Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Tijd overhouden? 5 tips voor minder stress

article content

Tijd overhouden? 5 tips voor minder stress

Ik zal je gelijk geruststellen: je hoeft niet meteen een cursus timemanagement te volgen om tijd over te houden! Tijd overhouden is eigenlijk heel simpel als je deze 5 tips toepast.

Deze blog is bedoeld voor mensen die:

  • Meer tijd willen om leuke dingen te doen (gezin/ sport/ hobby)
  • Hun werk beter willen uitvoeren
  • Last hebben van stress
  • Werk structureel voor zich uit schuiven

Hoe komt het eigenlijk dat je weinig tijd hebt?

Persoonlijk wil ik het graag heel goed doen, zeker voor andere mensen. Niet omdat ik een enorme pleaser ben, maar omdat ik het heel vervelend vind iemand anders te kort te doen.

Gevolg? Je raadt het al waarschijnlijk: Mijn eigen belangrijke taken raken op de achtergrond en al snel vult dit de tijd op die ik eigenlijk voor zaken had gepland voor: gezin/ hobby/ ontspanning.

Direct handelen

Het is simpelweg niet mogelijk je altijd te concentreren op je eigen werk. Vroeg of laat kom je in een situatie waarin je direct moet handelen. (Autopech, stroomuitval, ziekte, etc)

Er zijn ook taken waarbij je zelf wel kunt handelen, maar die je kunt plannen (iemand vraagt je of je volgende week een taak over te nemen, je auto moet over een maand naar de apk, een griepprik halen aan het begin van het seizoen)

Taken delegeren of weigeren

Maar er zijn ook taken die je wel aan een ander over kunt laten of op dat moment kunt weigeren (bijvoorbeeld een niet belangrijke vergadering, onverwacht bezoek, kleine problemen van een ander) Of die je resoluut moet weigeren (geroddel, irrelevante mail, spelletjes)

 

Timemanagement stress

Tips om tijd over te houden:

 

Hierbij een aantal praktische tips

1. Doe maximaal één ding tegelijk:

Je hebt 33% meer tijd nodig als je twee dingen tegelijk doet.

2. Plan je laatste werkuur in als spreekuur

Het laatste werkuur is het minst effectief (bij mij, en 93% van mijn mede-werkenden) Echter heb ik wel gemerkt dat mijn telefoontjes dan nog prima lukken, en ik ze dan zelfs erg leuk vind. Spreek je voicemail zo in dat je deze ruimte creëert.

Plak het schema op een plek dat je hem goed ziet en vraag je af bij een telefoontje: Belangrijk? Niet belangrijk? Urgent? Niet urgent? Je hebt gelijk antwoord op de vraag welke telefoontjes na 16.00 uur kunnen, en welke (helemaal) niet. Realiseer je goed: je hoeft niet de hele dag beschikbaar te zijn.

3. Vaste tijden voor e-mails:

Uit Brits onderzoek blijkt dat we 231 keer per dag onze smartphone bekijken!!! Eerlijk is eerlijk: het haalt me erg uit mijn concentratie.

Persoonlijk bekijk ik mijn mail na de pauzes die ik inlast. (Ca 3 keer per dag)

Tip: behandel ‘s morgens alle mail, de rest van de dag alleen de mail die je binnen 3 minuten kunt beantwoorden.

4. Een spreekmoment voor collega’s

Bij een bedrijf waar ik training gaf, was een zeer goede onderlinge sfeer. Het gevolg was dat niemand elkaar durfde aan te spreken op de enorme hoeveelheid vragen die iedereen aan elkaar stelde. Om maar niet te spreken van de tijd die het in beslag nam. Als jij ook werkt op zo’n werkplek waar iedereen je de hele dag vragen komt stellen/ of prietpraat komt houden, plan dan een moment in op je dag, waarbij je geen belangrijke taken te doen hebt en waarbij je dus gestoord kunt worden. Communiceer dit duidelijk aan je collega’s en durf grenzen aan te geven bij alles wat niet urgent/ belangrijk is.

5. Bewaak de tijd in gesprekken (ook met klanten)

Ik merk dat ik behoorlijk tijd overhoud als ik aangeef hoeveel tijd ik heb voor een gesprek. Het klinkt haast wat barbaars, maar tot mijn verbazing neemt ‘de andere kant’ dit prettig op. Je geeft hen namelijk het gevoel dat je, de tijd die je hebt, graag serieus wilt besteden aan hem. Je neemt hem dus serieus, en je volgende afspraak dus ook.

Zeg JA tegen wat je echt wilt.

  • Meer tijd voor je gezin
  • Tijd om je eigen bedrijf op te bouwen
  • Tijd om lekker sportief te zijn
  • Tijd om een studie af te ronden
  • Minder stress

 

Dit zal je ongetwijfeld ook interesseren:

Hoe werkt herstel? 7 tips die je energie geven!

Waarom je van een burnout een beter mens wordt

Grenzen aangeven. Waarom is dat zo moeilijk?

 

 

Comment Section

0 reacties op “Tijd overhouden? 5 tips voor minder stress

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken