medewerkers die helder communiceren.

 

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Cookies