arrow_drop_up arrow_drop_down

Sociale angst - Wat is het, hoe merk je het en wat kun je eraan doen?

Angstig voelen wanneer je een presentatie moet geven? Dat heeft vrijwel iedereen weleens meegemaakt. Maar het gevoel van angst ervaren wanneer er minder duidelijke verklaringen voor zijn en stelselmatig voor kan komen met heftige symptomen? Dan is er meer aan de hand. In dit artikel lees je alles over sociale angst.

Wat is het, hoe merk je het en wat kun je eraan doen?

Wat is sociale angst?

In het kort gezegd is sociale angst een vorm van angst waarbij je bang bent voor anderen. Niet zozeer als de ander als persoon, maar de voor reacties en/of kritiek van de ander. De angst kan zich uitten in paniekaanvallen, pleinvrees en het compleet buitensluiten van jouw omgeving. Sociale angst uit zich zowel fysiek als mentaal. Verder in dit artikel geven wij een uitgebreide beschrijving van alle symptomen van sociale angst.

Sociale angst kan bij iedereen voorkomen en op elk moment in het leven. Er zijn echter wel enkele prikkels die een sociale angststoornis kunnen doen starten. Een heftig trauma meemaken, kan een aanleiding zijn. Ook stress, problemen op het werk, werkloosheid en andere mentale stoornissen, zoals depressiviteit, kunnen de vonk van sociale angst aanwakkeren.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

De symptomen van sociale angst

Wanneer je last hebt van sociale angst, heb je altijd een gespannen gevoel als het gaat over wat anderen van je vinden. Je kunt bang zijn dat mensen je raar vinden, dat je vreemd reageert of dat je niet de volledige controle hebt over de sociale situatie. Dit gevoel kan uitmonden naar verschillende mentale en fysieke klachten.

Hieronder volgt een lijst van alle symptomen die ervaart kunnen worden bij sociale angst. Herken jij jezelf in de volgende symptomen? Dan is het slim om tijdig hulp te zoeken.

  • Hartkloppingen – Je kunt jouw hart voelen bonken en bent extra alert op de hartslag.
  • Overmatig zweten. Het zweet breekt je letterlijk uit. Je hebt geen controle over het zweten en het algeheel warm voelen is moeilijk om zomaar af te koelen.
  • Trillen – Het verlies van de controle over de beheersing van jouw lichaam. Jouw lichaam trilt, zonder dat je dit zelf kunt stoppen.
  • Duizeligheid – Van wiebelig op de benen, tot draaiduizelingen. Je krijgt een licht gevoel in je hoofd wanneer je je niet op je gemak voelt.
  • Benauwdheid – Het gevoel dat je niet genoeg adem kunt krijgen. Een gevolg hiervan kan hyperventilatie zijn.
  • Tintelingen in handen en voeten – Een vreemd dof en tintelig gevoel in de handen.
  • Droge mond – De binnenkant van de mond en de lippen voelen kurkdroog aan. Hoe veel je ook drinkt, de droogheid in de mond blijft.
  • Misselijkheid en overgeven – Een constant misselijk gevoel, waarvan braken een resultaat van kan zijn. In veel gevallen kan een paniekaanval tot een hoogtepunt komen waarbij overgeven voorkomt.
  • Gevoel van controleverlies – Het voelt alsof je zelf geen controle meer over de situatie hebt. Je kunt hierdoor het gevoel hebben dat je gek wordt, of zelfs doodgaat.

Zie ook: De gevolgen van een burn-out

Paniekaanval

Deze symptomen kunnen los van elkaar voorkomen, of in combinatie. Wanneer meerdere van deze symptomen in korte tijd qua hevigheid toenemen, spreken we van een paniekaanval. Een paniekaanval kan slechts enkele minuten duren, maar ook uren aanhouden. Het is belangrijk dat er zo snel mogelijk een vorm van rust en ontspanning gevonden kan worden.

Een ander symptoom dat een grote invloed heeft op jouw sociale leven, is dat mensen met een sociale angststoornis sociale situaties gaan vermijden. Situaties die spannend zijn of bovenstaande symptomen lijken te veroorzaken, worden liever vermeden. Hierdoor kan iemand met een sociale angststoornis in een sociaal isolement vallen.

Ook kunnen de klachten een nieuwe soort angst met zich meebrengen. Het ervaren van de heftige symptomen van een paniekaanval, kunnen oorzaak van een nieuwe angst worden. De angst om een paniekaanval te krijgen. Hierdoor kan iemand met een sociale angst in een vicieuze cirkel belanden van angst voor een paniekaanval.

Wanneer een stoornis of fobie?

Je kunt deze sociale angst onderscheiden in een sociale angststoornis en een sociale angst fobie. Men spreekt van een fobie wanneer de sociale angst zich voor specifieke sociale momenten is. Bijvoorbeeld angst om naar school of werk te gaan, maar er zijn geen symptomen in gezelschap van vrienden of wanneer je de straat op gaat.

Bij een sociale angststoornis kunnen de symptomen zich bij iedere sociale situatie voordoen.

Sociale angst op het werk

Sociale angst kan een succesvolle carrière in de weg staan. Wanneer er angst ontstaat voor de werkplek, relaties op het werk en bijvoorbeeld het geven van prestaties. Iemand met sociale angst is extra alert op wat anderen van hem/haar vinden of denken. Dit kan extra heftig zijn in arbeidsrelaties. Een kritische opmerking van een leidinggevende of collega met een losse tong, kunnen voor heel wat angst zorgen. Wanneer er paniekaanvallen op de werkplek plaatsvinden, kan dit voor nog grotere spanningen zorgen om naar het werk te gaan.

Wanneer je niets doet aan jouw sociale angst, kan deze angststoornis een prikkel zijn voor een burn-out. Het komt vaak voor dat het leven met een sociale angststoornis zo emotioneel uitputtend is, dat dit resulteert in een burn-out.

Natuurlijk is een optie om voor een andere loopbaancarrière te kiezen. Je kunt voor een baan kiezen waarbij je minder te maken hebt met andere werknemers, maar hierdoor loop je eerder van de situatie weg dan dat je er wat aan doet. Het is verstandig om contact op te nemen met jouw werkgever of leidinggevende.

Vraag om een gesprek en leg de situatie uit. Het kan veel opluchting bieden wanneer zij op de hoogte zijn van jouw problematiek. Ook kunnen zij helpen bij het vinden van de juiste hulp. Zo kun jij beter de werkzaamheden uitvoeren en kan de spanning voor het werk afnemen.

Gevolgen van sociale angst

De gevolgen van een sociale angststoornis kunnen een diepe impact hebben op jouw leven. Zo kun je bijvoorbeeld uit te running raken door jouw angst. Niet alleen kun je door jouw angst bijvoorbeeld tijdelijk niet werken, ook is het mogelijk dat je hierdoor jouw baan kwijtraakt. Wanneer je geen hulp zoekt, kunnen de symptomen en spanningen ervoor zorgen dat je te maken krijgt met een burn-out. Je kunt zowel fysiek, als mentaal opraken.

Veel mensen met sociale angst kunnen sociale situaties gaan vermijden. Dit is natuurlijk logisch wanneer dit de prikkels zijn voor de heftige symptomen. Feestjes worden vermeden, afspraken worden afgezegd en je neemt minder gauw contact op met anderen. Een heftig gevolg hiervan is dat je in een sociaal isolement kunt raken. Hierdoor kunnen gevoelens van eenzaamheid, depressiviteit en hopeloosheid omhoogkomen.

Het is niet alleen zelf moeilijk om te begrijpen waarom je deze symptomen ervaart en waarom je minder graag met anderen omgaat. Ook voor de mensen om je heen kan dit moeilijk te bevatten zijn. Een gevolg hiervan kan zijn dat er onbegrip ontstaat uit jouw sociale kring. Ook jij kunt je onbegrepen voelen en moeite hebben om je hierover te uitten.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we honderden mensen geholpen.

Direct contact

PS: je bent niks verplicht, de eerste kennismaking is altijd vrijblijvend.

Zoek hulp

Het is nooit te laat om hulp te zoeken wanneer jij je herkent in al het bovenstaande. Je bent niet de eerste en niet de enige met een sociale angststoornis. Deze stoornis komt namelijk vaker voor dan je denkt. Het is belangrijk om tijdig hulp te zoeken. Dit kan natuurlijk middels een psycholoog die gespecialiseerd is in sociale angst of met een gespecialiseerde coach.

Naast de sessies kunnen er ook medicijnen worden voorgeschreven. Deze kunnen jouw angstklachten verminderen. Het is ook slim om een loopbaancoach te zoeken. Met hem of haar kun je praten over jouw problematiek met de sociale angst op jouw werkplek en meer leren over hoe je hiermee om kunt gaan.

Ook kan een praatgroep enorm helpen. Hierdoor leer je dat je niet de enige bent, kom je weer in contact met anderen en kun je van elkaar leren. Het kan je enorm goed doen om erachter te komen dat je niet de enige bent die deze problemen en symptomen ervaart.

Zoek mensen in jouw omgeving

De beste vorm van hulp naast professioneel psychologische ondersteuning, kunnen toch mensen in jouw omgeving zijn. Zoek iemand om mee te praten. Het probleem en de gevoelens bespreekbaar maken, zorgt ervoor dat het een stuk minder zwaar lijkt. Ook is het van groot belang dat iemand in je omgeving weet waar je doorheen gaat.

Zorg er ook voor dat je bespreekt dat deze stoornis er juist voor zorgt dat je minder snel contact opneemt. Hierdoor kun je aan iemand anders laten weten dat je het contact wel op prijs stelt en dat jouw gedragingen van afzeggen niet door desinteresse komen.

Leven met sociale angst vormt veel problemen op verschillende vlakken in jouw leven. Wanneer je angst ervaart voor sociale situaties en interacties, kunnen veel zaken lastig worden. Sociale angst kan bij iedereen voorkomen en op ieder moment in iemands leven beginnen. Het is slim om zo snel mogelijk hulp te zoeken wanneer je symptomen ervaart.

Niet alleen kan het de klachten doen verminderen, maar het kan er ook voor zorgen dat deze klachten niet verder uitmonden. Voorkom een burn-out, sociaal isolement en leer je om kunt gaan met een sociale angst.

Zie ook: Zo herken je de invloed van jouw directe omgeving op je gedrag

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

angstcultuur werk

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies