arrow_drop_up arrow_drop_down

Gebruik kernkwadranten om stress en burn out te voorkomen!

Kernkwadranten zijn een geweldig handvat dat je kunt gebruiken om meer inzicht te krijgen in jouw en andermans kwaliteiten. Tegelijkertijd helpt het je alert te zijn op eventuele valkuilen en allergieën die je stress kunnen bezorgen.

Kortom: goed inzicht in kernkwadranten van je eigen kwaliteiten, kan je helpen om een nuchtere kijk op jezelf te hebben en te excelleren op een manier die bij je past. Het geeft bovendien inzicht in je persoonlijke sterke en zwakke punten. Door je energie in te zetten op je sterke punten in plaats van op je zwakke punten, bezorg je jezelf een hoop energie. Op deze manier kun je zelfs stress of een burn-out voorkomen.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burn-out

Wat zijn kernkwadranten?

Allereerst is het natuurlijk belangrijk te weten wat een kernkwadrant is. Het is een schema waarbij één van je kwaliteiten centraal staat. Een kernkwadrant kan echter ook uitgewerkt worden, met een valkuil, allergie of uitdaging als basis.

Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat een kernkwadrant uit vier kwaliteiten:

  • De kernkwaliteit
  • De valkuil
  • De uitdaging
  • De allergie

Kernkwadrant voorbeeld: Toewijding

Laten we zeggen dat je een kernkwadrant maakt met je kernkwaliteit ‘toewijding’ als basis. Je bent bijvoorbeeld heel toegewijd aan je werk en het bedrijf. Als je in je toewijding doorslaat, kun je in een valkuil trappen, je wordt dan al snel overbetrokken. Wat is hierin de uitdaging?

Het positief tegenovergestelde van overbetrokken: relativeren. Als je leert te relativeren is dat een mooie aanvulling op je kernkwaliteit ‘toewijding’. Een uitdaging kan echter ook doorslaan. Wanneer iemand in een te hoge mate relativeert, kan hij laks worden. Dit is je allergie.

Waarschijnlijk vind jij het als toegewijde werknemer erg lastig om samen te werken met lakse collega’s. Je bent er ‘allergisch’ voor. Deze eigenschap is namelijk het tegenovergestelde van jouw kernkwaliteit.

Hoe werkt een kernkwadrant?

Hoe kan het maken van een of meerdere kernkwadranten je nu helpen om minder gestrest te zijn op werk? Kijk eens naar het voorbeeld. Stel, je bent een zeer toegewijde werknemer. Door naar het kernkwadrant te kijken, zie je meteen waar jouw uitdaging, een mooie aanvulling op je kernkwaliteit, ligt: relativeren.

Het is namelijk goed om toegewijd te zijn, maar wanneer je het lastig vindt om zaken te relativeren, kun je overbezorgd raken. Dit zal je stressgehalte niet ten goede komen. Ook is het goed om naar je allergie te kijken. Misschien heb je collega’s die wat laks zijn en vind je het lastig om met ze samen te werken.

Als je wilt leren relativeren is het juist goed om het een en ander van die lakse collega af te kijken. Als jij een mate van zijn laksheid overneemt, kun jij namelijk voorkomen dat je overbezorgd wordt. Wie weet, door meer met deze collega samen te werken, kan hij weer leren van jouw toewijding. Dat zou dan zijn ‘uitdaging’ zijn.

Focus op het positieve

Een kernkwadrant helpt je om inzicht te krijgen in je kwaliteiten en je valkuilen. Het is echter ook een valkuil om je constant op je (mogelijke) zwaktes te focussen. Door bijvoorbeeld te focussen op minder bezorgd worden, krijg je juist weer meer stress. Vervolgens ga je je op deze stress focussen en kom je niet waar je wezen wil.

Zo heb je zelfs de kans dat je je eigen kernkwaliteit onderuithaalt. Het is dus belangrijk altijd op het positieve te focussen. Wees blij dat je toegewijd bent. Werkgevers zijn dol op toegewijde werknemers die hart voor de zaak hebben. Vraag je dus niet af of je niet af en toe overbezorgd bent, maar werk je kernkwaliteit verder uit. Kijk hoe jij kunt tonen dat je echt toegewijd bent. Houd het leuk voor jezelf en neem niet te veel hooi op je vork.

Focus op het positieve

Werken aan je uitdaging

Kijk ook naar je uitdaging, dat is namelijk iets waar je naartoe kunt werken. Leer om te relativeren, door zo af en toe even niet aan werk te denken. Praat in de pauze met je collega’s, bijvoorbeeld over je hobby’s in plaats van over je werk. Ga een blokje om en vergeet even de zaken op het werk. Doet zich een probleem voor? Geef jezelf dan even de tijd om te reflecteren op vorige successen en hoe jij de uitdaging aan kan. Als het niet lukt? Dan heb je best gedaan en meer kun je niet geven.

Gun jezelf de ruimte om te groeien. Gebruik de kernkwadranten om dichter tot je collega’s te naderen. Jullie kunnen namelijk veel van elkaar leren! Door van elkaar te leren, schep je bovendien een betere band, waardoor de sfeer op werk zal verbeteren. Dat zal ongetwijfeld ook veel stress verminderen! Hoe minder stress, hoe minder kans op een burn-out.

Burn-outs ontstaan niet enkel door een te hoge werkdruk. Vaak draagt de druk die we op onszelf uitoefenen ook mee. Misschien ben je perfectionistisch, overbezorgd of durf je geen nee te zeggen, waardoor je te veel hooi op je vork neemt. Je hebt je stresslevel natuurlijk niet altijd in de hand, maar je kunt wel veel doen door de druk die je op jezelf legt, te verlagen.

Maak drie of vier kernkwadranten en maak deze op basis van je sterkste kwaliteiten. Ga vervolgens met die kwaliteit en de uitdaging aan de slag. Zo geef je je hersenen iets positiefs om over na te denken. Tegelijkertijd kan het zijn dat je kernkwadranten direct te maken hebben met je stresslevel.

Misschien ben je verlegen en durf je daarom geen nee te zeggen. Misschien is jouw allergie arrogantie en moet jij constant met een collega samenwerken die veel te veel van zichzelf denkt. Gebruik deze kwadranten dan als leermomentjes.

Kernkwadranten en teambuilding

Omdat kernkwadranten zo’n prachtig leermiddel zijn, worden ze vaak gebruikt voor teambuilding oefeningen. Hoe meer collega’s inzicht hebben in hun sterke en zwakke punten en hun allergieën, hoe meer begrip er ontstaat in de groep. Je komt erachter dan die arrogante collega een kwaliteit heeft waar jij iets van kan leren: zelfvertrouwen. Tegelijkertijd kan hij van jou leren om wat kalmer en ingetogener te zijn. In plaats van elkaars vijanden te zijn, kun je de handen dus in een slaan. Leer van elkaar!

Tegelijkertijd krijg je begrip voor je collega’s. Je begrijpt dat zij, net zoals jij, valkuilen hebben. Vervolgens zal je minder snel je collega definiëren met zijn valkuil, maar je zult het zien als een onderdeel van hem, waar hij aan kan werken en waar jij hem bij kunt helpen. Door deze positieve benadering, worden de banden onder collega’s gesterkt.

Dit helpt je niet alleen bij het bekrachtigen van jouw kernkwaliteit en het werken aan je uitdaging, maar het versterkt de sfeer. Eventuele pesterijen kunnen uitdoven en collega’s die normaal gesproken te verlegen zijn om nee te zeggen, durven dat nu wel. Misschien vragen ze zelfs wel om hulp, wanneer het hen allemaal te veel wordt!

Op deze manier wordt de vracht die op de werkvloer wordt gedragen evenredig verdeeld. Niemand hoeft dus een burn-out te krijgen. Iedereen helpt elkaar om het werk voor elkaar te krijgen.

Hoe zijn de rollen verdeeld op de werkvloer?

Door kernkwadranten te gebruiken voor teambuilding oefeningen kan een werkgever bovendien inzicht verkrijgen in hoe de rollen verdeeld zijn op de werkvloer en wie misschien extra ondersteuning nodig heeft. Een verlegen medewerker voelt zich misschien aan de kant gezet tijdens vergaderingen door degenen met meer zelfvertrouwen.

Als werkgever kun je hierop inspelen door de verlegen medewerker ook de kans te geven zijn zegje te doen. Wie weet heeft hij wel een heleboel goede ideeën. Hoe meer goede ideeën er kunnen worden uitgevoerd, hoe minder stress er onder de medewerkers heerst. Werknemers willen graag gehoord worden. Dit vergroot hun gevoel voor waardering en het saamhorigheidsgevoel. Dit zal het stresslevel van menig werknemer ook weer kunnen verlagen.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Krijg inzicht in stress

Ervaar jij al veel stress? Wees de burn-out dan voor en stel kernkwadranten op om inzicht te verkrijgen waarom jij je zo gestrest voelt. Is het omdat je overbezorgd bent? Ben je heel verlegen en durf je geen nee te zeggen? Verwacht je te veel van jezelf omdat je perfectionistisch bent? Door inzicht te krijgen in de onderliggende reden waarom jij je gestrest voelt, kun jij de eerste stappen zetten om jezelf uit het dal te helpen.

Doe dit niet door in gevecht te gaan met je valkuilen, maar door op zoek te gaan naar de kwaliteit die erachter schuilt. Misschien ben je perfectionistisch, omdat je accuraat bent. Dat is een prachtige eigenschap! Focus je dus op die kwaliteit en probeer tegelijkertijd je uitdaging te vinden. Dat zou in dit geval ook kunnen betekenen dat je moet leren relativeren.

Hulp bij coaching

Het zorgen voor de juiste verhouding tussen kracht en uitdaging is niet altijd eenvoudig. Zorg ervoor dat je de juiste sturing krijgt. Geef op tijd aan jouw werknemers en collega’s aan waar jouw valkuilen en allergieën liggen zodat zij hier beter mee kunnen omgaan.

Wil je graag hulp bij het in kaart brengen van jouw kernkwadraten en ontvang je graag begeleiding voor het leren omgaan met een hoge mate van inlevingsvermogen? Schrijf je dan in voor onze coaching. Doormiddel van de juiste ondersteuning en professionele methoden, leer je om jouw grenzen beter aan te geven en de nodige afstand te nemen.

Ook leer je om jouw valkuilen en allergieën beter te herkennen en deze te voorkomen. Wanneer je leer om jouw krachten te benutten en jouw uitdagingen na te streven, zal je al snel merken dat je minder stress ervaart op de werkvloer en met meer plezier aan het werk gaat. Begin vandaag nog en zorg voor een optimale balans op het werk.

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies