Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
Direct Toegang
X
Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)
50% Complete

Page content

Afvallen door burnout

Afvallen door burnout

Hoewel veel mensen ernaar streven een aantal kilootjes kwijt te raken, is dat voor mensen met een burn-out vaak juist reden tot extra spanning. Niet vreemd als je bedenkt dat mensen met een burn-out soms wel 20 kilo afvallen. (in mijn geval was het 10 kg, ik woog 75 kg, bij 1.98 cm) Onbegrip over de reden is de aanzet tot extra bezorgdheid.

Hoe kan het?

Als je een burnout hebt, is je lichaam keihard aan het werk om te herstellen. Ondertussen kost elke inspanning veel energie, waardoor de voorraden sneller op zijn dan normaal.

Dit uit zich in deze gevoelens

  • Continu¬†zin in wat/alles eten wat je maar kunt vinden
  • De maaltijden 'niet halen' en je voelt je van te voren al gammel
  • Geborrel uit je maagstreek
  • Onrustig gevoel, ook als je in bed ligt
  • Veel moeten plassen

Het is vrij eenvoudig te verklaren: het lichaam werkt keihard, de voorraden vliegen er door. Restproducten worden afgescheiden door te plassen.

Uitgeputte spieren

Een andere reden van het afvallen is dat het lichaam in stresssituaties de spieren op scherp zet, klaar om in actie te komen. In de spieren ligt energie opgeslagen in de vorm van glycogeen. Dit is een vorm van energie die razendsnel beschikbaar is (bij een noodgeval bijvoorbeeld) Een uitgeputte voorraad glycogeen kenmerkt zich door hongergevoel, trillen/ bibberen en gammel zijn. Voor sporters lijkt dit op een hongerklop. Spieren voelen dan moeizaam en pijnlijk aan.

Doordat stress de spieren continu prikkelt om klaar te staan om in actie te komen, vreet dit de voorraden op. Het gevolg is eenvoudig: een enorme energie behoefte, die, wanneer niet gestild, leidt tot afname in gewicht.

Om deze vicieuze cirkel te doorbreken is goede voeding, die het maag en darm kanaal ondersteunen, van belang. Meer hierover lees je hier

De weg naar herstel bij burnout

Om te herstellen van burnout, kun je het beste eerst lichamelijk en daarna pas mentaal. Uiteindelijk ga je aan de gang om vaardigheden te leren die hernieuwde klachten voorkomen. Wetenschappelijke onderzoeken van onder andere de UVA ondersteunen deze aanpak. Meer hierover lees je in deze link: Individuele coaching

Dit zal je vast ook interesseren:

Buikpijn door stress

Aankomen door stress? Wanneer afvallen maar niet wil lukken!

    Comment Section

    0 reacties op “Afvallen door burnout

    Plaats een reactie


    *