Page content

Assertieve werknemers: Hoe vergroot je de assertiviteit op de werkvloer?

Assertieve werknemers: Hoe vergroot je de assertiviteit op de werkvloer?

Assertiviteit op de werkvloer: Ben jij als leidinggevende precies op de hoogte van waar je medewerkers zich de hele dag bezighouden? Ben jij degene die moet ingrijpen als ze omkomen in het werk? Je doet ongetwijfeld je best om op de hoogte te blijven van de stand van zaken van alle projecten.

Maar je bent zelf ook druk en je moet misschien leiding geven aan een grote groep. Je kunt niet alles weten en je kunt geen gedachten lezen. Het is daarom erg prettig als medewerkers zelf aangeven als een project uitloopt of als ze ergens tegenaan lopen. Het is fijn als medewerkers assertief zijn en durven aangeven als de werkdruk te hoog is.

Wat is assertiviteit? En wat is het niet?

Een adequaat assertieve houding betekent opkomen voor zichzelf en de eigen mening, rechten en standpunten zonder gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven. (Wikipedia)

Er is dus een helder verschil tussen assertief gedrag en agressief gedrag. Een werknemer die assertief is laat zijn kaas niet van het brood eten, maar is daarnaast ook goed in staat om samen te werken en het grote belang te zien.

Werknemer is niet assertief genoeg

Assertiviteit op de werkvloer: de voordelen

In dit artikel leggen we uit waarom assertiviteit op de werkvloer zo belangrijk is. Zeker wanneer je als bedrijf te maken hebt met veel stress, een verminderd werkvermogen, of veel burnoutgevallen in de organisatie.

Duidelijkheid

Sommigen denken bij assertieve medewerkers aan personen die alles op hun eigen manier willen doen en erg overheersend zijn, maar dat is onterecht. Als iemand assertief is, durft hij inderdaad zijn mening te geven, maar hij houdt daarbij ook rekening met de anderen.

Dat is het verschil met agressief gedrag waarbij iemand alleen maar aan zijn eigen belangen denkt. Het is een groot voordeel als medewerkers assertief zijn. Ze zijn duidelijk, ze geven hun mening en ze kennen hun eigen grenzen. Je weet als leidinggevende wat je aan ze hebt.

Eerlijkheid

Een ander voordeel van assertieve medewerkers is dat ze betrouwbaar zijn. Ze zeggen geen ‘ja’ tegen een opdracht als ze eigenlijk niet kunnen. Je kunt er dus van op aan dat hun ‘ja’ ook daadwerkelijk ‘ja’ is en als ze niet kunnen, zeggen ze dat eerlijk.

Ook in vergaderingen durven ze eerlijk hun mening te geven. Misschien lijkt het in jou voordeel als al je medewerkers het met alles eens lijken te zijn in een vergadering, maar je hebt er meer aan als iemand meteen zegt dat hij het ergens niet mee een is dan dat je achteraf hoort dat het onrust en problemen veroorzaakt. Het is belangrijk dat medewerkers eerlijk kunnen aangeven wat ze willen en wat ze kunnen en ‘nee’ durven zeggen.

Minder stress

Als een medewerker zijn mening niet durft te uiten, geeft dat uiteindelijk stress. Stress kan namelijk het gevolg zijn van emoties opkroppen en een gebrek aan zelfvertrouwen hebben. Als stress zich opstapelt, loopt de medewerker meer risico op een burn-out.

Een burn-out ontstaat vaak doordat mensen zich aanpassen aan anderen en door onbegrip. Je hoopt als leidinggevende natuurlijk te kunnen voorkomen dat het zo ver komt. Assertiviteit op de werkvloer is dus van groot belang voor het welzijn van alle medewerkers. Meer assertiviteit betekent minder stress en minder burn-outgevallen en dat is wat iedere leidinggevende voor zijn bedrijf en medewerkers wenst!

 

Werknemer is niet assertief genoeg

Assertiviteit op de werkvloer: Hoe doe je dat?

Medewerkers kunnen leren om assertief te zijn. Assertiviteit is niet een kwestie van de een heeft het en de ander niet. Bestempel daarom een assertieve medewerker niet als vervelend maar moedig dat juist aan. Bedenk dat gefrustreerde medewerkers op een gegeven moment afhaken.

Een assertieve medewerker en een ontvankelijke leidinggevende pakken problemen daarentegen samen aan. Assertiviteit is een onderdeel van de trainingen die wij een organisatie kunnen bieden. Met behulp van onze trainingen leren medewerkers op een tactvolle manier hun grenzen aan te geven. Ze worden assertiever, ze vergroten hun weerbaarheid en ze leren helderder communiceren. Iedereen zal met meer plezier naar zijn werk gaan en dat vergroot ook nog eens de productiviteit.

Assertiviteit op de werkvloer: Veiligheid

Het is belangrijk om als leidinggevende de veiligheid te borgen. Hiermee wordt bedoeld dat een medewerker het gevoel heeft dat hij/zij zich mag uiten, ook als het een keer niet goed gaat. De factor tijd is hiervoor zeer belangrijk. Besteed tijd aan je medewerkers door regelmatig een kort moment samen te komen met de simpele vraag: Hoe gaat het met je?

Verstoorde werkrelatie werknemer

Wie zijn wij?

Meulenberg Training en Coaching ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burn-out kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiële leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wij verzorgen:

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen). Wil je  je dat we met je meedenken? In een meedenksessie denken we een uur met je mee. Onze ervaring is dat we de kern op tafel krijgen. De meedenksessie is geheel kosteloos, wij begrijpen ook dat je wilt weten met wie je te maken hebt.

Meedenksessie aanvragen

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Comment Section

0 reacties op “Assertieve werknemers: Hoe vergroot je de assertiviteit op de werkvloer?

Plaats een reactie


*